آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » خبر مهم » گردشگری
کد خبر : 4853
پنجشنبه - ۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶

ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک و پل های تاریخی لرستان در اولویت اول سازمان است

مدیر پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی گفت:ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک و پل های تاریخی لرستان در اولویت اول سازمان است.

به گزارش وارک نیوز در جلسه شورای راهبردی این اداره کل که با حضور عزیزی مدیر پایگاه های سازمان ، محب علی از استادان برجسته مرمت بناهای تاریخی کشور ، قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و اعضای این شورا برگزار شد بر تسریع در روند مرمت قلعه و بناهای اطراف آن و همچنین پل های تاریخی استان تاکید شد .

مدیر پایگاه های سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور در این جلسه گفت : قلعه فلک الافلاک و پل های تاریخی لرستان از آثار ارزشمند ملی کشور به شمار می آیند که باید روند مرمت و همچنین فرایند ثبت جهانی آن ها در دستور کار قرار گیرد .

عزیزی با اشاره به اینکه ثبت جهانی یک اثر ، توسعه گردشگری و در نهایت رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت افزود : حفاظت اضطراری از بناها و راه اندازی دفتر فنی یکی ازمهترین راهکارها برای جلوگیری از ریزش های احتمالی و مرمت بناها در استان لرستان است.

مدیر پایگاه های سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور اظهارداشت : فعالیت های حوزه بناهای تاریخی باید بر اساس یک فرآیند مهندسی منظم صورت گیرد و یک آرشیو کامل از همه فعالیت ها مستندسازی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان هم گفت : پلان ثبت جهانی پل های تاریخی لرستان به عنوان اولویت اصلی برای ثبت در سال ۲۰۲۱ ارائه شده و عملیات مرمت قلعه و بناهای حریم آن نیز در دستورکار این اداره کل قرار دارد.

سید امین قاسمی همچنین با اشاره به ریزش بخشی از دیوار باشگاه افسران در محوطه قلعه فلک الافلاک خرم آباد بیان داشت : این بنا که از اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی به جا مانده با زیر بنای ۳۰۰ متر مربع به علت پوسیدگی لوله ها و رطوبت دچار مشکلاتی شد که بلافاصله مرمت کامل آن آغاز شده و در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بزودی دفتر فنی این اداره کل با مهندسین متخصص راه اندازی خواهد شد اضافه کرد : کلیات و جزییات طرح ساماندهی قلعه و بناهای حریم آن در محوطه این اثر ارزشمند توسط دفتر فنی آماده و ارائه خواهد شد تا هرچه سریع تر عملیات اجرایی آن آغاز شود.

در این نشست همچنین دکتر محب علی از استادان برجسته مرمت بناهای تاریخی کشور در خصوص مرمت بناهای تاریخی لرستان مطالبی بیان کرد .

همچنین دکترعزیزی مدیر پایگاه های سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ، دکتر محب علی از استادان کاردان مرمت بناهای تاریخی کشور به همراه مهندس قاسمی مدیرکل و برخی معاونین و همکاران اداره کل میراث فرهنگیف صنایع دستی و گردشگری استان از قلعه فلک الافلاک و بناهای حریم آن بازدید کردند .