آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه
کد خبر : 4735
یکشنبه - ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸

خودباختگی به‌معنای از دست دادن فطرت و بیگانه‌پرستی است

نماینده ولی فقیه در لرستان بزرگ‌ترین خسارت پرستش غیرخدا را خودباختگی دانست و اظهارکرد: کسی‌که غیرخدا را عبادت کند دچار خودباختگی شده است.

به گزارش وارک نیوز  آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد، شامگاه شنبه، ۱۲ خرداد، در جلسه تفسیر قرآن‌کریم مسجد بعثت خرم‌آباد، با بیان این‌که آیه ۱۶ سوره زمر با مضمون «لَهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِنَ النَّارِ وَمِنْ تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ ذَلِکَ یُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ یَا عِبَادِ فَاتَّقُونِ» نیت انسان‌ها از نظر عبادت و پرستش و جایگاه آنان را در نزد خداوند متعال بازگو می‌کند، اظهارکرد: از نظر قرآن، دنیا تجارت‌خانه است و انسان تاجر، منتها معامله‌ای که انسان‌ها انجام می‌دهند، یک نوع تجارت مادی و دیگری تجارت معنوی است.

وی با بیان این مطلب که قرآن‌کریم از تجارت معنوی، تعبیر به تجارت منجیه یا تجارت نجات‌بخش می‌کند، عنوان کرد: در تجارت معنوی و نجات بخش نیز انسان‌ها به دو دسته کسانی‌که از این معامله سود می‌برند و کسانی‌که ضرر می‌بینند، تقسیم می‌شوند.

آیت‌الله میرعمادی عبادت خالص را راه تجارت معنوی ذکر کرد و با بیان این‌که هر کس غیرخدا را عبادت کنند در خسران است، تصریح کرد: انسان وقتی‌که با خدا معامله می‌کند سود می‌برد زیرا در معامله با خدا، عوض و معوض به انسان برمی‌گردد بدین معنا که عبادت همان عوض ما و بهشتی که می‌گیریم همان معوض است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان، رسیدن به کمال را سود تجارت معنوی انسان ذکر کرد و افزود: در مقابل هر کس غیر خدا را پرستش کرد در خسران است، مزد عبادت غیرخدا، خسران دنیوی و اخروی است.

امام‌ جمعه خرم‌آباد، در خطر قرار گرفتن جان انسان را خسران دنیوی پرستش غیرخدا برشمرد و گفت: خسران اخروی عبادت غیرخدا از دست دادن تمام وعده‌های الهی در روز قیامت است، این در حالی‌است که ضرر دیگر پرستش غیرخدا، شکنجه و عذاب است.

این مفسر قرآن‌کریم بخش نخست آیه ۱۶سوره زمر را بیان‌کننده آتشی دانست که برای پرستندگان غیرخدا آماده شده است و با بیان این‌که در بالای سر کسانی‌که غیر خدا را پرستش کردند، سایبانی از آتش قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: آتش در تمام جهات بر کسانی‌که غیرخدا را پرستش کردند احاطه پیدا می‌کند.

 

احاطه کامل آتش؛ عذاب اخروی افراد شرور

 

وی تصریح کرد: احاطه کامل آتش در روز قیامت برای افرادی صدق می کند که در دنیا غرق در گناه بوده و مجسمه معصیت هستند و در یک کلمه شرور هستند.

آیت‌الله میرعمادی افزود: افراد شرور همان کسانی هستند که از سراپای وجودشان شر می‌بارد و معصیت وجودشان را فرا گرفته لذا در قیامت نیز آتش بر تمام وجودشان احاطه پیدا می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان به تشریح جمله «تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ» در این آیه پرداخت و گفت: این جمله مبین آن است که علاوه‌بر آن‌که بر بالای سر کسانی‌که غیر خدا را پرستش کردند سایبانی از آتش قرار گرفته است در زیر پایشان نیز سایبانی از آتش قرار می‌گیرد، به طرح این سؤال پرداخت که چگونه می‌شود که علاوه‌بر بالای سر، در زیر پای افراد نیز سایبان آتش باشد و افزود: برخی مفسرین بر این باورند که جهنم دارای طبقاتی است، لذا کسانی‌که سر تا پای وجودشان را گناه فرا گرفته است در طبقات میانی جهنم قرار دارند و قطعاً زیر پایشان هم آتش قرار گرفته است.

امام‌ جمعه خرم‌آباد ادامه داد: برخی دیگر از مفسران عقیده دارند که اطلاق وجود سایبان در زیر پای افرادی‌که غیرخدا را عبادت کنند کنایه از احاطه بوده و یک تعبیر عرفی است.

وی با بیان این مطلب که اگر گناه بر ما سیطره پیدا کند، آتش جهنم بر ما سیطره پیدا کرده است، اضافه کرد: هر کس غیر خدا را پرستش کند دچار خودباختگی شده است و در مقابل هر کس خدایی شود وجودش خدایی می‌شود.

 

خودباختگی به‌معنای از دست دادن فطرت و بیگانه‌پرستی است

 

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که انسان خودباخته تمام سرمایه و انرژی را از دست می‌دهد، خاطرنشان کرد: خودباختگی به‌معنای از دست دادن فطرت و بیگانه‌پرستی است، کمااینکه انسان خودباخته احساس پوچی می‌کند چون غیرخدا، همه پوچ است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بشارت و انذار را شیوه تربیتی قرآن‌کریم ذکر کرد و ادامه داد: خداوند هم رحمت دارد هم غصب دارد، این در حالی‌است که خالق و مخلوق دارای حریمی هستند که باید آن حریم را حفظ کرد.