آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » اقتصادی » پیشنهاد سردبیر » گزارش
کد خبر : 5193
شنبه - ۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳

جولان کودکان کار در خیابان‌های شهر

 این روزها در اغلب خیابان‌های شهر حضور کودکان و نوجوانان در کنار چهارراه‌ها و کار کردن آن‌ها به امری عادی تبدیل شده و به وضوح این موضوع را می‌توان در ساعات مختلف شبانه‌روز مشاهده کرد.

جولان کودکان کار در خیابان‌های شهر

به گزارش وارک نیوز بر اساس تعاریف سازمان‌های بین‌المللی کار کردن دارای سن خاصی بوده و نباید کمتر از سن قانونی کودکان مشغول به فعالیت شوند.

چرا که در سن آن‌ها باید زمینه برای درس خواندن، تفریح و یا شورونشاط مهیا شود.

اما اکنون در اغلب نقاط کشور به دلایل مختلفی شاهد افزایش کودکان کار هستیم به نحوی که این افراد اقدام به انجام کارهای غیررسمی و دور از شأن و منزلت خود می‌کنند.

در این راستا شهرهای مختلف استان لرستان نیز اکنون میزبان کودکان کار هستند که این امر سبب نگرانی و ناراحتی بسیاری از شهروندان شده است.

بر اساس قوانین و مقررات دولت و به‌خصوص سازمان بهزیستی باید اقدام به ساماندهی این کودکان کند امری که به نظر می‌رسد با وجود اقدامات انجام شده چندان چاره‌ساز نبوده و همچنان شاهد حضور پررنگ کودکان کار در خیابان‌های شهر هستیم.

بر اساس آمار و اطلاعات موجود تاکنون ۶۰۰ کودک کار در استان لرستان شناسایی و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده است.

به هر حال ساماندهی و حمایت همه‌جانبه از کودکان کار به‌عنوان یکی از مطالبات به‌حق مردم به شمار می‌رود چرا که کودکانی که باید اکنون تنها فکر و ذکرشان مدرسه و یا شادی و نشاط باشند اکنون تا پاسی از شب در خیابان‌ها مشغول به فعالیت و کار کردن هستند.

به همین دلیل انتظار می‌رود سازمان‌های مربوطه هر چه سریع‌تر شرایط را برای ساماندهی کودکان کار مهیا کنند.

حال باید دید آیا برنامه‌های مسئولان به ثمر خواهد نشست و یا همچنان شاهد حضور پررنگ کودکان کار در خیابان‌ها و جولان آن‌ها خواهیم بود.

گلایه از افزایش کودکان کار در خیابان‌های شهر

در همین زمینه یکی از شهروندان خرم‌آبادی بیان می‌کند: متأسفانه اکنون در ساعات مختلف شبانه‌روز شاهد حضور کودکانی با سنین بسیار کم هستیم که فعالیتی خارج از عرف انجام می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: هیچ فردی با کار کردن و فعالیت مخالف نیست اما سن خاصی برای این موضوع وجود دارد و نباید در هر برهه از زندگی اقدام به کار کردن کرد.

رضا امیری عنوان می‌کند: کار کردن کودکان آن هم با این شرایط به‌هیچ‌عنوان امر پسندیده‌ای نیست و انتظار می‌رود مسئولان زمینه را برای حمایت از این کودکان مهیا کنند.

وی در ادامه با گلایه از حضور پررنگ کودکان در سطح خیابان‌ها، افزود: متأسفانه اکنون در اغلب خیابان‌های شلوغ و پر رفت‌وآمد شهر خرم‌آباد شاهد حضور کودکان و کار کردن آن‌ها هستیم که این امر سبب گلایه‌مندی شهروندان شده است، در نتیجه باید اقدام عاجلی انجام داد.

درآمد پایین خانواده دلیل اصلی روی‌آوری کودکان به کار کردن

یکی از کودکان کار نیز که از گفتن نام خود امتناع می‌ورزد بیان می‌کند: با توجه به مشکلات مالی خانواده‌ام مجبورم برای تأمین مخارج چندساعتی در روز را کار کنم و به همین دلیل با چند نفر از بچه‌های محله‌مان در چهارراه‌ها و خیابان‌های شلوغ شهر فعالیت می‌کنیم و با تمیز کردن شیشه اتومبیل‌ها و یا فروش برخی وسایل کمک‌هزینه‌ای برای خانواده به دست می‌آوریم.

وی ادامه می‌دهد: در صورتی که وضع زندگی خانواده ما نیز در شرایط مساعدی قرار داشت به هیچ عنوان حاضر نبودم به این شغل ادامه دهم اما چاره‌ای ندارم.

این کودک کار عنوان می‌کند: بیکاری و درآمد پایین والدین دلیل اصلی رجوع بسیاری از کودکان به سمت‌وسوی کار کردن بوده، در صورتی که مسئولان حمایت بیشتری از خانواده‌های کم‌درآمد انجام دهند ما نیز طبیعتاً اقدام به حضور در خیابان‌ها و کار کردن نمی‌کنیم.

شناسایی ۶۰۰ کودک کار در لرستان

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری لرستان از شناسایی ۶۰۰ کودک کار در استان خبر داد و گفت: این کودکان در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و دورود در حال فعالیت هستند.

قاسم ولی‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان با بیان اینکه بحث کودکان کار از جمله آسیب‌های اجتماعی استان است، اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش‌ها کودک خیابانی در استان نداریم اما کودکان کار بسیاری در لرستان فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تقسیم وظایف ملی سازمان بهزیستی متولی پیگیری وضعیت کودکان کار است، دلیل اصلی این معضل را باید وجود نگاه سنتی در برخی خانواده‌ها برای مثبت شمردن کار کردن کودک خود دانست به همین دلیل برای کاهش کودکان کار در استان به دنبال تغییر نگرش خانواده‌ها باشیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری لرستان از شناسایی ۶۰۰ کودک کار در استان خبر داد و گفت: این کودکان در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و دورود در حال فعالیت هستند.

۷۷ درصد کودکان کار استان دارای پدر و مادر هستند

ولی‌زاده بیان داشت: ۷۷ درصد کودکان کار استان دارای پدر و مادر هستند که بر اساس فرهنگ کار به درون جامعه فرستاده شده‌اند.

وی با اشاره به تأسیس خانه حمایتی آموزشی برای کودکان کار طی سال گذشته اظهار داشت: ۲۱۰ نفر از کودکان کار سال گذشته تحت آموزش این مرکز قرار گرفتند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری لرستان افزود: همچنین طی سال گذشته ۶۰ نفر از کودکان تحت آموزش و مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای قرار گرفتند، ضمن اینکه ۸۰ نفر نیز به مدارس فوتبال و کاراته استان معرفی شدند.

ولی زاده بیان کرد: همچنین بر اساس تفاهم نامه منعقد شده با بیمارستان شفا، موضوع درمان این کودکان به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

وی افزود: برای کاهش کودکان کار در استان باید اقدامات فرهنگی و آموزشی لازمی انجام گیرد که این امر توسط بهزیستی در حال انجام است.

به هر حال حمایت از اقشار کم‌درآمد به‌خصوص در مناطق حاشیه‌ای امری بسیار ضروری برای کاهش معضلات اجتماعی بوده و باید این موضوع مدنظر مسئولان قرار گیرد.

گزارش از علی عبداله زاده