آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » خبر مهم
کد خبر : 4391
سه شنبه - ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳

تیر ماه عملیات اجرایی سد معشوره اجرایی می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: تیر ماه عملیات اجرایی سد معشوره اجرایی می‌شود.

به گزارش وارک نیوز، رضا میرزایی ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب لرستان در ارتباط با انسداد چاه‌های غیرمجاز استان که در جلسه پیشین این شورا مصوب شده بود بیان کرد: کمبود تجهیزات و امکانات مانع انسداد سریع چاه‌ها شد و در برخی شهرستان‌ها نیز همکاری مناسب از سوی دستگاه‌ها در این راستا صورت نگرفت.وی با بیان اینکه آب منطقه‌ای لرستان متعهد شده است تا پایان سال ۹۰ حلقه چاه را مسدود کند، افزود: حسب دستور استاندار لرستان و با بسیج امکاناتی که داریم تا پایان سال می‌توانیم بیش از ۴۰۰ حلقه چاه را مسدود کرده و در این زمینه رکورد شکنی کنیم، طی ۱۰ روز گذشته ۱۷ حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان لرستان مسدود شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خاطرنشان کرد: تخلیه آب از چاه‌های غیرمجاز در لرستان سالانه ۲۹ میلیون مترمکعب بوده و این در حالی است که ۲ میلیارد و ۵۰۰ مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که بیشتر در کشت محصولات آب‌دوست است.

وی بر اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی تأکید نمود و عنوان کرد: برای سال جاری ۳۰ هزار هکتار محصول آب‌دوست در نظر گرفته شده است که این میزان باید کاهش پیدا کند، اگر برنامه مدنظر در کشت محصولات آب‌دوست اجرایی شود برای منابع آبی استان مشکل ایجاد خواهد شد..

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از افزایش سطح کشت برنج در لرستان به‌واسطه آب‌دوست بودن این محصول انتقاد کرد و گفت: با توجه به نبود آب، کشت محصولات آب‌دوست منجر به زیان دیدن کشاورز می‌شود.

وی در ادامه از اقدام شرکت توزیع برق لرستان در جمع‌آوری خود هزار و ۳۴۵کنتور هوشمند در مزارع کشاورزی استان به‌شدت انتقاد کرد و افزود: شرکت برق بابت این اقدام باید توضیح دهد که چرا این کنتورها را جمع‌آوری کرده است.

میرزایی از وجود ۶ هزار و ۶۷۰ حلقه چاه در لرستان خبر داد و اظهار داشت در لرستان سالانه می‌توانیم ۲۱۸ کنتور هوشمند نصب کنیم و با این شرایط ۳۰ سال طول می‌کشد در تمام چاه‌ها کنتور هوشمند نصب شود.

وی هزینه نصب هر کنتور هوشمند را بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان عنوان و تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود این است که تعدادی از چاه‌های صنعتی به کشاورزان غیربومی اجاره داده می‌شود که محصولات آب‌دوست در آن کشت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در پایان اظهار داشت: تیر ماه امسال عملیات اجرایی سد معشوره اجرایی می‌شود که البته این موضوع نیازمند اعلام منابع و مصارف آب این سد است که باید از سوی دستگاه‌های اجرایی اعلام شود.