آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » محیط زیست » یادداشت
کد خبر : 3742
سه شنبه - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵

بام لرستان گنجینه فراموش شده

بام لرستان به عنوان یک ظرفیت ویژه برای حوزه گردشگری و محیط‌زیست این دیار به شمار رفته و تاکنون نیز تلاش زیادی برای احداث، حفظ و نگه‌داری آن انجام شده است.

به گزارش وارک نیوز اکنون این مجموعه به میراثی ماندگار برای مردم دیار فلک الافلاک تبدیل شده و در کنار سایر زیبایی‌های بی نظیر خرم‌آباد به قطبی برای گردشگری به شمار می‌رود.

در سال ۹۵ بر اسناد و آمارهای مستند در دو ورودی این مجموعه از ۲۵ اسفند ۹۵ تا پایان فروردین هزار و ۴۸۰ ماشین وارد بام شده که دو سوم پلاک‌ها غیربومی بودند.

بام در حال تبدیل شدن به قطب گردشگری لرستان بوده و مطمئنا در صورت حمایت مسئولان می‌توان از این ظرفیت به خوبی برای توسعه این استان کمک کند.

خوشبختانه دادستان خرم‌آباد اکنون تلاش زیادی برای توسعه محیط‌زیست استان انجام داده و با حمایت‌های وی شاهد اقدامات بسیار مناسبی در این راستا هستیم.

 

در این زمینه با حمایت دادستان تعدادی از زندانیان جرائم سبک به کمک محیط‌زیست آمده‌اند و اقدامات مناسبی در این راستا صورت گرفته است.

 

اکنون تعدادی از درختان ورودی بام که به دلایل مختلفی وضعیت خوبی ندارند با نهال‌های جوان جایگزین شده‌اند تا بتوانیم همچنان شاهد تداوم داشتن کمربند سبز خرم‌آباد باشیم.

 

با توجه به قرارگیری در ماه پایانی سال و افزایش تعداد گردشگران ورودی به استان انتظار می‌رود شاهد انجام اقداماتی برای بهبود وضعیت بام خرم‌آباد باشیم.

 

به عنوان نمونه باید سرعت‌گیرهای این مجموعه اصلاح شده و برج های نوری آن نیز تعمیر شوند و سایر اقدامات لازم برای میزبانی هر چه بهتر از گردشگران مهیا شود.

 

در این راستا باید دستگاه‌های مختلف به وظایف خود در قبال بام عمل کنند چرا که نگه‌داری این مجموعه نیاز به توجه ویژه مسئولان است.

 

متاسفانه بودجه‌ای که در گذشته برای این مجموعه اختصاص یافته به طور کامل داده نشده و پیمانکار نزدیک ۷۰۰ میلیون تومان طلب دارد و انتظار می‌رود که مدیریت ارشد استان زمینه را برای برطرف کردن این مشکل مهیا کند.

اکنون سرمایه‌های زیادی در بام وجود دارد که هنوز هم با وجود گذشت چندین سال بلاتکلیف مانده‌اند و اقدامی برای تکمیل آنها انجام نشده است.

 

نمونه بارز این طرح‌های بلاتکلیف بام را باید دو دانشکده و پژوهشکده محیط‌زیست و آموزشی دانست که اسکلت آنها زده شده و هزینه نگه‌داری زیادی دارند اما متاسفانه بعد از رفتن دهمرده استاندار سابق لرستان طرح‌های بام تعطیل شده‌اند.

 

چرا باید هتل ۵ ستاره بام بعد از گذشت چند سال هنوز تکمیل نشده و به فراموشی سپرده شود.

 

مطمئنا با تکمیل این پروژهها می‌توان به اقتصاد استان کمک زیادی کرد اما متاسفانه همچنان شاهد بلاکتلیفی پروژه‌های این مجموعه هستیم.

 

حال انتظار داریم که مدیریت ارشد استان زمینه را برای تخصیص کامل اعتبارات نگه‌داری و تعیین تکلیف طرح‌های نیمه‌تمام این مجموعه فراهم کند.

بام اکنون به ظرفیتی بی‌بدیل برای دیار لرستان تبدیل شده و مطمئنا می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب از این پتانسیل به خوبی استفاده کرد.

 

 

مظفر افشار پدر بلوط ایران