آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » خبر مهم
کد خبر : 5448
دوشنبه - ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹

۷۷ درصد مساحت لرستان دچار خشکسالی شده است

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: بنا بر شاخص های موجود ۷۷ درصد مساحت استان دچار خشکسالی شده است.

به گزارش  وارک نیوز، محمدناصر هاشمی اظهار داشت: در ۶ درصد مساحت استان خشکسالی شدید و در ۱۲ درصد مساحت استان خشکسالی خیلی شدید وجود دارد.

وی افزود: به ترتیت برخی نقاط شهرستان های ازنا، الیگودرز، خرم آباد و پلدختر دارای خشکسالی شدید و خیلی شدید هستند.

وی اضافه کرد: میزان بارندگی های استان در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی قبل ۱۰ درصد کاهش داشته است.

هاشمی تصریح کرد: میزان بارش ها در سال زراعی جاری (مهرماه سال گذشته تاکنون) ۴۴۰ میلی متر ثبت شده که این میزان بارش در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد و در مقایسه با بازده زمانی نرمال (۳۰ سال ) ۱۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

مدیرکل هواشناسی استان لرستان افزود: بارندگی ها اگر با پراکنش مناسب نباشند یعنی در زمان مناسب بارندگی نداشته باشیم و یا اینکه بصورت رگباری و سریع باشد آب در خاک نفوذ ندارد ضمن اینکه منجر به ایجاد روان آب ها می شود.

هاشمی گفت: چنانچه طی چند سال متوالی کاهش بارندگی ها کمتر از نرمال باشد همانند آنچه که طی ۱۰ سال اخیر رخ داده است خشکسالی هیدرولوژیک اتفاق می افتد.

وی اظهار داشت: تغییر الگوی بارش از جامد به مایع ، پراکنش نامناسب بارش ها و بارش های رگباری و سریع مانع از نفوذپذیری آب در خاک می شود که متعاقب آن با کاهش سطح آبها و کاهش سطح چاه های آب زیرزمینی و خشکسالی هیدرولوژیک، در عرصه اجتماعی و اقتصادی مشکلات و بحران هایی ایجاد می کند.

مدیرکل هواشناسی استان لرستان با اشاره به افزایش یک و نیم درجه ای دمای هوا در جهان و کشور در ۵۰ سال اخیر گفت: لرستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این افزایش یک و نیم درجه ای را داشته است.

وی افزود: خرم آباد افزایش دمای تا ۴۷ درجه را هم در ۳۰ سال گذشته داشته است و امسال به ۴۶ درجه رسید یعنی به رکورد ثبت شده این شهر در ۳۰ سال اخیر نزدیک شد. /ایرنا