آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » اقتصادی » پیشنهاد سردبیر
کد خبر : 5017
دوشنبه - ۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳

داستان بلاتکلیفی فاز ۴ سیمان دورود/ کهن‌ترین صنعت لرستان حمایت ویژه می‌خواهد

کارخانه سیمان دورود به‌عنوان قدیمی‌ترین صنعت مادر در لرستان به شمار می‌رود که طی سالیان گذشته برای احیا آن تصمیم گرفته شد فاز ۴ آن احداث شود؛ اما با وجود وعده مسؤولان تاکنون این موضوع عملیاتی نشده است.

به گزارش وارک نیوز کارخانه سیمان دورود به‌عنوان قدیمی‌ترین صنعت مادر در استان لرستان به شمار می‌رود که پیشینه ایجاد آن به دهه ۳۰ باز می‌گردد.

 این واحد تولیدی از دیرباز نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی لرستان و به‌خصوص شهرستان دورود داشته و زمینه را برای اشتغال‌زایی چندین هزار نفر از مردمان این دیار مهیا کرده است.

متأسفانه به دلیل بی‌توجهی‌های صورت گرفته از دهه‌های گذشته به این کارخانه و عدم به‌روزرسانی آن به مرور زمان شاهد فرسودگی و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده محصول تولیدی آن هستیم.

به همین دلیل بود که در سال‌های گذشته برای کاهش معضلات زیست‌محیطی این کارخانه و همچنین احیای دوباره آن مسؤولان تصمیمم گرفتند تا شرایط را برای احداث فاز ۴ سیمان دورود مهیا کنند.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مالک کارخانه سیمان دورود هلدینگ فارس-خوزستان وابسته به سازمان تأمین اجتماعی است.

با این وجود بارها و بارها شاهد خلف وعده مسؤولان برای عملیاتی شدن فاز ۴ سیمان دورود بودیم، حتی با وجود اینکه در سال‌های گذشته وزیر کار کلنگ احداث این واحد تولیدی را به زمین زده بود اما به دلایل مختلفی شاهد عملیاتی شدن آن نیستیم.

همین موضوع باعث گلایه‌مندی‌های زیادی از سوی مردم و مسؤولان لرستان نسبت به تأمین اجتماعی شده است چراکه با توجه به وضعیت بیکاری لرستان احداث فاز ۴ سیمان دورود که به‌نوعی جایگزین فازهای فعلی است انتظار می‌رود سازمان‌های شبه‌دولتی لااقل برای سرمایه‌گذاری در این استان بهانه‌تراشی نکنند.

به هر حال با پیگیری‌های متعدد صورت گرفته و بر اساس گفته رئیس سازمان تأمین اجتماعی در یکی دو ماه آینده عملیات اجرایی فاز ۴ سیمان دورود آغاز خواهد شد.

حال باید دید بازهم هلدینگ فارس-خوزستان وابسته به تأمین اجتماعی برای آغاز عملیات اجرایی فاز ۴ سیمان دورود که از نان شب نیز برای صنعت این شهرستان واجب‌تر است خلف وعده خواهد کرد و یا سرانجام شاهد اجرایی شدن این طرح بزرگ خواهیم بود؟

چالش‌های متعدد گریبان گیر سیمان دورود

در همین راستا مدیرعامل شرکت سیمان دورود در جلسه ستاد تسهیل لرستان بیان کرد: کارخانه سیمان دورود دارای مشکلات زیادی بوده و اکنون با چالش‌های مختلفی نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند، به نحوی که این کارخانه به سازمان‌های مختلف از قبیل آب، برق، گاز و تأمین اجتماعی بدهی دارد.

 نیما خواجه‌مهمدی ادامه داد: با توجه به اینکه این کارخانه مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده نمی‌توانیم به‌صورت مستقیم اقدام به دریافت تسهیلات بانکی کنیم.

 وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت احداث فاز ۴ سیمان دورود، افزود: تاکنون تلاش زیادی برای عملیاتی شدن فاز ۴ سیمان دورود انجام شده و برای اینکه بتوانیم تسهیلات مورد نیازمان را دریافت کنیم مدیران هلدینگ فارس-خوزستان در نظر دارند که این تسهیلات مورد نیاز را توسط سایر شرکت‌هایشان دریافت و به این طرح تزریق کنند.

عملیات فاز ۴ سیمان دورود به‌زودی آغاز می‌شود

 مدیرعامل کارخانه سیمان دورود بیان کرد: به‌محض اینکه مشکل دریافت تسهیلات مورد نیاز برطرف شود شاهد آغاز عملیات اجرایی فاز ۴ سیمان دورود خواهیم بود و اکنون نیز کارشناسان شرکت تحقیق و توسعه صنعت سیمان در حال بررسی معادن این کارخانه هستند تا بتوانیم در فاز ۴ محصولاتی با کیفیت و رقابت‌پذیر در سطح بین‌المللی تولید کنیم.

خواجه‌مهمدی اعلام کرد: ممکن است در صورتی که کارشناسان به این نتیجه برسند که به جای سیمان خاکستری سیمان سفید محصول جدید فاز ۴ باشد به سمت تولید این محصول تغییر رویه دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ظرفیت تولید سیمان کشور ۸۰ میلیون تن بوده، افزود: ظرفیت تولید سیمان خاکستری کشور ۸۰ میلیون تن بوده که اکنون میزان مصرف ۵۵ میلیون تن است و در نتیجه باید برای تولید محصولاتمان برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

این مسؤول عنوان کرد: با توجه به اعلام مدیران هلدینگ فارس- خوزستان به‌زودی عملیات اجرایی فاز ۴ سیمان دورود آغاز خواهد شد و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای تکمیل این طرح بین ۶ تا ۸ سال زمان نیاز است.

لزوم حمایت همه‌جانبه از کارخانه سیمان دورود

مدیرعامل کارخانه سیمان دورود معتقد است: در شرایط کنونی و با توجه به طولانی بودن ساخت فاز ۴ سیمان دورود باید در ابتدا توانمان را به حفظ وضعیت کنونی کارخانه فعلی متمرکز کنیم.

خواجه‌مهمدی در ادامه ظرفیت تولید سیممان دورود را یک میلیون تن اعلام کرد و افزود: اکنون با وجود تمامی مشکلات و با توجه به سهمیه در نظر گرفته شده شاهد تولید ۸۰۰ هزار تن سیمان در این واحد تولیدی هستیم.

وی بیان کرد: اکنون محصولات این کارخانه علاوه بر بازار استان به سایر استان‌های هم‌جوار نیز صادر می‌شود و اکنون مهم‌ترین مشکل این کارخانه را باید هزینه بالای قیمت تمام شده تولید و همچنین بدهی‌های موجود است.

اجرای فاز ۴ سیمان دورود مطالبه اصلی مردم و مسؤولان از تأمین اجتماعی

در همین زمینه استاندار لرستان نیز با اشاره به اینکه باید هلدینگ فارس-خوزستان هر چه سریع‌تر شرایط را برای آغاز عملیات اجرایی فاز ۴ سیمان دورود مهیا کند، افزود: با توجه به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی عملیات اجرایی فاز ۴ سیمان دورود باید در یکی دو ماه آینده آغاز شود.

استاندا

 سید موسی خادمی ادامه داد: انتظار داریم این امر هر چه سریع‌تر محقق شود چراکه سیمان دورود به‌نوعی به‌عنوان برند صنعت در این شهرستان و حتی استان محسوب می‌شود.

 وی عنوان کرد: انتظار داریم سرمایه‌گذار طرح هر چه سریع‌تر عملیات ساخت ساختمان‌های فاز ۴ را آغاز کند.

این مسؤول افزود: از سوی دیگر حفظ وضعیت کارخانه کنونی از مهم‌ترین اولویت‌های استان بوده و در این امر همه دستگاه‌های اجرایی نیز نهایت همکاری را داشته‌اند.

خادمی معتقد است: برای کاهش بدهی‌های این کارخانه باید املاک مازاد کارخانه فروخته شوند، با این وجود نباید خللی در آغاز عملیات اجرایی فاز ۴ ایجاد و تمام برنامه‌های هلدینگ فارس خوزستان نیز باید به این سمت و سود سوق داده شود.

آغاز عملیات اجرایی فاز ۴ سیمان دورود طی یک ماه و نیم آینده

در همین زمینه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در سفری که به لرستان داشت از آغاز عملیاتی شدن فاز ۴ سیمان دورود طی یک ماه و نیم آینده خبر داد و گفت: مسائل بانکی واحد حل شده و طی یک ماه و نیم آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

سیدتقی نوربخش عنوان کرد: مسائل بانکی و تکنیکی این واحد حل شده و طی یک ماه و نیم آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود و امیدواریم بتوان بر اساس نظر کارشناسان در موعد مقرر این طرح را تکمیل و به بهره‌برداری رساند.

به هر حال انتظار مردم دورود شکوفایی هر چه بیشتر کارخانه بزرگ سیمان دورود بوده و برای بلندمدت تحقق این هدف جز با اجرای فاز ۴ امکان‌پذیر نیست.

 در این راستا انتظار می‌رود مسؤولان سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان مالک پروژه شرایط را برای تحقق این هدف مهیا کنند.

 حال باید دید در موعد مقرر شاهد اجرایی شدن این طرح خواهیم بود و یا خلف وعده سرمایه‌گذار پروژه همچنان ادامه خواهد داشت؟/فارس