آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » پیشنهاد سردبیر » خبر مهم » گردشگری
کد خبر : 3899
پنجشنبه - ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸

لرستان زادگاه بزرگ‌ترین زمین‌لغزش دنیا

لرستان به‌عنوان زادگاه بزرگ‌ترین زمین‌لغزش دنیا قابلیت‌های مهمی در حوزه «زمین گردشگری» دارد، تا این استان لقب پایتخت ژئوتوریسم کشور را به خود بگیرد.

به گزارش وارک نیوز محدوده این زمین لغزش در شهرستان پلدختر حدفاصل بخش مرکزی، دهستانهای جایدر و جلوگیر واقع شده است.

این پدیده زمین ساختاری حدود یازده هزار سال قبل در دره سیمره رخ داده که این رویداد موجب رانش طبقات سنگی به ابعاد تقریبی؛ طول ۱۶ کیلومتر و عرض پنج کیلومتر و ضخامت ۳۰۰ متر ، از دامنه شمال شرقی کبیرکوه شد.

انرژی حاصل از این زمین لغزش به حدی بود که سبب خرد شدن لایه های سنگی و حرکت مصالح لغزشی به طول ۲۵ کیلومتر در امتداد شیب و تاقدیس شد. بدین ترتیب لند اسلاید سیمره متولد و درنتیجه حرکت این واریزه ها، مسیر رودخانه های کشکان و سیمره را در دامنه کبیرکوه مسدود، سدی طبیعی ایجاد و سبب به وجود آمدن دریاچه تاریخی سیمره شد.

در اجرای تبصره ماده ۲ قانون و تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب ۲۳ دی ماه ۱۳۸۲ ، آیین نامه اجرایی قانونی مذکور مصوب هیئت وزیران به شماره ۲۶۹۷۵/ت / ۳۲۹۱۵ مورخه ۴ مرداد ماه ۱۳۸۴، اثر طبیعی زمین لغزش سیمره در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

گام بعدی، این اداره کل اقدام به ثبت این اثر در فهرست آثار طبیعی کشور و همچنین تهیه پرونده آن جهت معرفی به عنوان یک «ژئو پارک» در فهرست جهانی یونسکو خواهد کرد.

گردآوری شده توسط محسن یاراحمدی