آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » تازه ترین اخبار » سلامت » فرهنگی » گزارش
کد خبر : 5285
یکشنبه - ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹

پسماند دندانپزشکی‌ها تهدید زیست محیطی در لرستان

دفع زباله‌های بیمارستانی و مطب‌های دندان‌پزشکی به روش‌های معمولی خطر آفرین بوده و موجب بروز تهدیدات زیست محیطی در برخی مناطق استان لرستان شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، پسماندها و نخاله‌های بهداشتی تولیدشده در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها،کلینیک‌ها، مراکز تحقیقات بهداشتی، داروخانه‌ها و خانه سالمندان را مواد زائد  بهداشتی درمانی می‌نامند.

مراکز بهداشتی درمانی در نقاط مختلف شهرها  پراکنده‌شده‌ و جمع‌آوری مواد زائد آن‌ها با سایر زباله‌های شهری، نه‌تنها از نظر بهداشتی برای شهروندان مخاطره‌آمیز است، بلکه محیط ‌زیست محل‌های دفن را آلوده می‌کنند.

در بیمارستان‌ها، روش‌های مختلف درمانی از جمله شیمی‌درمانی، دیالیز، زایمان، جراحی ترمیمی و قطع و پیوند اندام‌های بدن انجام می‌گیرد لذا زباله‌های بیمارستانی شامل انواع مواد پاتولوژی، عفونی، برنده‌( تیز‌)، شیمیایی، دارویی و همچنین کاغذ و مقوا، شیشه، پارچه و منسوجات، قوطی، چوب، پلاستیک و مواد غذایی هستند.

 در حال حاضر متداول‌ترین روش دفع مواد زائد بهداشتی درمانی، زباله‌سوزی است؛ در این روش مواد قابل اشتعال سوزانده می‌شوند، اگر چه در کشورهای صنعتی اکثر بیمارستان‌ها معمولا تأسیسات مستقل برای دفع نهایی مواد زائد خود دارند، اما به نظر می‌رسد که تمایل عمومی به سمت ایجاد سامانه‌های دفع مرکزی بوده به‌طوریکه این امر در اروپا رایج‌تر است.

 ایران  مانند بسیاری از کشورهای در حال‌توسعه طی سال‌های گذشته در زمینهٔ بی‌خطر سازی زباله‌های بیمارستانی کوتاهی کرده اما با این وجود طی چند سال اخیراز سوی وزارت بهداشت توجه و تأکید لازم در این‌باره صورت گرفته است.

طبق آمار سازمان علوم پزشکی لرستان در استان بیش از ۲۴بیمارستان وجود داشته که این تعداد سالانه حدوداً ۸۰۰ تن زباله عفونی،و برنده تولید می‌کنند که از این تعداد تمامی مراکز درمانی استان مجهز به دستگاه بی‌خطر ساز زباله هستند و بعد از بی‌خطر سازی آن‌ها توسط شهرداری‌ها این مواد با حمل‌ونقل ایمن به سایت‌های زباله شهری منتقل داده‌ شده و در آنجا دفن می‌شوند.

زباله‌های مطب‌ها و کلینیک‌های دندان پزشکی خطری جدی برای شهر‌های استان 

در همین راستا رئیس مدیر گروه بهداشت محیط علوم پزشکی لرستان در گفتگو با فارس بیان کرد: تمام بیمارستان‌های استان دارای دستگاه بی‌خطر سازی زباله بوده و زباله‌های عفونی خود را در خود بیمارستان بی‌خطر می‌کنند و این مواد توسط شهرداری‌ها به محل‌های دفن زباله منتقل می‌شود.

وی  در زمینهٔ بی‌خطر سازی زباله‌ها تنها مشکل سازمان علوم پزشکی لرستان را مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی دانست و افزود: مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی شهرستان‌های استان به‌جز خرم‌آباد فاقد دستگاه بی‌خطر سازی هستند و مواد عفونی خود را همراه با زباله‌های عادی دفن می‌کنند که این کار مورد تائید علوم پزشکی لرستان نبوده و باعث ایجاد آسیب‌های محیط زیستی می‌شود.

 رضا پیری‌علم اظهار کرد:از سال ۹۴ بخش خصوصی طبق قراردادی که با کلینیک‌های دندانپزشکی و مطب‌های شهرستان خرم‌آباد منعقد کرد مقرر گردید زباله‌های این مراکز بی‌خطر دفن شوند، اما این شرکت تاکنون مجوزی برای انجام این کار از مجموعه علوم پزشکی لرستان نگرفته است.

رئیس مدیر گروه بهداشت محیط علوم پزشکی لرستان بابیان اینکه طبق قانون برای حمل و دفن زباله‌های عفونی و بی‌خطر سازی شده قیمت‌های متفاوتی وجود دارد، گفت: شهرداری خرم‌آباد حمل ونقل و دفن زباله‌های بی‌خطر سازی شده توسط بیمارستان‌ها را به نرخ زباله‌های عفونی محاسبه می‌کند که این امر باعث ایجاد تنش بین شهرداری خرم‌آباد و بیمارستان‌ها شده است.

مخالفت شهرداری با دستگاه زباله سوز به علت مسائل زیست محیطی

در همین راستا رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد نیز بیان کرد: ۱۱ بیمارستان در شهر خرم‌آباد وجود دارد که حجم زباله‌های تولید شده توسط این مراکز روزانه بیش از ۴ تن است  و از این این مقدار بیش از یک‌تن و ۱۰۰کیلوگرم آن زباله‌های عفونی و تیز است.

وی بابیان اینکه با توجه به اساسنامه سازمان پسماند وظیفه جمع‌آوری‌ ،حمل ونقل  و دفع پسماند بر عهده این نهاد است،افزود: زباله‌های تولیدشده در بیمارستان‌ها توسط هر مرکز درمانی با استفاده از دستگاه‌های مخصوص بی خطرسازی و توسط سازمان پسماند شهرداری جمع‌آوری و به محل دفع زباله حمل شده و با رعایت مسائل بهداشتی دفع می‌شوند.

دریکوند بابیان اینکه در حوزه جمع‌آوری،حمل نقل،و دفع  زباله‌های بیمارستانی شهر خرم‌آباد مشکل خاصی وجود ندارد، اظهار کرد:تنها زمینه‌ای که باعث تنش بین بیمارستان‌ها و مجموعه شهرداری می‌شود عدم پرداخت هزینه‌های حمل ونقل و دفن زباله‌ها توسط بیمارستان‌ها است  که متأسفانه بعضی از آن‌ها در انجام این امر کوتاهی می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد گفت: مشکل اصلی که در حوزه زباله‌های بیمارستانی وجود دارد بحث زباله‌های مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی بوده که متأسفانه در شهر خرم‌آباد این زباله‌ها توسط یک فرد که هیچ‌گونه مجوزی  از نهاد‌‎های مربوطه ندارد جمع‌آوری و دفن می‌شو‌د؛ مجموعه شهرداری نیز برای حفظ سلامت مردم و بر اساس اختیاری که در قانون به او محول شده از این فرد شکایت کرده است.

وی بابیان اینکه طی سال‌های گذشته قرار شد دانشگاه علوم پزشکی یک دستگاه زباله‌سوز در جهت امحای پسماندهای بیمارستانی خریداری کرده و شهرداری از آن استفاده کند افزود:این طرح به علت قیمت بالای دستگاه و اینکه این روش امحا خطرات زیست‌محیطی فراوانی برای مردم شهر ایجاد می‌کند با مخالفت شهرداری روبرو شد و لغو گردید.

انتهای پیام/