آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » شهری
کد خبر : 4826
دوشنبه - ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸

گره کور برج‌های دوقلوی خرم‌آباد بازشدنی نیست/ داستان پر تکرار خلف وعده مسئولان

با وجود قول‌های متعدد مسوولان همچنان گره کور برج‌های دوقلوی کیو باز نشده و همین عامل گلایه‌مندی شدید شهروندان خرم‌آبادی را به دنبال داشته است.

به گزارش وارک نیوز بارها و بارها گزارشات زیادی در مورد کند بودن روند اجرای پروژه برج‌های دوقلوی کیو خرم‌آباد توسط رسانه‌ها منتشر شده اما با این وجود به نظر می‌رسد تاکنون اقدامی برای بهبود وضعیت کنونی در دستور کار مسئولان قرار نگرفته است.

درست ۳ سال پیش بود که مسئولان سابق لرستان خبر از احداث برج‌های دوقلویی در میدان کیو خرم‌آباد دادند و در همان روزها قرار بر این بود تا این طرح ظرف مدت زمان چند سال یعنی امسال به بهره‌برداری برسد.

با این وجود اکنون روند احداث این طرح بزرگ که با مشارکت یک هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری و شهرداری خرم‌آباد در حال احداث است پیشرفت مناسبی نداشته و در بهترین حالت مسئولان خبر از پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی طرح می‌دهند.

تاکنون برای برطرف شدن موانع این پروژه جلسات متعددی در استان برگزار شده اما به نظر می‌رسد این جلسات نتوانسته‌اند چاره‌ساز باشند تا روند اجرای طرح به پیشرفت قابل توجهی برسد.

 به هر حال مردم خرم‌آباد انتظار دارند طرح بزرگی همچون برج‌های دوقلوی کیو  هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود چرا بلاتکلیفی این طرح نه تنها دردی از دردهای متعدد مردم این دیار دوا می‌کند بلکه باعث کاهش اعتماد عمومی می‌شود.

در این راستا مسئولان شهر خرم‌آباد وظیفه دارند شرایط را برای تعیین تکلیف نهایی این طرح مهیا کنند تا شاهد تبدیل آن به هتل صخره‌ای دیگری نباشیم.

 مطمئنا در صورتی که اقدامات لازم در این راستا صورت نگیرد نه تنها در مدت زمان کوتاهی بلکه باید چندین سال در انتظار بلاتکلیفی و تکمیل نشدن این طرح بزرگ استان باشیم.

حال باید دید که آیا مسئولان به وعده خود عمل خواهند کرد و یا همچنان شاهد ادامه یافتن روند نامناسب کنونی این پروژه خواهیم بود؟

گلایه از بلاتکلیفی ادامه دار برج‌های دوقلوی کیو

در همین زمینه یکی از شهروندان خرم‌آبادی در گفت‌وگو با فارس، بیان می‌کند: متاسفانه بارها و بارها مسئولان شهر خرم‌آباد خبر از برطرف شدن موانع پروژه برج‌های دوقلوی کیو می‌دهند اما با گذشت زمان می‌توان دریافت اقدام تاثیرگذاری انجام نشده و یا لااقل برای شهروندان ملموس نیست.

محمد حسینی ادامه می‌دهد: مردم از بلاتکلیفی طرح‌های نیمه تمامشان خسته شده‌اند باید مسئولان ساز و کار دقیقی برای آنها در نظر گرفته تا این بلاتکلیفی هر چه سریعتر به پایان رسیده و شاهد افتتاح آنها باشیم.

وی عنوان می‌کند: در ابتدا قرار بود که پروژه برج‌های دوقلوی خرم‌آباد ظرف مدت زمان ۳ سال تکمیل و به بهره‌برداری برسد، اما هنوز هم روند اجرا در مراحل ابتدایی باقی مانده و پیشرفت پروژه بسیار اندک است.

مسئولان به وعده خود عمل نکردند

یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی نیز در همین زمینه در گفت‌وگو با فارس، بیان می‌کند: ادامه یافتن بلاتکلیفی و تکمیل نشدن طرح‌ها نه تنها هیچونه منفعتی نداشته بلکه باعث از دست رفتن سرمایه‌های اجتماعی می‌شود.

بهروز غلامی ادامه می‌دهد: انتظار مردم از مسئولان تکمیل هر چه سریعتر طرح‌های در دست اقدام بوده و در این راستا هیچگونه عذر و کم کاری نیز پذیرفتنی نیست.

دستگاه قضایی وارد عمل می‌شود

بلاتکلیفی و عدم تکمیل برج‌های دوقلوی خرم‌آباد تا جایی ادامه دارد که رئیس کل دادگستری لرستان نیز به موضوع ورود پیدا کرده و معتقد است: سال ۹۲ حدود ۱۷ هزار متر زمین در اختیار شرکتی قرار گرفته تا مجتمع در این زمین احداث شود اما این موضوع صورت نگرفته است.

جعفر بدری ادامه می‌دهد: زمان اجرای تعهدات این شرکت ۳۶ ماهه بوده اما امروز تعهدات آن انجام نشده است و ما به اعضای شورای شهر تذکر دادیم که چرا با اعمال فشار برخی افراد مسوول این قرارداد تحمیلی را قبول کردند.

وی اعلام می کند: دادگستری در این راستا وارد عمل خواهد شد تا در صورت مشاهده هر گونه کم کاری و یا تخلف اقدامات لازم را انجام دهد.

پیشرفت ۳۰ درصدی طرح

در همین زمینه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود پروژه برج‌های دوقلوی خرم‌آباد اکنون دارای ۳۰ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و سرمایه‌گذار طرح نیز حدود ۶۰ میلیارد تومان برای احداث آن هزینه کرده است.

مسئولان به تعهد خود در قبال سرمایه‌گذار عمل کنند

 احمد مرادپور ادامه می‌دهد: بر اساس قرارداد منعقد شده میان شهرداری و سرمایه‌گذار طرح قرار بر این بوده زمانی که پروژه با این مرحله برسد یک دانگ از سند به نام سرمایه‌گذار منتقل شود که هنوز این اقدام صورت نگرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید قرارداد منعقد شده توسط طرفین اجرایی شود، می‌گوید: بر اساس قانون طرفین باید قرارداد مربوطه را اجرایی کنند و در صورتی که مشکل و یا تخلفی نیز در این راستا صورت گرفته باید این امر توسط دستگاه قضا مورد رسیدگی و بررسی قرار گیرد.

 این مسئول معتقد است: بر اساس قرارداد ۲۵ درصد از این سرمایه‌گذاری به شهرداری تعلق دارد در نتیجه تکمیل هر چه سریعتر آن می‌تواند کمک زیادی به این مجموعه کند و به همین دلیل انتظار می‌رود هر چه سریعتر روند تعیین تکیف پروژه در دستور کار قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در ادامه با اشاره به اینکه بلاتکلیفی و تکمیل نشدن طرح به ضرر مجموعه شهرداری، سرمایه‌گذار و مردم خرم‌آباد است، می‌افزاید: به هر حال ادامه یافتن روند کند پروژه باعث بروز خسارات زیادی به شهر خرم‌آباد می‌شود و انتظار داریم این امر مد نظر مسئولان شهری قرار داشته باشد.

مرادپور عنوان می‌کند: به هر حال قراردادی در گذشته توسط مسئولان اسبق شهری و سرمایه‌گذار به امضا رسیده و باید نگاهمان تعیین تکلیف طرح و تکمیل آن باشد و در صورتی که برخی افراد معتقدند تخلفاتی صورت گرفته این امر باید توسط مراجع قضایی بررسی شود.

وی می گوید: تکمیل نشدن طرح‌های نیمه تمام کمکی به شهر خرم‌آباد و استان لرستان نمی‌کند و باید از تمام ظرفیت خود برای بهره‌برداری آنها استفاده کنیم تا سود آنها عاید مردم این دیار شود.

میراث دار اقدامات خوب و بد گذشته‌ایم

در همین زمینه رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با فارس بیان می‌کند: به عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر خرم‌آباد میراث‌دار کارهای خوب و بد گذشته هستیم در نتیجه موظفیم طرح‌های مختلف در دست اجرا را تعیین تکلیف و به سر انجام برسانیم.

سجاد بابایی ادامه می‌دهد: یکی از طرح‌های در دست اجرای شهر خرم‌آباد پروژه برج‌های دوقلو بوده که در سال‌های گذشته عملیات اجرایی آن با مشارکت یک هلدینگ اقتصادی معروف و وابسته به یکی از سازمان‌های کشوری آغاز شده است.

وی عنوان می‌کند: به هر حال با توجه به اینکه این قرارداد در گذشته منعقد شده نمی‌توان آن را اجرایی نکرد چرا که ادامه نیافتن آن باعث بروز خسارات زیادی به مجموعه شهرداری و سرمایه‌گذار می‌شود.

این مسئول در ادامه اشاره ای نیز به سهم ۲۵ درصدی شهرداری داشته و می‌گوید: بر اساس مفاد قرارداد شهرداری در این طرح دارای سهم ۲۵ درصدی است که برخی از افراد این سهم را کم می‌دانند، این در حالی است که با بررسی دقیق می‌توان دریافت که بیش از ۱۰ برابر زمین ساخت و ساز در این مجموعه صورت می‌گیرد.

لزوم تسریع در روند کار با حمایت و نظارت بر سرمایه‌گذار

این عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد ادامه می‌دهد: البته سرمایه‌گذار تاکنون به تعهد خود برای اتمام پروژه عمل نکرده و باید برای ادامه روند کار اهرم‌های فشار و نظارتی مناسبی در نظر گرفته شود.

بابایی معتقد است: با توجه به مفاد قرارداد باید اکنون یک دانگ از سند به نام سرمایه‌گذار شود که امیدواریم این امر هر چه سریعتر تسریع یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بلاتکلیفی و تکمیل نشدن این طرح نتیجه‌ای جز از دست رفت فرصت ندارد، می‌گوید: مطمئنا در صورت تعطیلی پروژه تا سالیان طولانی شاهد تکمیل آن نیستیم به همین دلیل باید با استفاده از راهکارهای مناسب به دنبال تسریع در روند اجرای طرح باشیم.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد می‌افزاید: اکنون در شورای شهر خرم‌آباد کمیته‌ای متشکل از چند نفر از اعضای شورا برای تعیین تکلیف کلی طرح و برطرف شدن موانع تشکیل شده و امیدواریم بتوان با ارائه راهکارهای مناسب زمینه را برای تکمیل هر چه سریعتر برج‌های دوقلو مهیا کنیم.

حمایت شورای شهر از سرمایه‌گذار

در همین زمینه رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز به خبرنگار فارس می گوید: با وجود ادامه داشتن روند اجرای پروژه برج‌های دوقلوی کیو اما پیشرفت طرح چشم‌گیر نبوده و تا تکمیل آن فاصله زیادی داریم.

اردشیر دریکوند ادامه می دهد: با وجود اینکه شورای شهر به مفاد قرارداد پروژه که در گذشته تنظیم شده حرف‌هایی دارند و معتقدند که این قرارداد به نفع شهرداری نیست اما تاکنون از تمام ظرفیت خود برای حمایت از سرمایه‌گذار استفاده کرده‌ایم.

وی عنوان می کند: انتظار مدیریت شهری خرم‌آباد تسریع در روند احداث طرح بوده و در این راستا انتظار می‌رود سرمایه‌گذار از تماغم ظرفیت خود استفاده کند.

به هر حال با وجود سخنان مسئولان استان، مردم خرم‌آباد هیچگونه عذر و بهانه‌ای را نپذیرفته و اعتقاد دارند باید مسئولان شرایط را برای تکمیل هر چه سریعتر این پروژه مهم فراهم کنند.

انتهای پیام/