آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه
کد خبر : 5070
سه شنبه - ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸

۳۰ درصد جرائم جمعیت زندانیان لرستان مربوط به سرقت است/ بیکاری و داشتن مشکلات اقتصادی عوامل مهم افزایش سرقت در لرستان

رئیس سازمان زندان‌های کشور گفت: ۳۰ درصد جرائم جمعیت زندانیان لرستان مربوط به سرقت است.

به گزارش وارک نیوز  اصغر جهانگیر ظهر امروز در جلسه شورای قضایی لرستان با بیان اینکه بایستی در نگاه همکاران قضایی کشور تغییر ایجاد شود، اظهار کرد: در جامعه ما مهمترین مجازات حبس است؛ همکاران قضایی باید به این دید برسند که زندان آخرین مرحله است و در مواقع ضروری و در حداقل مورد استفاده قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر این نگاه فراگیر شود آن‌گاه زندان به محلی برای نگهداری اشرار و ناامن کنندگان جامعه تبدیل می‌شود، امروز برای کاهش تراکم زندان‌ها مجبور به استفاده از راهکارهایی همچون مرخصی، آزادی مشروط و عفوهای موردی به زندانیان هستیم.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به استفاده نادرست از زندان‌های حال حاضر اشاره و تصریح کرد: در فضایی که انواع مختلف جرائم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، امکان انجام درست خدمات وجود نخواهد داشت.

کمبود امکانات و تکنولوژی‌های جدید در فضای زندان‌های کشور

جهانگیر بیان داشت: یکی از دلایلی که امروز علی‌رغم تمام تلاش‌ها برای جلوگیری از ورود اشیاء و موارد ممنوعه به زندان اما نمی‌توانیم بیان کنیم که ۱۰۰ درصد موفق بوده‌ایم،کمبود امکانات و تکنولوژی‌های جدید است.

رئیس سازمان زندان‌ها و و اقدامات تامینی و تربیتی کشور بر لزوم کاهش جمعیت کیفری تاکید کرد و افزود: به‌همین منظور ضرورت داشته همکاران قضایی در صدور قرارها و متناسب بودن آن‌ با جرائم دقت لازم را مبذول نمایند.

وی  ۹۸٫۵  درصد جمعیت زندانیان لرستانی را مرد و ۱٫۵ درصد جمعیت را زن عنوان کرد و گفت: میانگین کشوری برای جمعیت زندانی مردان و زنان به ترتیب ۹۷ و ۳ درصد است.

جهانگیر ادامه داد: ۷۵درصد زندانیان لرستانی از نظر قضایی محکوم و ۲۵ درصد متهم هستند که ضرورت دارد در بخش متهمین توجه بیشتری شود چرا که میانگین کشوری ۲۲ درصد است.

۴۷ درصد زندانیان کشور فاقد هرگونه سابقه هستند

این مسوول ۴۷ درصد زندانیان لرستان را فاقد سابقه خواند و اظهار داشت: این آمار با میانگین کشوری برابری می‌کند.

جهانگیر بیشترین جرائم ارتکابی جمعیت زندانی لرستان را مواد مخدر، سرقت و جرائم علیه اشخاص برشمرد و عنوان کرد: موادمخدر در لرستان آماری ۳۲ درصدی دارد، حال اینکه میانگین کشور برای این موضوع ۴۰ درصد بوده و لرستان هشت درصد از میانگین کشوری پائین‌تر است.

بیکاری و داشتن مشکلات اقتصادی عوامل مهم افزایش سرقت در لرستان

وی ادامه داد: ۳۰ درصد جرائم جمعیت زندانیان لرستان مربوط به سرقت بوده در حالی که میانگین کشوری ۲۶ درصد است، ضمن اینکه برای جرائم علیه اشخاص علی‌رغم اینکه میانگین کشوری ۱۰ درصد است اما در استان ۱۳ درصد بوده و نشان از مشاجرات و دعوای بالا در استان دارد.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشه علی‌رغم اینکه جمعیت کیفری در لرستان افزایش یافته اما آمار متهمین استان کاهش یافته است، گفت: علت این امر به دلیل تسریع در رسیدگی‌ها و نظارت بیشتر بوده که مانع از طولانی‌شدن پرونده‌های متهمین شده و قابل تقدیر است.

افزایش ۴۰ درصدی جمعیت زندانیان موادمخدر کشور طی ۱۰ سال گذشته

جهانگیر با ابراز اینکه ۴۰ درصد جمعیت زندانیان کشور برای جرائم موادمخدر هستند، بیان داشت: جرائم موادمخدر طی ۱۰ سال گذشته در لرستان ۳۰ درصد افزایش داشته که نسبت به میانگین کشوری رشد کمتری داشته است.

وی بیکاری و داشتن مشکلات اقتصادی را از عوامل مهم افزایش سرقت در لرستان طی ۱۰ سال گذشته برشمرد و افزود: طی مدت یادشده سرقت در لرستان ۸۹ درصد افزایش یافته که نشان از آمار بیکاری و مشکلات اقتصادی بالای این استان دارد.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در خصوص پروژه‌های در دست اجرای لرستان نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر پنج پروژه در استان در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: زندان الیگودرز که در حال تهیه نقشه بوده، زندان خرم‌آباد با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ نفر که عملیات تکمیلی آن در دست انجام است، کانون خرم‌آباد که ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بازداشتگاه پلدختر که زمین آن تهیه شده از جمله مهمترین پروژه‌های استان هستند.