آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » گردشگری » گزارش
کد خبر : 4797
پنجشنبه - ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰

خرم‌آبادی‌ها همچنان چشم انتظار افتتاح بوستان شاپوری/ مسوولان وعده شهریور دادند

با وجود اینکه بیش از دو سال از آغاز عملیات اجرایی پارک شاپوری خرم‌آباد می‌گذرد، اما هنوز این پروژه به بهره‌برداری نرسیده است، با این حال مسئولان استان خبر از افتتاح این طرح تا پایان شهریورماه می‌دهند.

خرم‌آبادی‌ها همچنان چشم انتظار افتتاح بوستان شاپوری/ مسوولان وعده شهریور دادند

به گزارش وارک نیوز، لرستان از دیرباز به دلیل داشتن پتانسیل‌های طبیعی و تاریخی منحصر به فردش به عنوان یکی از استان‌های پرجاذبه کشور محسوب می‌شود.

در این راستا شهر خرم‌آباد نیز با توجه به توپوگرافی خاص و همچنین آثار طبیعی و تاریخی متعدد به عنوان یکی از شهرهای پرجاذبه گردشگری کشور به شمار می‌رود.

با این وجود بسیاری بر این عقیده‌اند نبود جاذبه‌های دست‌ساز به عنوان یکی از مهم‌ترین کمبودهای شهر خرم‌آباد به شمار می‌رود تا بتوان شاهد افزایش ماندگاری گردشگران در این دیار بود.
به همین دلیل است که از سال‌های گذشته شاهد آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های مختلفی در سطح شهر خرم‌آباد هستیم.

پارک شاپوری را باید یکی از پروژه‌های مهم و تاثیرگذار در دست احداث شهری لرستان دانست که مطمئناً با تکمیل و بهره‌برداری از آن علاوه بر اینکه می‌توان برای مردم جنوب شهر خرم‌آباد امکانات رفاهی مناسبی ایجاد کرد شاهد معرفی هرچه بیشتر پل باستانی شکسته خرم‌آباد خواهیم بود.

در این راستا در آذرماه سال ۹۵ با دستور استاندار لرستان و مشارکت شهرداری عملیات احداث فاز اول بوستان شاپوری آغاز شد در همان روزها نیز مسئولان وقت اعلام کردند این پروژه را باید در مدت زمان کوتاهی به بهره‌برداری رساند.

اکنون بیش از دو سال از آن روزگار می‌گذرد اما هنوز فاز ابتدایی این پروژه مهم شهری تکمیل نشده، این در حالی است که بارها و بارها مسئولان از تلاش برای تکمیل عملیات اجرایی بوستان مینیاتوری شاپوری خبر می‌دهند.

مردم شهر خرم‌آباد انتظار دارند پروژه‌ها طولانی نشود، مشکلی که اکنون به یکی از چالش‌های اساسی شهر خرم‌آباد تبدیل شده است.به نحوی که چندین پروژه مهم شهری اکنون به دلایل مختلفی همچون مسائل مالی هنوز به بهره‌برداری نرسیده که یکی از آنها را باید بوستان بزرگ شاپوری دانست.

البته مسئولان استان اعلام کرده‌اند با برنامه‌ریزی صورت گرفته مراحل پایانی احداث بوستان شاپوری در حال انجام بوده و انتظار می‌رود این طرح بسیار مهم تا پایان تابستان به بهره‌برداری برسد.

 حال باید دید این گفته تا چندی محقق خواهد شد چرا که مردم خرم‌آباد انتظار دارند مسئولان هر چه سریعتر طرح‌های نیمه‌تمام کنونی را تکمیل کرده تا شاهد نقش آنها در توسعه و جذب هرچه بیشتر گردشگران بود.

گلایه از تاخیر در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهر خرم‌آباد

در همین زمینه یکی از شهروندان خرم‌آبادی به خبرنگار فارس می‌گوید: شهر خرم‌آباد ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار زیادی دارد که می‌توان با هزینه بسیار اندک شرایط را برای تبدیل این دیار به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور مهیا کرد.

وی ادامه می‌دهد: در کمتر شهری از کشور این میزان پتانسیل و ظرفیت خدادادی طبیعی و تاریخی را می‌توان مشاهده کرد و مطمئنا در صورتی که مسئولان برنامه‌ریزی درست و حساب شده‌ای داشته باشند خرم‌آباد می‌تواند به یکی از محورهای اصلی گردشگری کشور تبدیل شود اقدامی که تاکنون با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته محقق نشده است.

حسین گودرزی عنوان می‌کند: به عنوان نمونه در چند سال گذشته مسئولان خبر از اجرای پروژه‌های مختلفی در شهر خرم‌آباد داده‌اند، اما با وجود گذشت چند سال از آغاز عملیات اجرایی آنها شاهد تکمیل‌شان نیستیم نمونه بارز آن را باید زیرگذر بلوار بهارستان و یا پارک شاپوری دانست.

لزوم تکمیل هر چه سریعتر بوستان شاپوری

این شهروند خرم‌آبادی در ادامه با اشاره به اهمیت تکمیل و بهره‌برداری از بوستان شاپوری می‌گوید: از دیرباز شاهد بی‌توجهی‌های زیادی به پل شکسته خرم‌آباد بودیم با این وجود در دو سال گذشته مسئولان عملیات احداث پارک شاپوری را در کنار این اثر باستانی آغاز کرده‌اند اما روند تکمیل آن کند بوده و همین موضوع سبب گله‌مندی مردم شده است.

تکمیل پارک شاپوری گامی در جهت ارائه خدمات به مردم جنوب شهر است

یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی نیز در همین راستا بیان می‌کند: مردم خرم‌آباد از پل شکسته خاطرات زیادی دارند اما متاسفانه از دیرباز شاهد بی‌توجهی‌های زیادی به این اثر باستانی بسیار منحصر به فرد بودیم به نحوی که گردشگران نیز رغبت لازم را برای بازدید این بنا تا چند سال گذشته نداشته‌اند.

علی بهاروند در ادامه با اشاره به اینکه احداث پارک شاپوری کمک زیادی به توسعه و معرفی هرچه بهتر پل شکسته خرم‌آباد کرده، می‌گوید: اکنون حدود دو سال از آغاز عملیات اجرایی پارک شاپوری می‌گذرد و وعده مسئولان برای تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه هنوز محقق نشده است.

وی معتقد است: متاسفانه در دهه‌های گذشته شاهد بی‌توجهی مسئولان شهری به جنوب خرم‌آباد هستیم کمترین امکانات رفاهی و خدماتی در این منطقه وجود دارد به همین دلیل احداث و بهره‌برداری از پارک شاپوری می‌تواند بخشی از کمبودهای جنوب را برطرف کرده تا مردم برای گذراندن اوقات فراغت خود مجبور به مراجعه به شمال شهر نباشند.

بهره‌برداری از بوستان شاپوری تا پایان شهریور امسال

در همین زمینه رئیس سازمان همیاری و شهرداری‌های لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، بیان می‌کند: در ماه‌های گذشته شاهد تلاش زیادی از سوی سازمان همیاری و شهرداری‌های استان برای تکمیل و بهره‌برداری از بوستان شاپوری هستیم به نحوی که پس از گذشت ۱۱ ماه تعطیلی و یا نیمه فعال بودن پروژه از اسفند ماه سال گذشته بار دیگر عملیات اجرایی طرح با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفت.

گودرز علیزاده در ادامه با اشاره به اینکه با وجود تمامی مشکلات مالی به دنبال بهره‌برداری از این طرح تا پایان شهریور ماه هستیم، افزود: با وجود به مسائل و مشکلات موجود مالی به دنبال تکمیل پروژه تا پایان شهریور ماه هستیم که امیدواریم این امر محقق شود.

هزینه ۲۷ میلیارد تومانی بوستان شاپوری

وی عنوان می‌کند: تاکنون برای تملک زمین و احداث این پروژه حدود ۲۷ میلیارد تومان هزینه شده که از این میزان ۱۰ میلیارد تومان برای احداث طرح تاکنون تامین شده است.

این مسئول می‌افزاید: از همان روزهای ابتدایی فعالیتم در سازمان همیاری و شهرداری‌های استان تعیین تکلیف و تکمیل طرح در دستور کار قرار گرفت و تاکنون نیز شاهد اجرای بخش زیادی از این طرح هستیم که امیدواریم بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان شهریورماه پارک شاپوری به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل سازمان همیاری و شهرداری‌های لرستان بیان می‌کند: اکنون بخشی از فضای سبز و سایر بخش‌های پروژه باقی‌مانده که علاوه بر آن در حال نصب نرده‌های اطراف دریاچه هستیم.

علیزاده میگوید: امیدواریم با برنامه‌ریزی صورت گرفته و حمایت مدیریت ارشد استان بتوانیم پروژه را تا پایان شهریورماه تکمیل و بهره‌برداری رساند تا شهروندان خرم‌آبادی بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند و شاهد تاثیرگذاری هرچه بیشتر آن در معرفی جاذبه‌های گردشگری استان باشیم.

تلاش برای برطرف کردن مشکلات باقی مانده پروژه

در همین زمینه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در گفت‌وگو با فارس، بیان می‌کند: تاکنون تلاش‌های زیادی برای احداث پارک مینیاتوری شاپوری خرم‌آباد صورت گرفته و بخش زیادی از عملیات اجرایی پروژه نیز با وجود تمامی و موانع بر تکمیل شده است اکنون به دنبال تعیین تکلیف و بهره‌برداری از فاز اول این مجموعه در ماه‌های آینده هستیم.

احمد مرادپور ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه در گذشته دریاچه پارک شاپوری دارای مشکلات فنی بود اکنون در حال بررسی دقیق وضعیت دریاچه هستیم تا در صورتی‌که نشتی آب در آن صورت می‌گیرد با استفاده از تکنولوژی‌های روز این مشکل نیز برطرف شود که در روزهای اینده این مهم در جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوطه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی عنوان می‌کند: از سوی دیگر در روزهای آینده با حضور مسئولان شهرداری خرم‌آباد و سازمان همیاری و شهرداری‌های استان و میراث فرهنگی جلسه مشترکی برگزار شده تا در مورد روند پایانی پروژه بحث و تبادل نظر صورت گیرد تا در ماه‌های آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد.

این مسئول در ادامه با اشاره به تلاش همه جانبه برای تکمیل عملیات اجرایی پارک شاپوری می‌گوید: در ماه‌های گذشته تاکنون برای تعیین تکلیف کردن پروژه‌های موجود در شهر خرم‌آباد تلاش زیادی صورت گرفته که نمونه بارز آن را باید چند برابر شدن سرعت ساخت زیرگذر بلوار بهارستان دانست.

مرادپور بیان می‌کند: امیدواریم با برنامه‌ریزی صورت گرفته و برطرف شدن موانع موجود بتوان در ماه‌های آینده پروژه مهم پارک شاپوری را تکمیل و در اختیار شهروندان خرم‌آبادی قرار داد.

حال باید دید پارک مینیاتوری شاپوری خرم‌آباد تا تا پایان شهریورماه به بهره‌برداری خواهد رسید و یا شهروندان همچنان باید چشم انتظار بمانند؟

گزارش از علی عبداله‌زاده