آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » خبر مهم
کد خبر : 4385
سه شنبه - ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۴

الگوی کشت با منابع آبی استان همخوانی داشته باشد

استاندار لرستان بر لزوم بالا بردن بهره‌وری آب در استان تاکید کرد.

به گزارش  وارک نیوز سید موسی خادمی در شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار داشت: در بحث تغییر الگوی کشت زمان برای اقدامات بازدارنده نداریم و نیاز است پنج‌شنبه هر هفته گزارش انحراف از الگوی کشت به استانداری اعلام شود.

وی با بیان اینکه امسال الگوی کشت مشخص شده و باید نظارت و کنترل کرد تا میزان سطح بیشتر نشود، افزود: اینکه شرکت آب منطقه‌ای لرستان می‌گوید کشت تمامی محصولات آبدوست در استان ممنوع شود امکان‌پذیر نیست چراکه معیشت و اقتصاد مردم محسوب می‌شود.

دکتر خادمی تاکید کرد: باید زمان برای اقدامات جدید در راستای اصلاح الگوی کشت مشخص شود که با منابع آبی استان همخوانی داشته باشد.

استاندار لرستان اضافه کرد: بهتر است کشاورزان سالانه تخصیص آب بگیرند چراکه هنوز با این موضوع در استان فاصله داریم.

وی گفت: جهاد کشاورزی به کشاورزانی که قانون را رعایت نمی‌کنند اعلام کند که به آنها امتیاز داده نشده و خرید تضمینی از آنان انجام نمی‌شود.

دکتر خادمی اظهار داشت: نیروهای قضایی و انتظامی نیز در بحث عدم رعایت الگوی کشت کشاورزان می‌توانند با خاطیان برخورد کنند.

استاندار لرستان با بیان اینکه در کل کشور به دلیل خشکسالی مشکل کم آبی داریم، افزود: لرستان نیز از این موضوع مستثنی نیست و برای حل این مشکل باید بهره‌وری از آب را بالا ببریم.

وی بیان داشت: از طرفی چون کشاورزان به کارهای معمول و متداول عادت کردند کار سختی در پیش داریم و باید به تدریج با فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی‌ها این کار را انجام دهیم.

مدیر ارشد لرستان با اشاره به اینکه امسال الگوی کشت اولیه‌ای ارائه شده و اگرچه ممکن است ایراداتی داشته باشد اما شروع خوبی است، گفت: مقابله با برداشت‎های غیرمجاز را در استان شروع کردیم در این راستا چاه‌های غیرمجاز مسدود و یا در حال پرشدن هستند؛ همچنین باید استفاده از کنتورهای هوشمند را تبلیغ و ترویج کنیم.