آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه
کد خبر : 5077
چهارشنبه - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸

ماجرای جابه جایی تندیس «ریتون بزکوهی» و میدانی که به نام پلیس شد!

روز گذشته در پی جابه‌جایی تندیس «ریتون بزکوهی» یدان شاورخواست خرم‌آباد نیز تغییر نام یافت که این موضوع با اظهارنظرهای متفاوتی در فضای مجازی همراه شد.

به گزارش وارک نیوز، روز گذشته تندیس سنگی «ریتون بزکوهی» از میدان شاپورخواست (ژاندارمری سابق) به محل میدان باستان در مجاورت پارک شاپوری منتقل شد تا نام این میدان از این پس به اسم پلیس شناخته شود.

اما این اقدام با اظهارنظرهای متفاوتی همراه بود، چنانکه برخی از افراد بدون اطلاع از ماهیت کار واکنش‌های احساسی نسبت به این موضوع نشان داده و خواستار جلوگیری از انجام آن شدند.

از سوی دیگر بسیاری از افراد معتقد بودند با توجه به اینکه این میدان در گذشته «ژاندارمری» نام داشته و کماکان توسط بسایری از شهروندان با این نام شناخته می‌شود بهتر ان است که ضمن جابه‌جایی و انتقال تندیس «ریتون بزکوهی» به محلی مناسب و متناسب با نام آن، نامی مناسب با هویت این میدان انتخاب شود.

بر این اساس موافقان این کار می‌گویند بهترین کار این است که با توجه به قرار گرفتن ستاد فرماندهی انتظامی لرستان در این محل و شناخته شدن میدان مذکور به نامی غیر از شاپورخواست در شرایط فعلی، نام آن به «میدان پلیس» تغییر یافته تا ضمن نام‌گذاری متناسب با شرایط، از این طریق جان‌فشانی‌های عوامل نیروی انتظامی و خون شهدای پلیس گرامی داشته شود.

در مورد سرونشت تندیس «ریتون بزکوهی» نیز شهردار خرم‌آباد توضیح داده است؛ تصمیم گرفته شده این تندیس که نمادی تاریخی محسوب می‌شود به میدان باستان در جنوب  شهر و در کنار بوستان تاریخ‌محور شاپوری در جنوب شهر انتقال داده شود.

به اعتقاد وحید رشیدی وجود نماد (تکوک) ریتون بزکوهی در میدان باستان و جنب پل‌شکسته و در کنار ماکت پل‌های تاریخی لرستان علاوه بر همگونی بیشتر می‌تواند مجموعه‌ای از عناصر باستانی و تاریخی لرستان را در این منطقه گردهم آورد.

وی گفته است: قطعا این موضوع می‌تواند جذابیت‌های بیشتری را فراروی گردشگران قرار داده و به شناخت بهتر تاریخ و تمدن لرستان کمک کند.

شهردار خرم‌آباد توضیح داده است که انتقال تندیس «ریتون بزکوهی» به جایگاه واقعی خود در میدان باستان در پی پیگیری‌های فرماندهی انتظامی استان و با تصویب شورای شهر صورت گرفته است.

به گفته رشیدی تغییر نام میدان شاپورخواست (ژاندارمری سابق ) به میدان پلیس نیز با تصویب شورای شهر انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرده است: این میدان پیش از این نیز موسوم به اسمی نظامی (ژاندارمری) بوده و بازگشت به هویت سابق آن از مطالبات برخی نهادها نسبت به شورای شهر و شهرداری بوده است.