آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » گردشگری » گفت و گو
کد خبر : 3834
یکشنبه - ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹

کاک لری،شیرینی اصیل خرم‌آباد است/ جوانان از حرفه خود استفاده کنند

جوان کاک‌پز خرم‌آبادی گفت: جوانان باید از حرفه خود برای ایجاد شغل استفاده کنند و فقط به دنبال کار دولتی نباشند.

به گزارش وارک نیوز به نقل از فارس امروزه یکی از مشکلات اساسی جامعه در کشور و همچنین در لرستان بیکاری است.

جوانان امروز بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه، پیوسته به دنبال کار دفتری و اداری می‌گردند و تلاش می‌کنند برای خود یک شغل پیدا کنند تا بتوانند زندگی خود را بگذرانند.

امروز کمتر جوانی دیده می‌شود که به دنبال کارهای حرفه‌ای رفته و یک فن را بیاموزد تا از آن به عنوان یک شغل استفاده کرده و به اصطلاح کسب روزی کند.

از این روز خبرنگار فارس به گفت‌وگو با یک جوان خرم‌آبادی پرداخته که به حرفه کاک‌پزی مشغول است و خرج زندگی خود را از این هنر و حرفه به دست می‌آورد.

خودتان را معرفی کنید و چند سال است که به این حرفه مشغول هستید؟

محمدرضا تقی‌زاده هستم و حدود پنج سال است که این حرفه را از پدرم آموخته‌ام و در حال حاضر به جای او مشغول به کار شده‌ام، این حرفه، شغل و هنر خانوادگی ما است و بیش از ۸۰ است که پدربزرگ‌ و جد من به حرفه کاک‌پزی سنتی خرم‌آباد مشغول بوده‌اند.

در خصوص این شیرینی سنتی توضیح دهید؟

کاک سنتی خرم‌آباد، یک شیرینی اصیل خرم‌آبادی است و در گذشته این شیرینی را  زنان و مخصوصا در ایام عید می‌پختند، پدربزرگ من اولین کسی بوده است که تقریبا در دهه ۳۰ پخت کاک را به صورت ایستاده در مغازه ایجاد کرد.

از جمله زنان مشهور که این شیرینی را می‌پختند، بانو گلبهار و قدم‌خیر بودند که در آستانه عید نوروز کسانیکه وضع مالی خوبی را نداشتند برای شیرینی پزی می‌آوردند و به آن‌ها نیز کمکی می‌شد.

کاک سنتی خرم‌آباد، از چه موادی تهیه می‌شود؟

این شیرینی از آرد، روغن، شکر و مقداری آب تهیه می‌شود و آن را بر روی یک تابه پهن می‌کنند تا برشته شود و سپس آن را برش می‌زنند.

کاک لری نسبت به کاک دیگر ضخیم‌تر است و برای پخت آن از روغن حیوانی استفاده می‌شود، اما امروز ما آن‌را کمی نازک‌تر می‌پزیم و در یک مدل با روغن نباتی که هر کیلو ۱۲ هزار تومان است و یک مدل نیز با روغن حیوانی و ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسانیم.

غیر از شما کسی در خرم‌آباد، به این حرفه مشغول است؟

تا جایی که من خبر دارم غیر از خانواده ما کسی در خرم‌آباد کاک‌پزی ندارد و علاوه بر مغازه ما برادرم نیز در یک مغازه جداگانه مشغول به کار است.

یک مغازه کاک‌پزی برای چند نفر شغل ایجاد می‌کند؟

حرفه کاک‌پزی یک کار سخت است و نیازمند نیروی جوان و نیرومند و کاری است، هیچ جوانی برای کار به این سختی نمی‌آید و هر کس می‌آید بعد از اینکه مدتی کار کرد و یاد گرفت برای خود مستقل می‌شود، افرادی بودند که چنین شده و مغازه کاک‌پزی زده‌اند، اما چون کار آن‌ها کیفیت نداشته مغازه خود را جمع کرده‌اند.

از این رو فعلا در مغازه من دو نفر هستیم.

آیا به فکر توسعه کار خود هستید؟

ایجاد یک کارگاه و یا شعبه‌های دیگر کاک‌پزی سرمایه‌ چندانی نیاز ندارد و کار فقط با تهیه مکان و یک تنور راه می‌افتد، اما همانطور که گفتیم نیروی کار نیرومند و کاری به آسانی پیدا نمی‌شود.

چه توصیه‌ای به جوانان دارید؟

امروز هر جوانی که حرفه‌ای را بلد است، باید از آن استفاده کند و با کمک هنر و حرفه خود برای خودش شغل ایجاد کند، چراکه دولت قادر به ایجاد فرصت‌های شغلی زیاد نیست و هر کس باید دست روی زانوی خود بگذارد و اقدام به استفاده از حرفه و هنر خود کند.