آخرین اخبار » اخبار » اخبار ویژه » اقتصادی » پیشنهاد سردبیر
کد خبر : 5229
چهارشنبه - ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶

کلیات لایحه یک فوریتی ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی به تصویب رسید/خرم اباد صاحب منطقه ویژه اقتصادی می شود

نمایندگان مجلس با کلیات لایحه یک فوریتی ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی موافقت کردند.

به گزارش وارک نیوز نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۷ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه یک فوریتی ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی با کلیات آن با ۱۲۷ رأی موافق، ۵۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون اقتصادی در توضیح این لایحه گفت: جلسات متعددی در مرکز پژوهش های مجلس برای ایجاد این مناطق برگزار شد و همچنین کمیته ای در کمیسیون اقتصادی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل دادیم.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی برهمین اساس تصریح کرد: تلاش داشتیم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به منظور انتقال فناوری های پیشرفته و تامین نیازهای ضروری دولت رعایت شده و با رعایت قانون اجازه هایی به دولت داده شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: از ۸۶ منطقه ویژه پیشنهادی، ۶۱ منطقه در مناطق کمتر توسعه یافته است که می تواند به توسعه کشور کمک کند.

در صورت تصویب نهایی این لایحه به دولت اجازه داده می شود در استان های فارس(فسا و لار)، یزد(ابرکوه و میبد)، زنجان(زنجان)، کهکیلویه و بویراحمد(گچساران)، آذربایجان غربی(سرو_ارومیه)، خراسان رضوی(خواف و قوچان)، لرستان(خرم آباد)، قزوین(تاکستان) و اصفهان(شاهین شهر) منطقه ویژه اقتصادی و در استان البرز(ساوجبلاغ) منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کند.

منطقه ویژه اقتصادی، محدوده جغرافیایی مشخصی در مبادی ورودی یا در داخل کشور است که با هدف جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد عرصه فعالیت‌های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و بین المللی ایجاد می‌شود.

از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی، صدور مجوز ساخت و پایان کار سرمایه گذاری و تولیدی به صورت رایگان، تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه بدون عوارض گمرکی، فعالیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، خرده فروشی کالا برای اتباع خارجی و تخفیف مالیاتی ویژه است.