آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » گزارش » محیط زیست
کد خبر : 3963
چهارشنبه - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۵

اعتبار فراموش شده/ هوای لرستان را دریابید

متاسفانه با وجود اینکه اغلب شهرهای لرستان به صورت مستقیم با بحران ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کنند، اما تاکنون اعتباری برای مقابله و پیشگیری از این بحران به استان اعطا نشده است.

به گزارش وارک نیوز  متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد ورود ریزگردها به آسمان بسیاری به استان‌های کشور هستیم به نحوی که سلامت مردم به صورت مستقیم به مخاطره افتاده و با وجود اقدامات صورت گرفته همچنان روند فعالیت ریزگردها در استان‌های مختلف کشور ادامه دارد.

در این میان استان لرستان با وجود اینکه به عنوان کانون وقوع ریزگردها نیست اما به صورت مستقیم با این معضل زیست‌محیطی دست‌وپنجه نرم می‌کند و در اغلب شهرهای این دیار شاهد تاثیرگذاری نامطبوع ریزگردها هستیم.

به نحوی که در سال جاری تاکنون لرستان حدود ۴۹ روز آلوده را تجربه کرده است و حتی در برخی از روزها شاهد تاثیر بسیار نامناسب ریزگردها بر استان هستیم.

به همین دلیل دولت در سال‌های گذشته برای مقابله و پیشگیری از مخاطرات ناشی از وقوع ریزگردها اعتباراتی را برای تعدادی از استان‌ها در نظر گرفته است.

متاسفانه با وجود اینکه لرستان نیز به صورت مستقیم با ریزگردها دست‌وپنجه نرم می‌کند تاکنون سهمی از اعتبارات مقابله و پیشگیری از ریزگردها نداشته و این امر غیر قابل انکار است.

آیا در استانی که تاکنون حدود ۵۰ روز آلوده را تجربه کرده نباید هیچگونه اعتباری برای مقابله و پیشگیری از ریزگردها در نظر گرفت؟

به نظر می‌رسد در این راستا کم‌کاری‌هایی صورت گرفته و در نتیجه مسئولان استان در این راستا باید وارد عمل شده تا لااقل سهم اعتباری مناسبی برای لرستان در نظر گیرند.

حال باید دید در سال آینده لرستان سهمی از اعتبارات مقابله با ریزگردها خواهد داشت و یا تنها مردم این دیار باید با آلودگی دست‌وپنجه نرم کرده و حتی برای سلامتی آنها کمترین اقدامات صورت نگیرد.

گلایه از بی‌توجهی به سلامت مردم

در همین زمینه یکی از شهروندان خرم‌آبادی در گفت‌وگو با فارس، بیان می‌کند: متاسفانه امسال در روزهای مختلفی شاهد ورود ریزگردها به آسمان استان بودیم و حتی در چند روز میزان آلایندگی‌ها به ۶۰ تا ۷۰ برابر حد مجاز رسید.

محمد ایمانی ادامه می‌دهد: با این وجود حتی یک روز نیز مدارس و یا ادارات سطح استان تعطیل نشدند، چرا که مطمئنا ورود ریزگردها و آلودگی‌ها اثرات بسیار بدی را برای بدن انسان خواهد داشت.

وی عنوان می‌کند: انتظار می‌رود دولت هماهنگونه که به استان‌های دیگر برای مقابله با ریزگردها و آلودگی‌های زیست‌محیطی کمک می‌کند لرستان را نیز در نظر گیرد چرا که مردم این استان به صورت مستقیم با این چالش دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

تاثیر مستقیم ریزگردها بر شهرستان پلدختر

یکی از شهروندان پلدختری نیز در همین راستا در گفت‌وگو با فارس بیان می‌کند: شهرستان پلدختر در اغلب مواقع با ریزگردها مواجه بوده و شاهد آلودگی بسیار زیاد هستیم به نحوی که گاهی اوقات زندگی مردم این دیار دچار اخلال می‌شود.

محسن ابراهیمی ادامه می‌دهد: با این وجود تاکنون اقدامی در جهت کاهش این آلودگی‌ها توسط مسئولان انجام نشده، درست است لرستان کانون ریزگردها نیست اما می‌توان با انجام اقداماتی همچون درختکاری و آموزش‌های لازم به شهروندان از چالش‌های کنونی کاست.

وی عنوان می‌کند: به هر حال مبارزه با ریزگردها به عنوان یکی از درخواست‌های شهبروندان پلدختری بوده که مسئولان باید به آنها جامع عمل بپوشانند.

لرستان در منطقه قرمز وقوع ریزگردها قرار دارد

 در همین مدیرعامل موسسه زیست‌محیطی بلوطبان در گفت‌وگو با فارس، بیان می‌کند: تاکنون لرستان در سال جاری ۴۹ روز  آلوده را تجربه کرده است، به بیان دیگر یک هفتم از سال مردم این استان با ریزگردها درگیر بوده‌اند.

احسان فاضل‌پور ادامه می‌دهد: وضعیت کنونی نشان می‌دهد که این استان در منطقه قرمز ریزگردها قرار دارد و باید رسیدگی‌های خاصی توسط مسئولان و وزارت‌خانه‌های مختلف همچون بهداشت و درمان، محیط‌زیست و منابع طبیعی انجام شود.

 وی عنوان می‌کند: در هنگام وقوع آلودگی هوا دستگاه‌های مختلف وظایف متفاوتی دارند، به عنوان نمونه توزیع شیر رایگان و سایر موارد بهداشتی و درمانی، تعطیلی مدارس و ادارات از مهمترین راهکارهایی است که می توان خطرات ناشی از ریزگردها را کاهش داد.

این فعال زیست‌محیطی در ادامه با اشاره به اینکه با وجود آلودگی‌ها، اما تاکنون مدارس استان تعطیل و یا تاخیر در آغاز فعالیت نداشته‌اند، می‌گوید: متاسفانه با وجود اینکه در برخی از مواقع شاهد آلودگی بسیار زیاد شهرهای استان بوده‌ایم مسئولان اقدام به تعطیلی مدارس و ادارات نمی‌کنند که این امر مخاطرات زیادی برای شهروندان خواهد داشت.

گلایه از اختصاص نیافتن اعتبارات برای مقابله با ریزگردها در لرستان

فاضل پور بیان می‌کند: در چند سال گذشته دولت برای استان‌هایی که با چالش ریزگردها مواجه بودند اعتباراتی را در نظر گرفت تا دستگاه‌های مختلف هر کدام بنا به وظیفه خود در جهت مقابله با ریزگردها و پیشگیری گام بردارند اما متاسفانه لرستان تاکنون از این اعتبارات سهمی نداشته است.

وی در ادامه با اشاره به نقش ویژه مدیریت ارشد استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در گرفتن اعتبارات مورد نیاز، می‌افزاید: مدیریت ارشد استان و نمایندگان مردم می‌توانند در جهت گرفتن اعتبارات مناسب برای مقابله و پیشگیری از ریزگردها  نقش مهمی ایفا کنند که امیدواریم این مهم محقق شود.

تاثیر مستقیم ریزگردها در زوال بلوط‌های لرستان

در همین زمینه یک کارشناس ارشد منایع طبیعی نیز در گفت‌و‌گو با فارس بیان می‌کند: با وجود اینکه لرستان کانون ریزگردها نیست اما به صورت مستقیم با این معضل روبرو است.

رضا سعادت منش ادامه می‌دهد: در حوزه ریزگردها سازمان‌های مختلفی همچون محیط‌زیست، منابع‌طبیعی و وزارت بهداشت و درمان دخیل هستند و در این راستا نباید از نقش استانداری‌ها به عنوان نمایندگان عالی دولت در هر استان چشم‌پوشی کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون اعتباری برای مقابله با ریزگردها به لرستان داده نشده است، می افزاید: با وجود اینکه شهرهای استان به صورت مستقیم با این چالش دست و پنجه نرم می‌کنند اما تاکنون اعتباری براسی مقابله و پیشگیری از ریزگردها به این استان داده نشده است.

این کارشناس ارشد منایع طبیعی بیان می‌کند: متاسفانه یکی از دلایلی که در سال‌های گذشته شاهد زوال جنگل‌های بلوط زاگرس و مخصوصا لرستان هستیم را باید همین ریزگردها دانست به نحوی که تاکنون میزان قابل توجهی از درختان بلوط لرستان با همین بیماری مواجه شده‌اند.

سعادت منش می‌افزاید: با این وجود در سال‌های گذشته حتی برای مقابله با زوال بلوط نیز اعتباراتی به استان تخصیص داده نشده است

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید دولت اعتبارات مناسبی برای مقابله به ریزگردها به لرستان تخصیص دهد، می‌گوید: ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرها و جنگل کاری می‌تواند باعث کاهش اثرات ریزگردها شود چرا که بر اساس آمارهای غیررسمی هر هکتار جنگل حدود ۴ تن گرد و خاک را مهار می‌کند.

این فعال زیست‌محیطی عنوان می‌کند: در این راستا نقش ستاد مدیریت بحران استان بسیار مهم بوده و لااقل باید در هنگام ورود ریزگردها به آسمان استان تمهیداتی را برای کاهش اثرات آنها بر مردم بیاندیشد و نباید اثرات سوء آنها را بر لرستان کتمان کرد چرا که مردم به صورت مستقیم با این مشکل دست‌و پنجه نرم می‌کنند.

تدوین سند جامع مقابله با ریزگردها در لرستان

 در همین زمینه مدیرکل محیط زیست لرستان نیز در گفت‌وگو با فارس، بیان می‌کند: بر اساس مصوبات موجود اعتباراتی برای مقابله با ریزگردها برای برخی از استان‌ها توسط دولت وجود دارد که اولویت آنها با استان‌هایی است که کانون ریزگرد هستند.

مهرداد فتحی بیرانوند ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه در لرستان کانون ریزگرد وجود ندارد در تخصیص اعتبارات در اولویت اول قرار نداریم البته این استان به صورت مستقیم با این چالش زیست‌محیطی مواجه است.

وی در ادامه با اشاره به تهیه سند مقابله با ریزگردها در لرستان، می‌افزاید: لرستان جز اولین استانی‌هایی بود که سند مقابله با ریزگردها را تدوین کرده و تقاضای خود را برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای ایجاد کمربند سبز شهرهای استان، انجام فعالیت‌های آموزشی، تجهیز بیمارستان‌ها و سایر موارد داده‌ایم که امیدواریم اعتبار مورد نیاز تخصیص یابد.

این مسئول ادامه می‌دهد: تاکنون در سالجاری لرستان ۴۹ روز آلوده را تجربه کرده است و اقدامات مناسبی برای آموزش و کاهش اثرات ریزگردها انجام می‌شود که امیدواریم با تخصیص اعتبارات ملی بتوان شرایط را برای انجام فعالیت‌های ویژه‌تری مهیا کرد.

به هر حال با وجود تمامی سخنان گفته شده انتظار می‌رود که مدیریت ارشد استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای گرفتن اعتبارات مقابله با ریزگردها برای لرستان وارد عمل شوند چرا که متاسفانه مردم استان با این معضل به صورت مستقیم مواجه هستند./فارس

گزارش از علی عبداله زاده