آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » اقتصادی
کد خبر : 4963
دوشنبه - ۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴

واحدهای نمونه صنعتی و معدنی لرستان تجلیل شدند

طی مراسمی با حضور معاون رئیس جمهور ۱۹ واحد صنعتی و معدنی نمونه لرستان مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش وارک نیوز، ظهر امروز همایش تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی و معدنی لرستان با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور، برخی از مسئولان کشوری و استان در محل اتاق بازرگانی لرستان برگزار شد.

معاون اقتصادی رییس جمهور:

ممنوعیتی در تولیدات صادرات محور نداریم

محمد نهاوندیان ظهر امروز در آیین تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن لرستان که در محل اتاق بازرگانی لرستان برگزار شد، بیان کرد: چگونه شرایط ویژه اقتصادی را به شرایط مساعد اقتصادی  تبدیل کنیم؛ هنر تبدیل تهدید به فرصت در روزهای دشوار صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی کشور ویژه است، افزود: سال ۹۶ به دنبال سال‌های پیاپی رشد منفی سرمایه‌گذاری ثابت شاهد رشد اقتصادی بودیم؛ در ۴ سال گذشته متوسط نرخ رشد اقتصادی ایران نزدیک به ۲ برابر نرخ رشد اقتصادی ماقبلش بوده است.

وی ادامه داد: بدخواهان ایران عزم خود را جزم کرده‌اند که در روند مستمر نرخ رشد اقتصادی کشور خلل ایجاد کنند اما فعالان این حوزه با وجود تمامی سختی‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

معاون اقتصادی رییس‌جمهور عنوان کرد: در سیاست‌های ارزی کنونی حمایت از صادرات و تولید ملی در دستور کار قرار گرفته و واردات برخی از کالاهای گروه چهارم ممنوع اعلام‌شده و نتیجه فوری این ممنوعیت حمایت و بازار مساعد برای تولیدکنندگان داخلی است.

نهاوندیان اظهار داشت: ممکن است این سیاست برای بلندمدت نباشد اما در شرایط خاص و در محدوده زمانی معین اینکه از بازار داخلی به‌عنوان پرواز گاه و نقطه اوج‌گیری استفاده شود تصمیم حمایت کرانه‌ای برای تولیدات داخلی است.

وی گفت: همچنین تولیدات صادراتی ما ممنوعیتی ندارند و تنوع صادراتی کشور افزایش‌یافته و ارز مورد نیاز در اختیارش قرار دارد و سیاست دولت حمایت از صادرکنندگان است.

وی در ادامه اظهار داشت: دولت فضا را برای حمایت از تولید داخلی در بازار داخل و خارج مهیا کرده است؛ اکنون دولت به دنبال کاهش رویکرد تصدی‌گری خود در حوزه اقتصاد است.

معاون اقتصادی رییس‌جمهور عنوان کرد: نگاهی وجود دارد که رویکرد دولت را فضاساز و حمایتگر می‌داند، اکنون اجماع نظام ایجاد فضای مساعد کسب‌وکار برای فعالان اقتصادی است.

نهاوندیان اظهار داشت: شرایط ویژه قرار نیست برای ما عقب‌گرد ایجاد کند و به این سبب اکنون شاهد فتنه‌گری برخی از بدخواهان هستیم.

وی تصریح کرد: دولت برای حمایت از فعالان اقتصادی تهاتر مطالبات و بدهی‌های دولت در دستور کار قرار گرفته و در تبصره ۵ قانون بودجه این امر آمده است و رقم قابل توجهی معین شد که بخش خصوصی بتواند برخی از مشکلاتش را برطرف کند و بانک مرکزی حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان مطالبات قابل توجه شناسایی کرده است.

این مسوول اظهار داشت: واحدهای تولیدی سرپا و دارای توجیه اقتصادی نباید معطل سرمایه در گردش بماند و برای همین کارگروه‌های تسهیل تشکیل شده است، البته گام‌های بیشتری نیز باید برداشته شود که اکنون در دستور کار دولت قرار دارد.

وی گفت: دولت اعلام کرده که مشکلی برای تأمین نیازهای کشور وجود ندارد و کسی که در این راستا تخلف کرده متخلف است و باید با آن‌ها برخورد شود و در نخستین مرحله باید با این افراد برخورد شود.

معاون اقتصادی رییس‌جمهور  در ادامه با اشاره به اینکه اگر قرار است التهاب زدایی کنیم همه افراد باید پای‌کار بیایند، افزود: موج‌سازان بیرونی به دنبال ایجاد توهم التهاب هستند، اما این حرکت آن‌ها اثری نخواهد داشت، البته لازمه این آمد همدلی و انسجام است.

نهاوندیان ادامه داد: تشکل‌های اقتصادی به کمک دستگاه‌های دولتی آمده و افراد متخلف را شناسایی کرده و نیازهای اساسی تولیدکنندگان را اعلام کنند و در این راستا اتاق بازرگانی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی عنوان کرد: شورای عالی هماهنگی اقتصادی در کشور تشکیل شده و پیام این امر همدلی و تسریع در امور است و باید این حالت انسجام در بخش خصوصی و مردم ایجاد شود تا اقتصادی پررونق‌تر داشته باشیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان:

تولیدات عظیم خودرو به‌زودی وارد بازار می‌شود

 

محمدرضا صفی‌خانی ظهر امروز در همایش تجلیل از برگزیدگان صنعت‌ومعدن لرستان بیان کرد: ۲۱ سال قبل روز صنعت و معدن در شورای فرهنگ عمومی کشور مصوب شد و در طول این سال‌ها با برگزاری سمینارهای مختلف عملکرد یک‌ساله دولت و فعالان اقتصادی ارزیابی می‌شد و عمده فشارهای تحمل شده توسط همین فعالان بوده است.

وی ادامه داد: امروز از ۱۹ نفر از صنعتگران و تولیدکنندگان لرستان تجلیل خواهد شد؛ تولیدکنندگانی که در شرایط کنونی و با فراز و نشیب‌های موجود به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: امسال سال خاص و ویژه‌ای است و شرایط بسیار سختی پیش رو داریم که  عبور از این مشکلات و افزایش ظرفیت و صادرات در دستور کار قرار دارد.

صفی‌خانی اظهار داشت: از سال ۹۴ یک هدف جدی در لرستان دنبال کردیم و علاوه بر ظرفیت‌های مدیریتی، در برنامه عملیاتی این سال پروژه‌های کلیدی‌مان را شناسایی کرده و به دنبال احیا و تکمیل آن‌ها برآمدیم.

وی بیان کرد: بسیاری از این واحدها تعطیل و برخی از آن‌ها نیاز به افزایش ظرفیت داشتند که بسیاری از اهداف تحقق یافتند، به‌عنوان نمونه پارسیلون یک صنعت ورشکسته بود که اکنون با وجود مشکلات بسیار زیاد تعیین تکلیف شده و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سرمایه‌گذاری جدیدی در این شرکت شکل خواهد گرفت.

رئیس سازمان صنعت و معدن لرستان عنوان کرد: فولاد و ذوب‌آهن ازنا دارای پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی بوده و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد تا ظرفیت فولادی کشور ۱.۲ میلیون تن افزایش یابد و پس از آن عملیات اجرایی فاز دوم نیز آغاز خواهد شد.

صفی‌خانی در ادامه اشاره‌ای به وضعیت لاستیک‌سازی خرم‌آباد داشت و افزود: اعتبار لاستیک‌سازی خرم‌آباد مسدود و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی در ادامه اشاره‌ای نیز به آخرین وضعیت کارخانه عظیم خودرو بروجرد داشت و افزود: به‌زودی تولیدات زاگرس خودرو وارد بازار می‌شود و بعد از چندین سال افتتاح خطوطش را خواهیم داشت؛ فاز دوم زاگرس پوش نیز امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

این مسوول بیان کرد: امسال با مشکلات جدی مواجه هستیم و بسیاری از واحدهای ما با مشکل تأمین مواد اولیه روبرو هستند، در نتیجه حفظ واحدهای صنعتی، افزایش ظرفیت و حمایت از واحدهای موفق سیاست اصلی ما بوده و برای تحقق این هدف نیاز به حمایت ملی داریم البته صنعتگران و تولیدکنندگان همچون گذشته از این شرایط سخت عبور خواهند کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در ادامه اشاره‌ای نیز به وضعیت صادرات استان داشت و عنوان کرد: در حوزه صادرات طی سه سال گذشته روند صعودی داشتیم و امسال نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا شاهد افزایش صادرات استان باشیم.

وی گفت: در حالی که واحدهای صنعتی ما با مشکلات جدی روبرو هستند باید پرسید چرا بند واو تبصره ۱۶ اجرایی نمی‌شود؛ لذا انتظار داریم در حوزه نوسازی و بازسازی اعتبارات خاصی در نظر گرفته شود.

این مسوول اظهار داشت: امیدواریم امسال با یک تعامل و همدلی سال موفقی را داشته باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی لرستان واحدهای تحقیق و توسعه خود را فعال کرده و به دنبال افزایش ظرفیت خود هستند که امیدواریم با حمایت مسوولان شرایط برای توسعه هر چه بیشتر بخش صنعت استان مهیا شود.

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت:

لرستان مستحق توسعه ظاهری بسیار بیشتری است

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: اکنون زمان وصول بدهی‌ها نیست و باید فرصت لازم به تولیدکنندگان در حوزه مالیات داده شود.

 

محمدرضا فیاض نیز در این مراسم بیان کرد: ۲۱ سال قبل روز دهم تیرماه هر سال به‌عنوان روز ملی صنعت و معدن نام نهاده و در تقویم ملی درج شد که این اقدام برای تکریم و بزرگداشت فعالان این حوزه است.

وی ادامه داد: صنعت‌گران و تولیدکنندگان و معدن کاران ۳۶۴ روز تلاش کرده و در روز صنعت و معدن باید از تلاش‌های آنها تشکر و تقدیر کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: امسال سال دشواری و فوق‌العاده‌ای است و باید برای جبهه تولید طرح جدیدی داشته باشیم و با تلاش بیشتر اهداف استقلال اقتصادی کشور را دنبال کنیم.

فیاض اظهار داشت: لرستان در یک سال گذشته دستاوردهای خوبی داشته و در این مدت جزو ۵ استان اول کشور در بخش پیگیری‌های واحدهای صنعتی بوده و بیشترین تعداد جلسات ستاد تسهیل در کشور نیز در این استان برگزار شده و همچنین ۳ واحد تولیدی به‌عنوان واحد نمونه ملی معرفی کرده است.

این مسوول بیان کرد: لرستان در طول سال‌های متمادی در حال تبدیل شدن به یک استان نیمه‌صنعتی و صنعتی است البته پتانسیل بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه صنعتگران لرستان دارای نجابت خاصی هستند، گفت: هر کسی در یک واحد صنعتی کار می‌کند باید از ۴۳ حرفه‌وفن آشنا باشد و باید از این ظرفیت برای توسعه صنعت به‌خوبی استفاده کرد.

معاون وزیر صنعت در ادامه با اشاره به برخی از خواسته‌های فعالان اقتصادی، افزود: با توجه به شرایط ویژه کشور، بخش‌های مختلف دولت نیز باید با تولیدکنندگان بر این اساس برخورد کرده و باید از صنعت گران حمایت کنند.

فیاض با بیان اینکه اکنون زمان وصول بدهی‌ها نیست و باید فرصت لازم به تولیدکنندگان در حوزه مالیات داده شود،عنوان کرد: از دو سازمان ایدرو و ایمیدرو خواسته خواهد شد در حوزه بازسازی و نوسازی صنایع اقدامات بیشتری انجام دهند.

وی گفت: بر اساس آمارها ۱۳۱ واحد صنعتی استان لرستان با پرداخت تسهیلات رونق تولید مورد حمایت قرار گرفته‌اند همچنین ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی این استان پرداخت شده است.

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: لرستان مستحق توسعه ظاهری بسیار بیشتری است و شهر خرم‌آباد به‌اندازه خودش تغییر شکل نداده است و شهر خرم‌آباد شکل جدیدی به خود گیرد.

استاندار لرستان:

سرعت توسعه لرستان باید بیشتر شود

استاندار لرستان گفت: هم اکنون در حوزه ستاد تسهیل در رتبه اول کشور قرار داریم اما برای بهبود وضعیت لرستان باید با سرعتی بسیار بیشتر از این حرکت کرد تا بتوان جایگاه استان را ارتقا داد.

 

سیدموسی خادمی ظهر امروز در آیین تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن لرستان بیان کرد: استان لرستان جزو  استان‌های کمتر توسعه‌یافته قرار دارد و این در حالی است که استعدادهای خیلی خوبی دارد کمااینکه اقدامات خوبی نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه در حوزه اقتصاد مقاومتی جزو استان‌های خوب بودیم و در حوزه ستاد تسهیل در رتبه اول قرار داریم اما برای بهبود وضعیت لرستان باید با سرعتی بسیار بیشتر از این حرکت کرد تا بتوان جایگاه لرستان را ارتقا داد.

استاندار لرستان عنوان کرد: معتقدم با وجود اینکه همه بخش‌ها مهم هستند اما حتماً هر استانی باید یک پایه صنعتی داشته باشد چراکه بدون صنعت نمی‌توان بر بقیه بخش‌ها تکیه کرد و به توسعه پایدار رسید.

خادمی گفت: سال‌هاست درگیر مسائل روزمره هستیم، سهم بازدهی صنعت نسبت به پولی که در بازار است با هم هماهنگ نیست و باید این موضوع برطرف شوند.

وی عنوان کرد: باید به یک طریقی مالیات‌هایی بر سایر بخش‌ها اضافه شود که بتوان بازدهی و سود حوزه صنعت را افزایش داد و به نظر می‌رسد این موضوع به‌عنوان یک مشکل اساسی در کشور به شمار می‌رود.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران:
دریافت بدهی فعالان اقتصادی دو سال تعلیق شود

حسین سلاح ورزی نیز در این مراسم بیان کرد: تولیدکنندگان نیاز به حمایت ویژه مسوولان دارند چراکه با شرایط کنونی و با این رویه نمی‌توان مشکلات موجود را حل کرد.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه اکنون قانون مالیات‌های مستقیم به شکلی است که به‌صورت مستقیم اگر یک فعال اقتصادی بدهی داشته باشد با محرومیت مواجه می‌شود، این در حالی است که بسیاری از فعالان اقتصادی به‌ناچار در شرایط کنونی قرار گرفته‌اند.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: با توجه به اینکه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه را داریم، انتظار می‌رود یک تصمیم فراقانونی و خارج از قلمرو احکام برای فعالان اقتصادی گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از پیشنهاد‌ها این است که بدهی‌های فعالان اقتصادی برای مدت حدود ۲ سال فریز(معلق) شوند چراکه این اقدام می‌تواند برای تداوم تولید و استمرار تولید بسیار مؤثر باشد.