اخبار ویژه
کد خبر : 3866
یکشنبه - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶

تشکل‌های مردم‌نهاد محترم شمرده شوند

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست کشور گفت: سازمان‌های مردم نهاد باید محترم شمرده شده و جایگاه آنها حفظ شود تا در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها نقش خود را نشان دهند.

به گزارش وارک نیوز محمد درویش عصر امروز در اولین سمینار تخصصی توانمندسازی تشکل‌های مردمی و کانون‌های دانشجویی در خرم‌آباد عنوان کرد: روز گذشته خبر خوبی مبنی بر ملغی کردن دستور بهره‌برداری از منابع معدنی جنگل‌های هیرکانی مازندران به دوست‌داران محیط زیست رسید که همه را خوشحال کرد.

وی با اشاره به اینکه این امر نتیجه فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد استان مازندران بود، یادآور شد: مدتی قبل نیز فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در مازندران مانع انتقال آب خزر به سمنان شد و این در حالی است که رییس‌جمهورهای پیشین نیز این وعده را داده بودند.

مدیرکل تشکل‌های مردمی سازمان محیط زیست کشور عنوان کرد: در دولت خاتمی و هاشمی نیز این دو رییس جمهور انتقال آب از رودخانه‌های کشور به زادگاهشان انجام گرفت اما در دولت روحانی این عمل انجام نشد.

درویش افزود: علت محقق نشدن این امر نیز فعالیت انجمن‌های مردم‌نهاد و محترم شماردن نظرات علمی و خاص مردم توسط روحانی بود.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد برای هر جامعه‌ای سرمایه محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: هر جامعه‌ای که دولتمردان آن قدر این تشکل‌ها را بدانند می‌تواند مشکلات را از جلوی پای خود بردارد.

این مسوول ادامه داد: متاسفانه امروز شاهد از بین رفتن فضای زیستمندان هستیم و با توجه به اینکه انسان نیز جز این زیستمندان است و به دست خودش این فضا را از بین می‌برد به نحوی دچار خودسوزی شده‌ایم.

درویش گفت: اگر در شرح این خودسوزی به انسان‌ها ناتوان باشیم، حفظ کیفیت زندگی انسان‌ها به خطر افتاده و از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه نباید منتظر بمانیم تا رییس جمهوری از لرستان وارد کار شود تا مشکلات این سرزمین را حل کند، خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد باید به صورت جدی‌تری وارد کار شوند تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

مدیرکل مشارکت‌‌های مردمی سازمان محیط زیست کشور در ادامه به انتخابات اخیر اشاره کرد و یادآور شد: روحانی با برکنار نکردن معصومه ابتکار و صادر نکردن دستور انتقال آب خزر به مازندران رای خود را از سمنان که زادگاهش بود از دست داد و این در حالی است که در هیچ زمانی هیچ رییس جمهوری وجود نداشته است که مردم زادگاهش به او رای ندهند.

وی در خصوص سدسازی‌های کشورهای سوریه، ترکیه و عراق بر روی رودخانه دجله و فرات، عنوان کرد این عمل سبب ذخیره چندبرابر آب مورد نیاز مردم ایران در سال است و اگر این سدسازی‌ها بیشتر شوند، رودخانه‌های اروند و خلیج‌فارس نیز خشک می‌شوند.

این مسوول گفت: خشک شدن منابع آبی در کشور سبب افزایش چشمه‌های گرد وخاک می‌شود و این امر بیماری سرطان را افزایش می‌دهد.

درویش در ادامه به تاکید بر احترام به جایگاه سازمان‌های مردم‌نهاد، تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد باید محترم شمرده شده و جایگاه آنها حفظ شود تا در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها نقش خود را نشان دهند.

وی افزود: اعضای تشکل‌های مردمی باید ابتدا از خود شروع کرده و رفتارهایی که به محیط زیست آسیب می‌زند را ترک کنند تا بتوانند در این راستا اقدامات موثری را انجام دهند.