آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » فرهنگی
کد خبر : 4726
شنبه - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲

هر فردی که با خدا باشد بر حق است/توحید هویت انسان

نماینده ولی فقیه در لرستان در تفسیر آیه پانزدهم سوره زمر گفت: هر که با خدا باشد بر حق است.

به گزارش وارک نیوز آیت‌الله سیداحمد میرعمادی در جلسه تفسیر قرآن کریم به تفسیر پیامدهای پرستش غیر خدا در آیه ۱۵ سوره زمر با مضمون «فَاعْبُدُوا ما شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ قُلْ إِنَّ الْخاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یوْمَ الْقِیامَهِ أَلا ذلِک هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِینُ» پرداخت و با ذکر این مطلب که هر چیزی غیر از خدا باطل و ضلالت است، گفت: بخش نخست این آیه بیانگر این مطلب که بعد از آن‌که خداوند دلیل آورد که انسان می‌بایست خدا را پرستش کرده و تنها خداوند قابل پرستش است، عده‌ای قبول نکرده و لج کردند سپس به آن‌ها گفته شد که بروید و غیر خدا را پرستش کنید، این در حالی است که این امر، امری تهدیدی است.

وی تصریح کرد: در قرآن کریم آمده است که وقتی عده‌ای به منطق و استدلال، توحید را قبول ندارید، بروید و غیر خدا را پرستش کنید اما بدانید، ضرر می‌کنید.

آیت‌الله میرعمادی به تشریح معنایی واژه خسران پرداخت و گفت: خسران گاهی به از دست دادن مال اطلاق می‌شود و گاهی خسران به نقض مال نسبت داده می‌شود، به شرحی دیگر گاهی خسران به انسان نسبت داده شده و گاهی به مال نسبت داده می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان خسران نفس را نخستین ضرر پرستش غیر خدا برشمرد و با ذکر این مطلب که آن کس که غیر خدا را پرستش کند سرمایه وجود خود را از دست داده است، اضافه کرد: کسی که غیر خدا را پرستش کند، قدم در راه باطل نهاده و هویتش را از دست داده است.

امام‌جمعه مردم خرم‌آباد، توحید را هویت انسان عنوان کرد و با بیان این‌که جانی که در آن خدا نباشد، هویت ندارد، خاطرنشان کرد: صاحب کشاف در تفسیر خود آورده است، مثل کسی که غیر خدا را پرستش کند، مثل یخ‌فروشی است که در تابستان جلوی آفتاب مشتری ندارد.

این مفسر قرآن کریم زیانکار واقعی را کسی دانست که غیر خدا را عبادت می‌کند و با بیان این‌که مشتری انسان خداست، به تشریح واژه «أَهْلِیهِمْ» اشاره و افزود: معنای نخست واژه «أَهْلِیهِمْ» بیانگر این مطلب است که کسی که غیر خدا را عبادت می‌کند سرمایه وجودش و خانواده‌اش را در روز قیامت از دست می‌دهد زیرا خانواده هم تابع اوست.

وی تصریح کرد: معنای دوم واژه «أَهْلِیهِمْ» در این آیه آن است که کسی که بت‌پرست باشد دو ضرر کرده است، یک ضرر دنیوی که از دست دادن جان است و ضرر دوم ضرر اخروی است بدین معنا که حوریان بهشتی‌اش و آنچه خداوند برای او وعده کرده بود را از دست می‌دهد.

آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که در قیامت نسبتی بین انسان‌ها نیست، عنوان کرد: کسانی که غیر خدا را عبادت کنند هم در این دنیا و هم در آخرت ضرر کرده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان در تفسیر بخش پایانی آیه ۱۵ سوره زمر خاطرنشان کرد: کسانی که غیر خدا را پرستش می‌کنند دچار خسران مبین می‌شوند، این در حالی است که بر اساس آیات قرآن دنیا مزرعه است.

امام‌جمعه مردم خرم‌آباد با اشاره به این‌که کسانی که خدا را بپرستند با خدا معامله کرده‌اند، خاطرنشان کرد: خاصیت معامله با خدا این است که هم عوض و هم معوض به انسان برمی‌گردد.

این مفسر قرآن کریم گفت: اگر با شیطان معامله کنیم هم عوض و هم معوض را از دست داده‌ایم، کمااینکه کسی که سنگ را عبادت کند از سنگ چیزی عایدش نمی‌شود.

وی با بیان این‌که انسان با پرستش غیر خدا مجازات و کیفر می‌شود، عنوان کرد: قرآن با منطق و استدلال به ما ثابت می‌کند که حرف خدا فطری است و به دل می‌نشیند.