آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » چندرسانه ای » گردشگری
کد خبر : 4057
یکشنبه - ۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸

خانه‌ آخوندابو،جاذبه‌ای زیبا در قلب خرم‌آباد+تصاویر

خانه تاریخی و زیبای آخوندابو با قرار گرفتن در مرکز شهر خرم‌آباد و چند متری قلعه فلک‌الافلاک جاذبه‌ای مناسب برای بازدید گردشگران است.

به گزارش وارک نیوز، خانه آخوندابو یکی از ساختمان‌های قدیمی و در عین حال با معماری جالب است که منظره‌ای زیبا به قلعه فلک‌الافلاک دارد و از همین رو مکانی مناسب برای گردگشران به‌شمار می‌رود.

 

این ساختمان قدیمی متعلق به شخصی به نام میرزا محسن قائمی بوده که اصالتا خوزستانی و به‌عنوان قاضی‌القضات شهر معروف بوده و در این ساختمان به کار قضاوت مشغول بوده است.

 این بنا در یکی از محله‌های قدیمی بافت تاریخی خرم‌آباد به نام محله درب باباطاهر(در بو طاهر)در خیابان امام (ره) – دوازده‌برجی – روبروی قلعه فلک الافلاک واقع شده است.

 خانه آخوند ابو به‌نوعی در گذشته کاربری مسکونی داشته است که بعد از تملک و مرمت جامع آن توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان لرستان، به‌عنوان خانه جهانگرد، مرکز اسناد و کتابخانه تغییر کاربری یافت و هم‌اکنون نیز محل موزه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی شهر خرم‌آباد است.

 خانه مذکور از جمله خانه‌های نیم درون‌گرا بوده که دارای دو بخش زمستانه و تابستانه است. بخش زمستانه در دو اشکوب (طبقه) احداث شده که دارای اتاق‌های طنبیه سه‌دری و بخش شاه‌نشین پنج‌دری است.

عمده تزئینات به کار رفته در این ساختمان تاریخی و زیبا از نوع قطاربندی، گل‌انداز و خفته راسته بوده و مصالح به کار رفته در بنا از نوع سنگ، آجر، چوب و ملات است.

گردآورنده عطا حسن‌پور