آخرین اخبار » اخبار » اقتصادی » خبر مهم » گفت و گو
کد خبر : 4629
پنجشنبه - ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸

متکی به اقتصاد اجاره‌ای نباشیم

رئیس دانشگاه کارآفرینی سوئد گفت:متکی به اقتصاد اجاره‌ای نباشیم.

به گزارش وارک نیوز، پروفسور توماس اندرسون در نخستین جشنواره بهره‌وری استان که در اتاق بازرگانی لرستان برگزار شد با اشاره به بحث توسعه منطقه‌ای، اظهار کرد: ایران کشور بزرگی است که دارای منابع طبیعی زیادی بوده و‌ مهد تعاون است.وی ادامه داد: وجود منابع طبیعی زیاد در هر کشوری باعث پیشرفت آن نشده و ظاهرا هر کشوری که منابع طبیعی بیشتری داراست، رشد کمتری دارد و این موضوع ریشه در علل مختلفی دارد.

پروفسور اندرسون ادامه داد: نباید به تحریم‌ها اهمیت داد بلکه باید خودکفا شد. تکیه کردن به منابع نفتی سال‌ها پیش به پایان رسیده و باید پیشرفت و‌توسعه را در راه‌های دیگری جست‌و‌جو کرد.آموزش باعث می‌شود.

رئیس دانشگاه کارآفرینی سوئد اضافه کرد: برای پیشرفت نیاز به آموزش است و باید بین اموزش‌ها و هدفی که در پیش داریم، تطابق وجود داشته باشد.وی با اشاره به اهمیت تحقیق، افزود: نباید خود را متکی به اقتصاد اجاره‌ای کنیم و باید به تحقیق و فناوری اهمیت زیادی داد.

اندرسون یادآور شد: بخش خصوصی بخش مهمی است که باید به آن پرداخته شود و در این راستا باید دانشمان را عملی کنیم.رئیس دانشگاه کارآفرینی سوئد با اشاره به جایگاه ایران در شاخص بهره‌وری خاطر نشان کرد: این کشور در رتبه ۶۹ است که نسبت به بقیه کشورها پیشرفت کرده و رشد خوبی داشته است.

البته در برخی شاخص‌ها رتبه ایران بالاتر از ۱۳۰ است که باید علل آن را پیدا کرد و درصدد رفع آنها برآمد.وی عنوان کرد: در شاخص‌هایی مانند آموزش رتبه ایران ۹۴ و در مدیریت آموزش رتبه ۹۷ را دارد که باید این موضوع را بررسی و واکاوی کرد.

اندرسون با اشاره به چاپ مقالات کشور ایران که دارای رتبه ۵۵ جهانی است، گفت: اما با این حال رتبه این کشور در فناوری پایین است.رئیس دانشگاه کارآفرینی سوئد با بیان اینکه ایران تلاش دارد بخش خصوصی را تقویت کند، خاطر نشان کرد: علی رغم تلاش‌های زیاد اما تاکنون به خاطر برخی موانع، بخش خصوصی ایران چندان پیشرفت نداشته است.

وی گفت: موسسات اقتصادی باید از ایده‌هایی که در جاهای مختلف است، کمک بگیرند و اتاق بازرگانی و دولت نیز بابد با تعامل با یکدیگر این حوزه را توسعه دهند.اندرسون با تاکید بر اهمیت نیروی انسانی اظهار کرد: برای پیشرفت در هر حوزه‌ای باید نیروی انسانی متخصص داشت، البته باید سایر عوامل هم در کنار باشند چرا کهوجود منابع تنها کافی نیست و همه عوامل باید در کنار یکدیگر باشند تا بتوان اقتصادی پویا داشت.