آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » خبر مهم
کد خبر : 4164
یکشنبه - ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰

مادیان رود در حال احتضار و جان کندن است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت:رودخانه مادیان رود در حال احتضار و جان کندن است و پیش‌بینی می‌شود در خرداد ماه امسال آبدهی آن به صفر رسیده و کاملاً خشک شود.

به گزارش وارک نیوز،  رضا میرزایی در جریان بازدید از رودخانه مادیان رود که تأمین کننده آب باغات انجیر سیاه لرستان در منطقه زیودارشهرستان پلدختر است، اظهار داشت: مادیان رود یکی از سرشاخه‌های مهم رودخانه کشکان است که از شهرستان کوهدشت سرچشمه گرفته و در طول مسیر جریان آب چندین چشمه نیز در آن تخلیه می‌شود.

وی افزود: به علت کاهش بارندگی‌ها و بیلان منفی دشت کوهدشت، آبدهی مادیان رود به شدت کاهش یافته و باغات انجیر زیودار در آستانه فصل آبیاری، با کمبود شدید آب مواجه شده‌اند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه منطقه زیودار شهرستان پلدختر در شرایط فعلی به‌هیچ‌وجه ظرفیت توسعه باغات جدید را ندارد، افزود: با وجود اینکه طی ۱۰ سال گذشته تا به حال هیچ‌گونه مجوز برداشت آبی از مادیان رود توسط شرکت آب منطقه‌ای لرستان صادر نشده اما متأسفانه از سال ۱۳۹۰ تاکنون به‌طور غیرمجاز، مساحت باغات انجیر حدود دو برابر افزایش یافته که این موضوع وضعیت آبیاری باغات قدیمی‌تر را با بحران مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: برای تأمین آب باغات انجیر زیودار به حداقل ۷۰۰ لیتر آب در ثانیه نیاز است، در صورتی که کل آبدهی رودخانه در حال حاضر حدود یکصد لیتر در ثانیه است و ۶۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب داریم.

میرزایی با بیان اینکه مادیان رود در حال احتضار و جان کندن است، تصریح کرد:وضعیت این رودخانه بسیار نگران‌کننده بوده و پیش‌بینی می‌شود در خرداد ماه امسال آبدهی آن به صفر رسیده و کاملاً خشک شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با اعلام اینکه آبدهی مادیان رود نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۵ درصد کاهش و نسبت به میانگین آمار بلندمدت (حدود ۶۰ ساله) معادل ۹۶ درصد کاهش داشته است، تأکید کرد: جهت تقسیم و توزیع آب موجود و کاهش خسارات، همه باغداران ملزم به همکاری با شرکت آب منطقه‌ای لرستان هستند و در غیر این صورت با افراد خاطی و متخلفین برخورد قانونی می‌شود.