اخبار » اقتصادی » خبر مهم » گفت و گو
کد خبر : 47
سه شنبه - ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳

غیر فعالی ۳۰ درصد واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی خرم آباد/۱۳ واحد تولیدی در تملک بانک تعیین و تکلیف شدند

امروزه شهرک های صنعتی نقش قابل توجهی در استقرار واحدهای تولیدی و توسعه اقتصادی هر منطقه ایفا می کنند، به نحوی که واحدهای صنعتی مستقر در این شهرها می توانند استفاده از مزیت های بی‌‌شمار آنها استفاده کنند.

به گزارش سفیر افلاک در استان لرستان نیز در اغلب شهرها شاهد وجود شهرک ها و نواحی صنعتی هستیم، با این وجود برخی از تولیدکنندگان بر این عقیده اند که در بعضی از شهرک ها کمبودهایی وجود دارد.

شهرستان خرم آباد نیز اکنون دارای ۳ شهرک صنعتی بوده که تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی در آنها استقرار یافته اند.

به هر حال آمارها نشان می دهند که ۳۰ درصد از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی غیر فعال هستند که مطمئنا احیای انها می تواند کمک زیادی به توسعه بخش تولید لرستان و مخصوصا شهرستان خرم آباد کند.

به همین دلیل و برای بررسی آخرین وضعیت شهرک های صنعتی شهرستان خرم آباد با «بختیار رازانی» مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان لرستان به گفت و گو نشستیم.

وضعیت شهرک های صنعتی خرم آباد را چگونه ارزیابی می کنید؟

رازانی: اکنون شاهد فعالیت ۳ شهرک صنعتی در شهرستان خرم آباد هستیم، به نحوی که شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد با بالغ بر ۳۰ سال قدمت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های صنعتی استان لرستان به شمار می‌رود.

مساحت این شهرک حدود ۳۰ هکتار بوده که تقریبا ۶۵ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در آن مستقر شده اند.

حدود ۱۵ واحد دیگر این شهرک صنعتی جواز تاسیس گرفته که از این تعداد ۱۱ واحد در حال ساخت و ساز بوده و ۴ واحد نیز به دلایل مختلفی عملیات ساخت و سازشان را متوقف کرده اند.

شهرک صنعتی شماره یک خرم آباد یکی از شهرک های فعال استان بوده و باید گفت که بالغ بر ۶۰ درصد واحدهای آن فعال هستند.

وضعیت زیرساختی شهرک صنعتی شماره یک خرم آباد را چگونه می بینید؟

رازانی: تقریبا زیرساخت های شهرک صنعتی شماره یک خرم آباد در حال تکمیل هستند که البته به دنبال احداث یک ایستگاه آتش نشانی در این مجموعه هستیم که مجوزات لازم اخذ شده و عملیات اجرایی آن امسال و یا اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.

طبق قانون نحوه واگذاری شهرک های صنعتی این شهرک به شرکت خدمات عمران متشکل از صاحبان صنایع مستقر در این شهرک صنعتی واگذار شده و اداره امور آن بر عهده این شرکت خدمات است.

البته در ورودی شهرک صنعتی شماره یک با حمایت استاندار و سایر مسئولان استان شاهد احداث یک زیرگذر هستیم، اما رمپ های ورودی و خروجی زیرگذر ایجاد نشده و اقدامات ایمنی آن باقی مانده اند.

به هر حال تکمیل هرچه سریعتر زیرگذر کمک شایانی به صنعتگران مستقر در شهرک صنعتی شماره یک خرم آباد خواهد کرد و امیدواریم با حمایت مسئولان استان شاهد تکمیل این زیرگذر باشیم.

چند درصد از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی شماره ۲ غیر فعال هستند؟

رازانی: در ابتدا پیش بینی مناسبی برای ایجاد شهرک صنعتی شماره ۲ خرم آباد شده و شاهد احداث آن در ۱۲۰ هکتار اراضی هستیم.

تاکنون بالغ بر ۱۲۰ قرارداد با تولیدکنندگان منعقد شده که حدود ۶۴ واحد در حال بهره برداری و تولید هستند و حدود ۳۰ واحد غیر فعال و در نتیجه تقریبا ۳۰ درصد واحدهای این شهرک صنعتی غیر فعال هستند.

چه تعداد واحد تولیدی شهرک های صنعتی در تملک بانک ها هستند؟

رازانی: در کل ۸۴ واحد صنعتی استان در تملک بانک بوده که از این تعداد ۶۲ واحد مستقر در شهرک های صنعتی در تملک بانک بوده که بیشترین این واحدها در شهرک های صنعتی شماره ۲ خرم اباد هستند.

به هر حال برخی از واحدهای صنعتی در گذشته برای ادامه فعالیت خود اقدام به دریافت تسهیلات کرده، اما در روند تولید نتوانسته اند تسهیلات خود را پرداخت کنند و در نتیجه بانک نیز بر اساس قانون اقدام به تملک این واحدهای تولیدی کرده است.

رکود حاکم بر اقتصاد را باید عامل اصلی مشکلات و موانع واحدهای تولیدی با بانک ها دانست، چرا که بیشترین تملک در سال ۹۲ اتفاق افتاده است.

  چه اقدامی برای حل مشکلات این واحدها انجام داده اید؟

 رازانی: اخیرا در جلسه ستاد تسهیل استان حدود ۱۳ واحد تملک شده را توانسته ایم مجددا به چرخه تولید بازگردانیم، اما با وجود اینکه بانک ها در خیلی از واحدها جانشین طرف قرارداد شدند و مالک بوده، اما برای حمایت از تولیدکنندگان کماکان واحدهای صنعتی در حال تولید بوده و فضای تولید را مسدود نکرده اند که این اقدام مثبت است.

وضعیت تولید در کشور یک جهشی داشته و آمارها به خوبی نشان دهنده این موضوع هستند، چرا که در آمارهای منتشر شده در رشد اقتصادی بخش صنعت بیشترین جهش را داشته است.

 

مهمترین چالش واحدهای تولیدی چیست؟

رازانی: به هر حال با توجه به اینکه اصلی ترین مشکل واحدهای تولیدی را باید کمبود نقدینگی دانست، اکنون پرداخت تسهیلات رونق تولید در دستور کار قرار گرفته و خوشبختانه استان لرستان در زمینه میزان پرداخت تسهیلات رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

البته برای افزایش تقاضا باید علاوه بر انجام اقدامات رفع رکودی و تحریک بازار مردم نیز رغبت بیشتری به خرید کالاهای تولید داخل از خود نشان دهند.

 با این وجود مطمئنا در ۶ ماه آینده شاهد تاثیرگذاری هرچه بیشتر تسهیلات پرداختی رونق تولید بر واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی خواهیم بود.

منبع؛ سفیر افلاک