آخرین اخبار » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » گزارش » محیط زیست
کد خبر : 449
جمعه - ۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱

مهریه ‌ای با طـعم بلوط

مهریه‌های بالا به امری رایج میان تعداد زیادی از زوج‌های جوان در کشورمان تبدیل شده، به‌نحوی که بسیاری از دختران مهریه را ابزاری مهم برای تضمین زندگی خود می‌دانند.
 

به گزارش وارک نیوز گاهی اوقات در خبرها می‌شنویم که حتی بعضی نوعروسان چندین هزار سکه را مهریه خود قرار داده‌اند و سایر موارد هنگفت مالی نیز مورد توجه این افراد برای مهریه قرار می‌گیرد؛

مهریه‌هایی که جز چشم و همچشمی نقش دیگری ندارد و نتیجه‌اش چیزی نیست جز مشوش کردن بنیان‌های خانواده از همان روزهای ابتدایی تشکیل زندگی.

با وجود این در جامعه افراد زیادی نیز هستند که مهریه را عاملی برای تضمین زندگی پر از عشق و محبت خود نمی‌دانند و با درنظر گرفتن مهریه‌های معقول باعث سهولت در تشکیل خانواده می‌شوند. امروز می‌خواهیم سراغ زوجی برویم که متعلق به گروه سومی هستند که موارد عجیب یا غیرمنتظره‌ای را برای مهریه خود انتخاب کرده‌اند؛ یک زوج جوان لرستانی که عاشق محیط‌زیست هستند و دلداده طبیعت.

کاشت ۴هزار اصله نهال بلوط و احداث ۱۴آبشخور برای حیوانات، حتی در زبان هم به‌راحتی نمی‌چرخد چه برسد به اینکه مهریه یک دختر باشد.

جالب اینجاست که مهریه ‌این زوج تنها به کاشت بلوط و احداث آبشخور محدود نشده بلکه زیارت ۱۱۰ امامزاده دورافتاده و تلاش برای کمک به ایجاد زیرساخت‌های آنها از طریق اطلاع‌رسانی و همچنین ساخت یک باب مسجد در یکی از روستاهای محروم استان لرستان نیز از دیگر موارد قابل‌تحسین مهریه عظیمه حکیمی و امیرحسین ارکیان است. ماجرا را از زبان امیرحسین می‌خوانیم.

 

  • محیط‌زیست؛ زندگی من

ساکن شهر دورود هستم و از همان کودکی علاقه زیادی به طبیعت داشتم. با پدرم گشت‌وگذارهای متعددی در دامان طبیعت و محیط‌زیست داشتیم و به نوعی علاقه به طبیعت در من به دوران کودکی‌ام بازمی‌گردد.

 

پس از آن نیز در ابتدا به‌صورت فردی اقدام به حفاظت از محیط‌زیست و درختکاری می‌کردم، اما با آشنایی با انجمن‌های مردم‌نهاد در قالب آنها، وارد فعالیت ساماندهی شده زیست‌محیطی شدم. بعد از مدتی توانستیم با حمایت‌های مختلف و اقدامات لازم، تشکیل انجمن بلوطبان دورود را در دستورکار قرار دهیم و پس از آغاز فعالیت خود شاهد اشتیاق مردم برای شرکت در برنامه‌های زیست‌محیطی بودیم.

 

 

معتقدم که طبیعت مرهمی بر زخم‌های وجودی هر فرد بوده و هر فرد نیز باید مرهمی بر زخم‌های طبیعت باشد. در دوران کارشناسی و در دانشگاه با همسرم آشنا شدم و با توجه به علاقه‌مندی وی به فعالیت‌های زیست‌محیطی و حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی فعالیت‌های زیادی را با هم انجام دادیم.

 

  • کاشت ۴هزار اصله نهال بلوط

با مشورت و موافقت تصمیم گرفتیم که مهریه را کاشت ۴هزار اصله نهال بلوط و احداث ۱۴آبشخور در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه شهرستان دورود قرار دهیم. مهم‌ترین دلیلی که تصمیم گرفتیم چنین مهریه‌ای را برای آغاز زندگی خود انتخاب کنیم فرهنگسازی و جریان‌سازی‌ در جهت حفاظت و حراست از محیط‌زیست بود.

 

 

اگر خواهان حفاظت و حراست از منابع طبیعی و محیط‌زیست هستیم باید با انجام چنین اقداماتی مردم را به این حوزه سوق داد. در روزگاری که زوج‌های جوان بر سر بالا بردن میزان مهریه خود در تکاپو هستند و افتخارشان ثبت مهریه‌های آنچنانی است، به‌دنبال انجام یک فعالیت فرهنگی و سنت‌شکنانه بودیم، چرا که معتقدیم مهریه‌های بالا تضمین‌کننده زندگی پر از عشق و محبت نیست.

 

البته مهریه همسرم به موارد اشاره شده ختم نشده بلکه با هم به توافق رسیدیم که ساخت یک مسجد در یکی از روستاهای محروم و دورافتاده و همچنین زیارت ۱۱۰ امامزاده دور افتاده در کشور را به بندهای مهریه اضافه کنیم.

 

  • روزهای خوش در راهند

معتقدیم که هر چه به طبیعت توجه کنیم به همان میزان تأثیر مثبتش را در زندگی خود مشاهده خواهیم کرد و مطمئنا با توجه به اینکه زندگی خود را با چنین اقدامی آغاز کرده‌ایم شاهد روزهای بسیار خوشی خواهیم بود.

 

مهریه درنظر گرفته‌شده علاوه بر اینکه در جهت حفاظت از بلوط و جنگل‌ها بوده بلکه با ساخت ۱۴آبشخور به‌دنبال حمایت از حیات‌وحش در معرض تهدیدات جدی نیز بوده است.

 

 

متأسفانه اکنون حیات‌وحش و حیوانات با مخاطرات متعددی همچون خشکسالی، شکار، تجارت، ارائه مجوزهای شکار و ورود به مناطق حفاظت شده روبه‌رو هستند و به همین دلیل همه ما باید به‌دنبال کمک به این ذخایر ارزشمند باشیم.

 

  • جنگل‌های بلوط در معرض خطر

متأسفانه امروزه جنگل‌های بلوط در زاگرس شرایط مناسبی ندارند و با معضلات جدی همچون زوال بلوط، قطع شدن، تغییر کاربری و ده‌‌ها موضوع دیگر مواجه هستند و آنگونه که باید و شاید نتوانسته‌ایم از آنها مراقبت کنیم.

 

 

جنگل‌های بلوط همواره منافع زیادی برای مردمان این دیار داشته‌اند، به‌عنوان نمونه در قحطی دهه۲۰ کشور، نان بلوط نجات‌دهنده مردم این دیار بوده و به همین دلیل باید قدر این میراث گرانبها را دانسته و به‌دنبال حفاظت از آنها باشیم.

 

 

از این پس درنظر دارم همراه با همسرم به‌صورت مستمر اقدام به کاشت درخت در منابع طبیعی کنیم و تنها به‌دنبال رسیدن به ۴هزار اصله نهال تعیین‌شده در مهریه نیستیم بلکه خود را خادم محیط‌زیست دانسته و از هیچ تلاشی برای حفاظت و گسترش آن کوتاهی نخواهیم کرد.

 

 

 

همراه با همسرم و سایر فعالان زیست‌محیطی شهرستان و استان، اقدام به ایجاد نهالستان بلوط با ظرفیت ۵هزار نهال در این دیار کرده و درنظر داریم تا شرایط را برای ایجاد باغ بلوط نیز مهیا کنیم.

  • مهریه‌ای برای جریان‌سازی

خوشبختانه خانواده و نزدیکان نیز از تصمیم ما استقبال کرده و این اقدام بازخورد بسیار مناسبی در میان مردم داشته است. امیدواریم شاهد جریان‌سازی‌ در این حوزه باشیم چرا که حفاظت از محیط‌زیست و جنگل‌ها نیازمند عزم همگانی است.

 

 

به هر حال باید بدانیم که طبیعت میراثی از گذشتگان بوده که به ما به ارث رسیده و ما نیز نه‌تنها نباید به آن لطمه بزنیم بلکه باید شرایط را برای در اختیار قراردادن محیط‌زیستی سالم برای آیندگان مهیا کنیم.

 

 

زندگی انسان‌ها وابستگی شدیدی به محیط‌زیست دارد و امیدواریم این اقدام ما شروعی برای افزایش مشارکت‌های مردمی در فعالیت‌های انسان‌دوستانه و محیط‌زیستی و همچنین تلنگری به زوج‌های جوان برای پرهیز از دشوار کردن زندگی خود باشد. جنگل‌های زاگرس با تهدیدهای جدی مواجه هستند و باید همه دوستداران و علاقه‌مندان به آنها وارد عمل شوند و حتی با کاشتن تنها یک نهال گامی برای حفظ آنها بردارند.

 

  • ازدواج جنگل و تالاب!

عظیمه حکیمی از ماجرای مهریه عجیبش می‌گوید
زمان دانشگاه و با توجه به نزدیک بودن گرایش‌های تحصیلی‌مان با امیرحسین آشنا شدم که البته در همان دوران نیز فعالیت‌های زیست‌محیطی زیادی داشتیم، با این تفاوت که فعالیت‌های همسرم در حوزه جنگل‌ها بوده و اقدامات من در بخش تالاب‌ها.

 

 

متأسفانه اکنون شاهد آتش‌سوزی‌های متعددی در جنگل‌های زاگرس و به‌خصوص استان لرستان هستیم و هر ساله میزان قابل توجهی از این جنگل‌ها طعمه حریق شده و نابود می‌شوند.

 

برای احیای جنگل‌های آسیب‌دیده به زمانی در حدود ۷۰سال نیاز داریم، به همین دلیل باید با مشارکت همگانی اقدام به کاشت نهال‌های بومی در منطقه کنیم تا بتوانیم آسیب‌های جدی کنونی به اراضی جنگلی و محیط‌زیست را تا حدودی جبران کنیم، به همین دلیل می‌خواستم مهریه‌ام چیزی باشد تا ما نیز دین و وظیفه خود را تا حدودی به طبیعت ادا کنیم.

 

  • همه مسئولیم

همه ما در مقابل طبیعت مسئول هستیم. مطمئنا آسیب‌های کنونی به محیط‌زیست ریشه انسانی داشته و باید به‌دنبال انجام تعهداتمان در این زمینه باشیم. البته از دی‌ماه، همزمان با شروع زندگی مشترکمان همسرم از ۴هزار اصله نهال حدود ۴۰۰ نهال در دامان طبیعت کاشته و با توجه به علاقه بسیار زیادی که به طبیعت و محیط‌زیست داریم به‌صورت مستمر درختکاری در برنامه زندگی‌مان قرار دارد.

 

 

 

معتقدم گرفتن مهریه بالا علاقه را در زندگی کاهش می‌دهد، به همین دلیل امیدوارم که زوج‌های جوان عشق و علاقه را فاکتور اصلی خود برای آغاز و پایداری زندگی‌شان قرار دهند.

 

 

 

امیدوارم که با انجام این اقدام ما شاهد تغییر نگاه برخی از افراد نسبت به محیط‌زیست باشیم، چرا که عامل اساسی داشتن یک زندگی سالم وجود محیط‌زیست پاک است.

 

  • واکنش عجیب خانواده‌ها

خوشبختانه خانواده ما انتخاب میزان مهریه‌مان را به‌خودمان واگذار کردند و نه‌تنها شاهد مخالفتی از سوی آنها نبودیم بلکه استقبال زیادی نیز از مهریه انتخابی من و همسرم داشتند.

 

 

 

البته بازخورد عمومی این اقدام ما هم بسیار مناسب بود و مردم نیز پیام‌های روحیه‌بخشی برای ما داشتند که همین موضوع جای امیدواری و خوشحالی دارد. با کمک محیط‌زیست، ۱۴منطقه دور از دسترس را در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه استان لرستان برای احداث ۱۴آبشخور انتخاب کردیم و مطمئنا با همیاری و همکاری همسرم به مرور زمان این ۱۴آبشخور را نیز برای حمایت از حیوانات و گونه‌های مختلف حیات‌وحش ایجاد خواهیم کرد.

 
بند دیگری در مهریه ما شامل احداث یک مسجد در روستای محروم و زیارت ۱۱۰امامزاده در مناطق دور افتاده است. درنظر داریم به عنوان سفیرانی برای تأمین امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز امامزادگان مناطق محروم، با درخواست از مسئولان شاهد تأمین امکانات برای آنها باشیم.

 

  • مکانی برای آسایش پرندگان

با وجود اینکه در مهریه قید نشده اما درنظر داریم که اقدام به ایجاد هزار لانه پرنده در جنگل‌ها کنیم تا در این حوزه نیز به وظیفه خود در قبال حیات‌وحش عمل کنیم. جنگل‌ها و سایر ارکان محیط‌زیست به‌عنوان زنجیره‌ای به هم پیوسته هستند که باید همه ما خود را در برابر آنها مسئول بدانیم و برای رسیدن به اهدافمان آنها را تخریب نکنیم.

 

  • زندگی را آسان بگیریم

تمام تلاش خود را برای داشتن یک زندگی پر از محبت و صلابت انجام خواهیم داد و در کنار آن مطمئنا حفاظت از طبیعت در اولویت‌های اصلی ما قرار خواهد داشت. برای ثبات و دوام زندگی باید همه ما زندگی را آسان بگیریم و با داشته‌هایمان بسازیم و از هر کوششی برای کسب موفقیت دریغ نکنیم.

 

 

این گزارش در تاریخ ۱۹ دی ماه در  همشهری دو به چاپ رسیده است.
گزارش از علی عبداله زاده