آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » گردشگری
کد خبر : 4689
یکشنبه - ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳

پروژه نحس خرم‌آباد همچنان در بلاتکلیفی مطلق/ وقتی تدبیر مسئولان نیز چاره‌ساز نیست

متاسفانه با گذشت بیش از دو دهه از آغاز عملیات اجرایی احداث هتل صخره‌ای خرم‌آباد همچنان شرایط برای تکمیل این طرح مهیا نشده و شاهد بلاتکلیفی آن هستیم.

به گزارش وارک نیوز اکنون حدود ۲۰ سال از آغاز روند احداث هتل صخره‌ای می‌گذرد در آن روزگار قرار بر این بود تا این طرح ظرف مدت‌زمان چند سال تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

 متأسفانه با گذشت بیش از ۲ دهه هنوز هم که هنوز است از خبری از تکمیل شدن هتل صخره‌ای نیست و باید این طرح را به عنوان یکی از طرح‌های ناموفق کشور اعلام کرد.

 به هر حال بسیاری بر این عقیده‌اند که عدم تکمیل هتل صخره‌ای خرم‌آباد علاوه بر اینکه باعث خسارات مالی زیادی شده به نوعی یاس را در جامعه تزریق کرده و به یکی از سرمایه‌گذاری‌های ناموفق استان تبدیل شده است.

مسئولان استان تاکنون بارها و بارها از تلاش خود برای تعیین تکلیف این مجموعه سخن به میان آورده‌اند و حتی در یکی دو سال گذشته نیز شاهد تغییر سرمایه‌گذار پروژه نیز بودیم تا شاید امیدها برای تعیین تکلیف این ظرفیت زنده شود.

 اما بازهم روند کند عملیات اجرایی پروژه هتل صخره‌ای خرم‌آباد همچنان ادامه داشته و همین موضوع سبب گلایه‌مندی زیادی در میان شهروندان شده است.

به هر حال انتظار می‌رود مسئولان استان از تمام ظرفیت خود برای تکمیل و راه‌اندازی یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های استان استفاده کنند چرا که ادامه یافتن این روند به هیچ عنوان سودی برای لرستان ندارد.

عزم کافی برای تکمیل پروژه وجود ندارد

در همین زمینه مشاور میراث فرهنگی استاندار لرستان بیان می‌کند: یکی از مشکلات هتل صخره‌ای مربوط به ایجاد راه دسترسی است.

سیروس ابراهیمی ادامه می‌دهد: بر اساس بازدیدی که انجام شد به نظر می‌رسد عزمی برای تکمیل این طرح در شرایط کنونی وجود ندارد.

وی یکی دیگر از مشکلات هتل صخره‌ای خرم‌آباد را با کمیسیون ماده ۱۰۰ و راه و شهرسازی اعلام کرده و می‌گوید: انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر موانع پیشرو برداشته شوند.

این مسئول می‌افزاید: شرایط به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد انگیزه‌ای که برای تکمیل هتل وجود ندارد.

مشاور استاندار گفت: اینکه مسکن و شهرسازی می‌گوید مصوبه کمیسیون ماده ۵ باید اجرا شود حرف درستی است لذا یا باید آن را اجرا کرد و یا مصوبه دیگری برای حل مشکلات موجود در نظر گرفته شود.

لزوم اجرایی شدن مصوبات کمیسیون ماده ۵

مدیرکل راه و شهرسازی نیز در این راستا بیان می‌کند: راه و شهرسازی یک عضو از کمیسیون ماده ۵ است و نباید مصوبات این کمیسیون صرفاً به‌پای راه و شهرسازی نوشته شود.

علی علیخانی ادامه می‌دهد: وقتی نماینده هتل صخره‌ای در جلسه کمیسیون ماده ۵ حضور داشته و مقرر شده بر اساس کمیسیون ماده ۵ اقدامات لازم صورت گیرد نباید پس از آن با مصوبه مخالفت شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه درخواست سرمایه‌گذار در اختیار گرفتن حدود ۱۲ هزار مترمربع زمین است، می‌افزاید: اداره راه و شهرسازی بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ عمل می‌کند درحالی‌که سرمایه‌گذار به مصوبات این کمیسیون اعتنایی ندار،. اداره بازرسی نسبت به این موضوع حساس بوده و خواستار جلوگیری از بروز تخلفات در این پرونده است.

این مسئول بیان می‌کند: پس از برگزاری ۳ جلسه کمیسیون ماده ۵ در استان مصوبات این کمیسیون به شورای عالی معماری و شهرسازی نیز ارسال شده که بر اساس مصوبه این شورا مسیر دسترسی نباید به گونه‌ای باشد که مانع استفاده از عموم مردم از فضای سبز موجود در منطقه شود.

نباید در مسیر دسترسی حصار کشی صورت گیرد

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در ادامه اعلام می‌کند که کمیسیون عالی معماری و شهرسازی اعلام کرده نباید در مسیر دسترسی حصار کشی صورت گیرد و باید از دخل و تصرف در فضای اطراف جلوگیری شود و این در حالی است که مالک خواستار حصار کشی فضای موجود است.

علیخانی عنوان می‌کند: تعدادی از تشکل‌های مردم‌نهاد نسبت به حصار کشی و واگذاری زمین پیرامون هتل صخره‌ای اعتراض دارند و این نوع را به تهران اعلام کرده‌اند.

وی در مورد افزایش قیمت زمین مورد نظر از ۱۰۰ هزار به ۵۰۰ هزار تومان بیان می‌کند: قیمت‌گذاری بر اساس زمان و همچنین نوع کاربری صورت می‌گیرد از آنجایی که قبلاً گفته شده زمین برای راه دسترسی است اما اگر بابت پارکینگ مد نظر قرار دارد افزایش قیمت بر اساس قانون و توسط کارشناس دادگستری صورت گرفته است.

این مسئول می‌گوید: مالک هتل صخره‌ای درخواست دارد ۱۲ هزار متر زمین در اختیار آن‌ها قرار گیرد که قبلاً ۳ هزار متر به آن‌ها واگذارشده است، ما آمادگی این را داریم تا با رعایت جوانب قانونی واگذاری را انجام دهیم.

واگذاری زمین نباید مانع استفاده عموم شود

رئیس اداره شهرسازی مسکن و شهرسازی لرستان نیز در این راستا بیان می‌کند: واگذاری نباید به شکلی باشد که استفاده عموم از فضای پارک با مشکل مواجه شود.

بهاروند ادامه می‌دهد: هتل زاگرس نمونه خوبی از اجرای این طرح است که هم می‌توانسته دسترسی برای هتل ایجاد کرد و هم فضای پارک را برای استفاده عموم در نظرگرفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه با وجود مصوبات موجود حرکت به سمتی که در نظر گرفته شده نیست و سرمایه‌گذار خواستار تملک کامل زمین است.

 سطح اشغال هتل باید ۶۵ درصد باشد

شهردار خرم‌آباد در ارتباط با مشکل هتل صخره‌ای می‌گوید: سطح اشغال هتل باید ۶۵ درصد باشد که در شرایط فعلی و درخواست مالک به ۹۰ درصد می‌شود.

وی با درخواست مالک هتل برای استفاده از ۱۲ هزار متر برای سطح اشغال اشاره و عنوان کرد: با ۳ هزار و ۵۰۰ متر می‌توان مشکل را برطرف کرد.

لزوم تعیین تکلیف هتل صخره‌ای

در این راستا معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز بیان می‌کند: سال ۷۸ کلنگ نحس هتل صخره‌ای به زمین زده شد تا در توسعه استان مؤثر باشد اما در سال‌های بعد با مشکل مواجه شد.

وی می‌افزاید: سرمایه‌گذار جدید اعلام کرد نیازی به تسهیلات نداشته و ظرف یک سال آن را تکمیل می‌کند.

احمد مرادپور می‌گوید: سرمایه‌گذار جدید اعلام کرده شرایط هتل نیاز به بازنگری و تغییر داشته تا با شرایط روز همسان شود.

وی ادامه می‌دهد: قرار بر این شد هم‌زمان با تکمیل پروژه مجوز آن لازم جهت تغییر اخذ شود اما با گذشت زمان کماکان شاهد پابرجا بودن مشکلات هستیم.

در این راستا معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان نیز بیان می‌کند: به منظور حل مشکلات هتل صخره‌ای و تعیین تکلیف این پروژه در اسرع وقت اداره راه و شهرسازی مصوبه کمیسیون ماده ۵ را اجرا کرده و مقدمات واگذاری زمین را به سرمایه‌گذار فراهم کند.

 گودرز امیری در ادامه بیان می‌کند: اگر واگذاری ۱۲ هزار متر زمین بنا بر شرایط قانونی در اختیارات استان بوده که اداره راه و شهرسازی است که نباید تعللی صورت گیرد و اگر نیاز به پیگیری از مرکز دارد با معاونان وزیر راه و شهرسازی و در در مرحله آخر استاندار با وزیر صحبت کرده تا این مشکل هر چه سریع‌تر برطرف شود.