آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » گردشگری
کد خبر : 4020
دوشنبه - ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵

حال ناخوش کتیبه سلجوقی/ برای مرمت «سنگ‌نوشته» نمی‌توان کاری کرد

در حالی «سنگ‌نوشته» خرم‌آباد در حال فرسودگی و نابودی است که مسئولان میراث فرهنگی می‌گویند برای مرمت این اثر تاریخی فعلا کاری نمی‌توانند انجام دهند.

به گزارش وارک نیوز ارتفاع متون کتیبه دار با احتساب دوپله در چهار ضلع سنگ‌نوشته، ۳۴۴ سانتیمتر است، این کتیبه به خط کوفی و زبان فارسی دورتادور ستون سنگی تحریر شده است که درگذشته به «بردنوشته» معروف بوده است. کتیبه با «بسم‌الله» شروع‌شده و موضوع آن مربوط به‌حکم امیر اسفهسالار کبیر ظهیرالدین و الدوله معین الاسلام طغرل لتکین ابوسعید برسق در خصوص بخشش علفچر درچراگاه های شاپور خواست و ممنوعیت برخی سنت‌هایی ناپسند در عهد سلطنت ملکشاه سلجوقی به تاریخ ۵۱۳ هجری قمری است.

«سنگ‌نوشته» خرم‌آباد این روزها حال‌وروز خوشی ندارد، عدم مرمت این اثر تاریخی موجب شده تا شاهد استمرار فرسودگی و تخریب آن باشیم و در این میان سخنان مسئولان میراث فرهنگی لرستان نسبت به وضعیت این اثر تاریخی قابل‌تأمل است.

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در سخنانی با اشاره به وضعیت اثر تاریخی «سنگ‌نوشته» اظهار داشت: این اثر تاریخی در اثر جاده‌سازی چهارتا هشت متر جابجا شده است.

وی بابیان اینکه روزانه این اثر تاریخی رصد و حفاظت می‌شود عنوان کرد: اما در حال حاضر کار آن‌چنانی نمی‌توانیم روی آن انجام دهیم و کاری که قابل‌بازسازی و مرمت باشد را روی «سنگ‌نوشته» فعلاً نمی‌توان انجام داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان بیان داشت: کار تعیین حریم این اثر تاریخی را در تهران دنبال کرده‌ایم و امیدواریم به نتایجی برسیم.

سنگ‌نوشته، نوشته‌ای تاریخی بر سنگی مکعبی شکل است که به‌صورت یکپارچه متصل به صخره‌ای طبیعی در مرکز شهر خرم‌آباد (ضلع شرقی – خیابان شریعتی) و در مسیر قدیمی شاپور خواست به خوزستان قرار دارد و نمادی از فرهنگ غنی مردمان این سرزمین است./مهر