آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » خبر مهم » گردشگری » گزارش
کد خبر : 4261
دوشنبه - ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱

پل تاریخی که ۹۰ درصد آن در پلدختر است به نام ایلام ثبت ملی شد

پل گاو میشان یکی از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی زیبا است که متعلق به تمدن و مردم استان لرستان در شهرستان پل‌دختر بوده اما متأسفانه در گذشته بر اثر غفلت مسئولان لرستانی،این اثر تاریخی که ۹۰ درصد آن در محدوده پلدختر قرار گرفته، به نام استان ایلام ثبت‌شده است.

به گزارش وارک نیوز به نقل از فارس آثار تاریخی متنوع از جمله احداث پل‌های تاریخی بر روی رودخانه کشکان در دوران مختلف کهن موجب شده شهرستان پل‌دختر یکی از شهرهایی باشد که علاوه بر منطقه کوهستانی و آب‌وهوای چهار فصل دارای ظرفیت‌های بالقوه گردشگری است که این امر برای توسعه شهرستان نیاز به توجه مسئولان دارد.

ثبت پل گاومیشان در سال ۱۳۷۷ به نام استان ایلام

پل تاریخی گاومیشان یکی از پل‌هایی است که در دوره ساسانی بر روی رودخانه کشکان پس از تلاقی با رودخانه سیمره روی آب خروشان این دو رودخانه نصب شده و با وجودی که ۹۰ درصد آن در حوزه مربوط به شهرستان پل‌دختر است اما در سال ۱۳۷۷ این اثر تاریخی به نام استان ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد.

پل گاومیشان از شاهکاری به جای مانده از دوره ساسانی

این پل در مرز بین ۲ استان لرستان و ایلام، در جنوبی‌ترین نقطه استان لرستان، در ۳۰ کیلومتری و جنوب غربی شهر پل‌دختر واقع‌شده که بیش از ۹۰ درصد سازه آن در خاک استان لرستان است که به گفته باستان شناسان یکی از شاهکارهای دوره ساسانی به شمار می‌رود.

بی‌توجهی مسئولان استان لرستان در ثبت این اثر به نام استان ایلام

دهیار روستای هلوش پل‌دختر به خبرنگار فارس در پل‌دختر گفت: پل گاو میشان یکی از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی زیبا است که متعلق به تمدن و مردم استان لرستان در شهرستان پل‌دختر است که متأسفانه بر اثر بی‌توجهی و غفلت مسئولان میراث فرهنگی این استان به نام استان ایلام ثبت‌شده است.

رنجش مردم پلدختر در ثبت این اثر به نام دیگران

یاور میررضایی افزود: شهروندان پل‌دختری این اثر تاریخی را از قدیم‌الایام متعلق به خود می‌دانند درصورتی‌که در جاده پل‌دختر – دره شهر بعد از ایست و بازرسی تابلوی تعلق این اثر تاریخی به استان ایلام، نصب شده که دیدن این منظره هنگام گذر از این مسیر موجب رنجش خاطر شهروندان پل‌دختری می‌شود.

قرار گرفتن ۹۰ درصد پل گامیشان در محدوده پلدختر

یک شهروند پل‌دختری گفت: بخش اعظمی از این اثر تاریخی به‌جامانده از گذشتگان در خاک شهرستان پل‌دختر واقع شده و در اطراف آن زمین‌های کشاورزی متعلق به مردم این شهرستان است اما متأسفانه با وجودی که تنها کمتر از ۱۰ درصد از این پل در حوزه ایلام است به نام این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده که خاطر هر شهروند پل‌دختری را می‌آزارد.

حسن میرزایی افزود: انتظار می‌رود اداره میراث فرهنگی استان و شهرستان نسبت به ثبت این پل به نام استانی دیگر واکنش نشان داده و اجازه ندهند که این اثر به نام استان ایلام مصادره شود.

اشکان جلیلیان یک گردشگر به خبرنگار فارس در پل‌دختر گفت: پل گاومیشان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و معماری زیبا یکی از شاهکارهای دوران ساسانی است که روایت‌های زیادی از تاریخ کهن منطقه را در خود جای‌داده است.

فرماندار پل‌دختر در این رابطه به خبرنگار فارس در پل‌دختر اظهار داشت: پل گاومیشان این اثر تاریخی زیبا و شگفت‌انگیز در دهه ۷۰ بر اثر بی‌توجهی مسئولان وقت میراث فرهنگی استان لرستان به نام استان ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

نعمت‌الله دستیاری افزود: مکاتباتی در این رابطه با وزارت کشور صورت گرفته تا ثبت این پل در آثار ملی کشور به نام استان ایلام اصلاح شود و به نام استان لرستان ثبت گردد که تا کنون این کار صورت نگرفته است.

وی گفت: مدیران کل میراث فرهنگی زیادی طی سال‌های گذشته در این اداره کل تغییر پیدا کرده‌اند ولی پیگیری‌های آنها تا کنون نتیجه بخش نبوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پل‌دختر در این رابطه به خبرنگار فارس در پل‌دختر گفت: پل گاومیشان با بیش از ۵۰ متر عرض دهنه بزرگ‌ترین دهنه پل در کشور است که آب ۲ رودخانه کشکان و سیمره زیر آن عبور می‌کند.

علی عزیزی افزود: پل گاومیشان دارای ۶ چشمه طاق است که عرض چشمه اصلی آن حدود ۳۷ متر و ۷۰ سانتی‌متر، و ۱۷۵ متر طول و عرض گذر سطح آن نزدیک به هشت متر و ۲۰ سانتی‌متر و حدفاصل چشمه‌های آن از ۵٫۲ تا ۲۵ متر متغیر است که متأسفانه یکی از دهنه‌های آن پس از عقب‌نشینی سپاه ایران در حمله اعراب تخریب شده است.

وی گفت: مصالح اصلی و به کار رفته در پل گاومیشان ملات، آجر و سنگ است که معماری آن به سبک دوره ساسانی است و در دوره قاجار و صفوی مرمت شده است.

عزیزی افزود: نام گاومیشان بر گرفته از گومیشه یعنی محل پرورش گاو یا گاومیش است که این پل به لحاظ معماری پیچیده‌ای که دارد رقیب جدی برای سایر پل‌های قدیمی است اما پس از سال‌ها از پنج چشمه آن یک چشمه سالم باقی‌مانده است.

وی خاطرنشان کرد: پایه‌های اصلی پل گاومیشان از سنگ‌های مکعبی بزرگ و تراشیده در ابعاد مساوی احداث و روی‌هم چیده شده و در آن از مصالحی مانند قلوه‌سنگ، ملات و گچ است و سقف طاق‌های آن از آجر است.

برگرداندن پل گاومیشان به نام لرستان از خواسته‌های مردم است

رئیس اداره میراث فرهنگی پلدختر گفت:برگرداندن این اثر تاریخی به نام لرستان در آثار ملی یکی از خواسته‌های مردم این استان به‌ویژه شهرستان پل‌دختر از میراث فرهنگی و گردشگری کشور است که لازم است مسئولان جهت احترام به مطالبه مردم برای حفظ تمدن و میراث گذشتگان آن را به نام این استان ثبت نمایند.

رئیس اداره میراث فرهنگی پلدخترگفت: با پیگیری‌های انجام شده مصوبه‌ای مبنی بر ثبت این اثر به‌طور مشترک به نام استان لرستان و ایلام اخذ شد.

گزارش از هما کریمیان