آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » گردشگری » گزارش
کد خبر : 4547
دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳

شهربازی فراموش شده و کودکان چشم انتظار/مطالبه عمومی مردم نگاه دستگاه‌های نظارتی را می‌طلبد

راه‌اندازی مجدد شهربازی کیو به نوعی در حال تبدیل یک آرزوی دست نیافتنی برای کودکان خرم‌آبادی است که با توجه به اهمیت موضوع جا دارد دستگاه‌های نظارتی و دادستان مرکز استان به عنوان یک مطالبه عمومی مشکلات شهربازی خرم‌آبادرا به طور جد پیگیری کنند.

به گزارش وارک نیوز بدون شک نشاط و شادی مهمترین و موثرترین مولفه‌ها جهت پیشرفت و پویایی یک جامعه به حساب می‌آیند.

مولفه‌هایی که با توجه به زندگی ماشینی امروز و قرار گرفتن بشر در مشکلات بسیار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیش از پیش مورد تهدید و فراموشی قرار گرفته‌اند.

تردیدی نیست که جامعه بانشاط نیروی محرکه آبادانی و البته اصلی‌ترین سرمایه اجتماعی یک کشور است، به‌نحوی‌که با کمک نیروهای انسانی خود می‌تواند کشور را در ریل توسعه قرار دهد.

مهمترین اصل در داشتن یک جامعه بانشاط، فراهم‌نمودن زمینه‌های رشد شخصیت متعادل و سالم افراد آن جامعه است و جامعه‌ای می‌تواند از نظر جسمی و روحی در سلامت کامل قرار گیرد که نیروی انسانی‌اش از رفاه و آرامش کافی برخوردار باشد.

جامعه افسرده و بدون نشاط نقش بسزایی در کاهش بهره‌وری نیروی کار، افزایش آسیب‌های اجتماعی، بدبینی اجتماعی و بالابردن تنش در میان افراد دارد و این‌گونه است که ظرفیت‌های پیشرفت به آسانی به هرز می‌روند.

برای داشتن یک جامعه بانشاط لازم است از تمام ظرفیت‌های آن جامعه استفاده کرد، از ساختن فضاهای مفرح و شادی‌بخش گرفته تا تولید برنامه‌های شاد و نشاط‌بخش.

ایجاد فضاهای مفرح و شادی‌بخش مبتنی بر نیازهای مردم یک ضرورت است که مسوولان و مدیران اجرایی شهر بایستی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

متاسفانه خرم‌آباد با وجود فضاهای بسیار گردشگری، اما از وجود یک فضای مفرح و سرگرم‌کننده برای کودکان و نوجوانان بی‌بهره است و تنها شهربازی خرم‌آباد سال‌ها گرد بی‌مهری و البته سوء مدیریت را بر روی چهره خود احساس می‌کند و در این میان دستانی را یارای بازکردن گره پیچ‌درپیچ خود نمی‌بیند.

شهربازی کیو به واسطه مشکلاتی که بین شهرداری و پیمانکار وجود دارد چند سالی است که کاملا تعطیل بوده و بلا استفاده رها شده است.

این در حالی است که بسیاری از کودکان و جوانان خرم‌آبادی مشتاق حضور در این شهربازی  تخلیه شور و نشاط کودکی و جوانی خود هستند.

فرزندان‌مان دیگر فضایی برای سرگرمی ندارند

در همین راستا یکی از شهروندان خرم‌آبادی با ابراز نارضایتی از تعطیل‌ بودن تنها شهربازی این شهر به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه سال‌هاست که شاهد تعطیلی شهربازی کیو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: شهربازی کیو تنها شهربازی خرم‌آباد است که دستگاه‌ها و وسایل بازی هیجانی دارد و سایر شهربازی‌های مجتمع‌های تفریحی تنها بازی‌های کامپیوتری را دارا هستند.

خانم سپهوند با بیان اینکه فرزندان‌مان دیگر فضایی برای سرگرمی ندارند، افزود: برخی خانواده‌ها اجازه بازی در کوچه‌ها را به بچه‌هایشان می‌دهند اما برخی دیگر مجبورند که فرزندان‌شان را در خانه حبس کنند.

این شهروند خرم‌آبادی با تاکید بر اینکه کودک با بازی هیجانات خود را خالی کرده و بیش از پیش بانشاط‌تر می‌شود، ادامه داد: به دلیل نبودن فضای شهربازی در خرم‌آباد کودکان‌مان افسرده شدند و از آن شور و شعف کودکی برخوردار نیستند.

مسوولین هر چه زودتر نسبت به بازنمودن شهربازی کیو اقدام کنند

یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی با بیان اینکه شهربازی کیو در گذشته مکانی برای جمع شدن خانواده‌ها بود، عنوان کرد: متاسفانه با تعطیل شدن شهربازی خانواده‌ها دیگر مکانی برای سرگرم کردن کودکان‌شان ندارند.

وی بیان داشت: اگرچه مراکز سرگرمی دیگری در شهر احداث شده اما به دلیل هزینه بالای وسایل بازی این مراکز و اینکه تنها وسایل کامپیوتری را شامل می‌شوند استقبال کمی از آن‌ها می‌شود.

خانم رضایی ادامه داد: به روزهای تعطیلی مدارس و تابستان نزدیک می‌شویم اما متاسفانه مکانی برای بازی و گذراندن اوقات فراغت کودکان‌مان وجود ندارد و خانواده‌هابرای سرگرم کردن فرزندان‌شان از داشتن شهربازی در شهر محروم هستند.

این شهروند خرم‌آبادی با ابراز اینکه به دلیل بازی در کوچه فرزندان‌مان گاها با الفاظ زشتی نیز آشنا شده و آن را در فضای خانواده بیان می‌کنند، گفت:  همچنین خطر بچه دزدی در هنگام بازی کودکان‌مان در کوچه وجود دارد.

وی اظهار داشت: از مسوولین خرم‌آباد انتظار داریم هر چه زودتر نسبت به بازنمودن شهربازی کیو اقدام کنند چرا که خانواده‌ها کمتر مکانی برای گذراندان اوقات فراغت کودکان‌شان در شهر دارند.

دادستان به پرونده شهربازی کیو با جدیت بیشتری ورود پیدا کنند

در همین راستا مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: شهربازی کیو سال ۸۵ به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد.

وی خاطرنشان کرد: طی مدت قرارداد هفت ساله بخش خصوصی با شهرداری وقت، تعدادی وسیله بازی و دستگاه در شهربازی کیو توسط سرمایه‌گذار نصب می‌شود.

سعید اسداللهی با بیان اینکه هر وسیله و دستگاهی که تولید می‌شود عمر مفیدی داشته و پس از مدتی از رده خارج و بایستی اسقاط شود، افزود: بسیاری از وسایل شهربازی کیو دارای شرایط اسقاط هستند و در صورت استفاده به شهروند آسیب جدی وارد خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری خرم‌آباد ادامه داد: انتظار می‌رود وقتی سرمایه‌گذار وارد این عرصه می‌شود علاوه بر اینکه سود خود را در نظر می‌گیرد به سلامتی مردم نیز فکر کند.

اسداللهی گفت: سرمایه‌گذار پس از اتمام قرارداد خود ادعا دارد که شهربازی بایستی نسبت به خرید دستگاه‌هایی که توسط وی نصب شده اقدام نماید.

وی با ابراز اینکه در ابتدا شهرداری شکایتی مبنی بر تخلیه کامل سرمایه‌گذار از شهربازی تنظیم و به دادگاه ارائه داد، افزود: دادگاه بدوی رای به تخلیه عین مستاجر داده شد با این حال قاضی از ماده‌ای به نام ماده ۵۰۴ استفاده کرده که سرمایه‌گذار آن را ملاک عمل قرار داده است.

این مسوول یادآور شد: ماده ۵۰۴ بیان می‌کند چنانچه شخصی مکانی را برای مدت طولانی در اختیار گیرد و طی این مدت ساخت‌وسازی انجام دهد که ریشه داشته و قابل جابه‌جایی نباشد شخص می‌تواند بابت دستگاه خود بر اساس نرخ کارشناسی مبلغی از مالک دریافت کند.

اسدالهی با تاکید بر اینکه موضوع اصلی فرسوده و غیرقابل استفاده‌بودن دستگاه‌های شهربازی است، اظهار داشت: در قیمت‌گذاری که سرمایه‌گذار برای وسایل انجام داده نام برخی موارد غیرقابل استفاده همچون شیشه نوشابه عنوان شده که به هیچ عنوان شامل ماده ۵۰۴ نمی‌شوند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری خرم‌آباد خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار ادعا دارد بر اساس رای بدوی شهرداری موظف به خرید وسایل بازی است و در رای تجدیدنظر دادگاه ذکر شده که سرمایه‌گذار ملک شهربازی را تخلیه نماید.

وی افزود: سرمایه‌گذار با امضای صورت جلسه‌ای با حضور نماینده دادگستری و نماینده شهرداری در ۲۵ شهریور ۹۵ از تحویل شهربازی به شهرداری خبر داده و عنوان داشته که از این تاریخ به بعد شهرداری می‌تواند هرگونه استفاده‌ای از شهربازی داشته باشد.

اسدالهی با بیان اینکه این تعهد عملا توسط سرمایه‌گذار اجرایی نشده و در حال حاضر نگهبانان وی اجازه ورود ماموران شهرداری به شهربازی را نمی‌دهند، اظهار داشت: در ایام عید خواستار بازنمودن شهربازی بودیم که متاسفانه از ورود ماموران شهرداری توسط نیروهای سرمایه‌گذار ممانعت به‌عمل آمد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری خرم‌آباد تصریح کرد: از دادستان و رئیس دادگستری لرستان انتظار داریم به پرونده شهربازی کیو که از مطالبات عمومی مردم است با جدیت بیشتری ورود پیدا کنند و آرای قانونی که صادر شده را اجرایی نمایند.

وی تاکید کرد: شهرداری خرم‌آباد این آمادگی را دارد که نسبت به خرید وسایل و تجهیزاتی که قابل جابه‌جایی نبوده و البته به شرط استاندارد بودن، بنا بر قیمت کارشناسی عادلانه اقدام نماید.

وسایل بازی در شهربازی کیو از کیفیت کافی برخوردار نیستند

در همین راستا رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد نیز با اشاره به مشکلات حقوقی شهربازی کیو، گفت: متاسفانه برخی وسایل بازی در شهربازی کیو از کیفیت کافی برخوردار نیستند و پذیرش شهربازی با وسایل برای ما قابل قبول نیست.

سجاد بابایی با تاکید بر اینکه درصدد راه‌اندازی شهربازی طی ماه‌های آینده هستیم، افزود: بدون شک به دنبال راه‌اندازی شهربازی با شرایط و دستگاه‌های خوب و باکیفیت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: البته برای راه‌اندازی از ظرفیت و منابع مالی شهرداری استفاده نخواهیم کرد چرا که شهرداری نه تنها اعتبار مالی مناسبی نداشته بلکه به تنهایی نیز قادر به راه‌اندازی شهربازی نخواهد بود.

دادستانی به موضوع شهربازی کیو ورود پیدا کند و به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشد

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد با ابراز اینکه سرمایه‌گذارانی برای راه‌اندازی مجدد شهربازی انتخاب شده و قرارهای اولیه نیز گذاشته شده، گفت: تا زمانی که مشکلات حقوقی کاملا مرتفع نشود سرمایه‌گذار شروع به‌کار نخواهد کرد.

بابایی تصریح کرد: ضرورت دارد دادستانی به موضوع شهربازی کیو ورود پیدا کند و به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشد چرا که حق مردم یک شهر پشت آن است و البته که هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به پذیرش شهربازی با مشکلات حقوقی نیست.

وی از درنظرگرفتن فضاهای مفرح  جدید و ایجاد شهربازی‌های کوچک در مناطقی از شهر خبر داد و گفت: به شهربازی کیو نگاه ویژه‌ای داریم با این وجود به فکر فضاهای بازی و حتی سالن‌های سرپوشیده برای بازی‌های فکری در جهت کاهش سیر سفر و ترافیک به مرکز شهر هستیم و کار مطالعاتی آن آغاز شده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد یادآور شد: مردم حق دارند بابت تعطیلی شهربازی ناراحت باشند، اگر مشکل قراردادی به وجود آمده مردم مقصر نیستند و به مسوولین شهر برمی‌گردد که در جذب سرمایه‌گذار موفق عمل نکرده اند.

حکم تخلیه مستاجر اجرا شده و در این موضوع بحثی وجود ندارد

در همین راستا دادستان خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به برخی مشکلات بین سرمایه‌گذار و شهرداری در خصوص شهربازی کیو، اظهار کرد: بین دو طرف اختلافاتی از قبیل اینکه آیا مبلغی بایستی پرداخت شود و اینکه مبلغ پرداختی به‌ چه صورت و چه میزان باشد، وجود دارد.

سعید رازانی خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که جلسه‌ای با حضور شهرداری و مستاجر برگزار شود تا نتیجه معقول و منطقی به‌دست آید.

وی با بیان اینکه حکم تخلیه مستاجر اجرا شده و در این موضوع بحثی وجود ندارد، افزود: شهرداری می‌تواند وارد آن محدوده شده و عملیات عمرانی خود را انجام دهد.

حالب باید دید که آیا با ورود دستگاه قضا مشکلات شهربازی کیو چه زمانی به پایان رسیده و شهروندان بار دیگر می‌توانند از این بستر گردشگری و تفریحی استفاده کنند یا اینکه شهربازی کیو کماکان بلاتکلیف باقی خواهند ماند؟!/فارس

انتهای پیام/

گزارش از پریسا قربانی نژاد