آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » خبر مهم » گزارش
کد خبر : 5066
سه شنبه - ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹

شیوع فشار خون بالا در لرستان

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان از شیوع فشار خون بالا در این استان خبر داد.

شیوع فشار خون بالا در لرستان

 به گزارش وارک نیوز، مریم کوشکی ظهر سه شنبه در شورای سلامت لرستان با اشاره به سند پیشگیری از بیماری های غیر واگیر، اظهار داشت: این سند به دلیل عدم همکاری برخی از ادارات و سازمان ها به خوبی اجرا نشد و در این راستا ما مجبور شدیم به دلیل اهمیت موضوع آن را در شورای سلامت ارائه دهیم.

شیوع فشار خون بالا در لرستان

وی با بیان اینکه شیوع بیماری های عفونی کاهش یافته و امروز شیوع بیماری های غیر واگیر افزایش پیدا کرده است، گفت: این امر به دلیل تغییر هرم سنی جمعیت، شیوه زندگی انسان ها، ارتقای سطح بهداشت و توسعه واکسیانسیون، افزایش امید به زندگی از جمله دلایل این امر بوده است.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه حدود ۷۶ درصد مرگ و میر ها به دلیل همین بیماری های غیر واگیر در ایران بوده است، گفت: این بیماری های غیر واگیر شامل سرطان ها، بیماری های مزمن تنفسی، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی هستند.

وی با بیان اینکه این چهار بیماری، چهار عامل خطر مشترک دارند که اگر حذف و یا کم شوند بیماری های غیر واگیر کاهش پیدا می کنند، ادامه داد: نداشتن فعالیت فیزیکی، رژیم غذایی ناسالم، دخانیات و مصرف الکل از جمله این چهار عامل خطرناک هستند.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بیان داشت: در رابطه با این بیماری ها یک پیمایش ملی هر سال در کشور انجام می شود، که در قالب آن شیوع قند خون بالا در افراد بالای ۲۵ سال در لرستان هفت درصد بوده که نسبت به کشور که ۹.۵ درصد بوده وضعیت بهتری داریم.

کوشکی تصریح کرد: همچنین فشار خون بالا در افراد بالای ۱۸ سال طبق این پیمایش در کشور ۲۷ درصد و در لرستان ۳۱.۶ درصد بوده، و این امر نشان می دهد که شیوع فشار خون بالا در لرستان خیلی بالا است.

عدم اجرای سند پیشگیری از بیماری های غیر واگیر

وی با اشاره به اینکه شیوع کلسترول خون در افراد بالای ۲۵ سال ۵۲.۲ درصد بوده، اضافه وزن و چاقی ۵۵.۵ درصد، کم تحرکی در افراد بالای ۱۸ سال حدود ۸۴.۵ درصد و شیوع مصرف سیگار روزانه در افراد بالای ۱۸ سال ۹.۶ درصد بوده است.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه این شاخص ها در کل جهان وجود دارد، ادامه داد: ۴۶ درصد بیماری های غیر واگیر مربوط به بیماری های قلبی و عروقی، دو درصد دیابت، چهار درصد بیماری های تنفسی و ۱۳ درصد سرطان ها بوده است.

کوشکی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۸ میلیون نفر به دلیل بیماری های غیر واگیر در جهان فوت کرده اند، ادامه داد: پیش بینی می شود که این عدد در سال ۲۰۳۰ به ۳۹ میلیون نفر برسد.

وی گفت: حدود ۷۳ درصد مرگ و میرها در سال ۲۰۱۲ مربوط به بیماری های غیر واگیر بوده که ۲۷ درصد این مرگ و میرها به دلیل سرطان ها بوده است و پیش بینی می شود که این عدد در سال ۲۰۲۵ به ۳۹.۲ درصد برسد.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر کنترل بیماری های غیر واگیر، گفت: همکاری بین بخشی در سیاست گذاری ها، مولفه های اجتماعی در سلامت و … در کنترل این بیماری ها تاثیر گذار است.

کوشکی، عنوان کرد: مقرر بوده که هر شش ماه یک بار ادارات و سازمان ها اقدامات صورت گرفته در قالب سند پیشگیری از بیماری های غیر واگیر را به علوم پزشکی ارائه دهند و این در حالیست که تنها چند اداره این گزارش را ارائه داده اند  و برخی ادارات در جلسات حضور پیدا نمی کنند./مهر