آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » خبر مهم » محیط زیست » یادداشت
کد خبر : 4002
یکشنبه - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹

سمندر لرستانی جایی در سفره هفت‌سین ندارد

سمندر لرستانی به عنوان یکی از گونه‌‌های اندمیک منحصر به فرد و در معرض انقراض است که متاسفانه برخی از سودجویان به دنبال قاچاق آن هستند.

به گزارش وارک نیوز سمندر لرستانی یکی از گونه‌های زادبوم و اندامیک است که در محیط زاگرس زاد و ولد می‌کنند البته در کشور شاهد وجود گونه‌های دیگری از سمندر همچون سمندر خال زرد کردستانی نیز هستیم اما سمندر لرستانی دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی است که تاکنون حضورش تنها در منطقه زاگرس و به خصوص استان لرستان مشاهده شده است.

سال کشف سمندر لرستانی به ۱۹۳۸ باز می‌گردد که فردی به نام کایسر با کمک بومیان محلی در منطقه شهبازان لرستان این گونه را کشف کردند.

سمندر لرستانی در دستانش چهار انگشت و پاهایش پنج انگشت دارد و طول تقریبی آن بین ۱۶ تا ۲۰ سانتیمتر است اما متاسفانه در طی قرن‌های گذشته تاکنون قد این گونه اندمیک رو به کوتاهی در حرکت است.

سمندر لرستانی ۲۵۰ میلیون سال پیش تاکنون توانسته است خود را در مقابل تمامی مخاطرات مختلف محافظت کنند اما متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل دستبردهای انسانی و همچنین ورود ریزگردها شاهد کاهش جمعیت این گونه نادر هستیم.

سمندر لرستانی در مقابل بسیاری از خطرات و بلایای طبیعی مقاوم بوده اما متاسفانه ریزگردها تاثیر بسیار منفی بر زندگی این گونه نادر دارند همچنین شاهد دستبرد انسانها به زیستگاه‌های طبیعی این گونه هستیم.

 

از سوی دیگر در چند سال گذشته به دلیل خشکسالی‌های پی در پی زیستسگاه‌های طبیعی سمندر لرستانی در معرض خطر تهدید قرار گرفته‌اند و همین عامل باعث کاهش جمعیت این گونه شده است.

با وجود اقدامات انجام شده اکنون سمندر لرستانی در زادگاهش شرایط مناسبی ندارد و باید بتوان با انجام اقدامات مختلف حمایتی شرایط را برای حفظ جمعیت و رشد آن مهیا کرد

متاسفانه باز هم شاهد هستیم برخی از افراد برای تزیین سفره نوروزی خود اقدام به خرید سمندرلرستانی می‌کنند که این وضعیت به هیچ عنوان مناسب نیست و باعث بروز خسارت‌های جبران ناپذیری به این گونه نادر می‌شود.

البته در سال‌های گذشته خوشبختانه شاهد کاهش چشمگیر قاچاق سمندر لرستانی هستیم و این موضوع به دلیل فعالیت محیط‌بانان محیط زیست و فعالان زیست محیطی اتفاق افتاده است.

امیدواریم بتوان با فرهنگ‌سازی شرایط را برای حفاظت همه جانبه از این گونه اندمیک مهیا کرد.

امسال سازمان ملل در تمبر یادبودی که برای روز جهانی حیات وحش به چاپ رسانده یکی از چهار گونه موجود در این تمبر را سمندر لرستانی قرار داده است.

خوشبختانه این اقدام می‌تواند کمک زیادی برای جلب حمایت‌های بین‌المللی از این گونه نادر و اندمیک کند.

به هر حال همه ما در مقابل سمندر لرستانی مسئول هستیم و نباید به هیچ عنوان شاهد قاچاق آن و یا حضورش بر سفره هفت‌سین و یا آکواریم‌ها باشیم، چرا که سمندر لرستانی باید در زادگاه‌های طبیعی خود زندگی کند.

امیدواریم در روزگار نه چندان با انجام اقدامات مختلف نظارتی و فرهنگی نه تنها شرایط برای زندگی سمندر لرستانی در زیستگاه‌هایش به راحتی مهیا شود بلکه شاهد رشد جمعیت این گونه نیز باشیم.

یادداشت از علی پارسافر عضو انجمن زیست‌محیطی سمندربان لرستان