آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » تازه ترین اخبار » خبر مهم » سلامت
کد خبر : 36527
دوشنبه - ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

شناسایی حدود ۲۰ هزار لرستانی مبتلا به فشارخون بالا

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان از شناسایی ۱۹ هزار و ۹۷۱ نفر مبتلا به فشارخون بالا در این استان خبر داد.

شناسایی حدود ۲۰ هزار لرستانی مبتلا به فشارخون بالا

به گزارش وارک نیوز، بهرام دلفان در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا، اظهار داشت: این پویش در مناطق روستایی به‌صورت ۱۰۰ در صد جمعیت هدف تحقق یافت.

 

وی افزود: با شناسایی ۱۱۴ هزار و ۲۵۰ نفر که فشارخون داشتند؛ کارشناسان حوزه بهداشتی دانشگاه ۲۲ هزار و ۲۲۳ نفر بیمار مشکوک به فشارخون بالا را تشخیص دادند و ۱۹ هزار و ۹۷۱ نفر مبتلا به فشارخون بالا شناسایی شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بیان داشت: از تعداد ۵۱ هزار و ۳۸۹ نفر دیابتی شناسایی شده در ابتدا، ۹ هزار و ۵۷۸ نفر از آنان مشکوک به ابتلاء به دیابت شناسایی شده و همچنین تعداد ۶۳ هزار و ۶۷۴ نفر نیز پره دیابت تشخیص داده شدند.

 

دلفان در خصوص بار مالی طرح پویش ملی سلامت شهروندان که به‌صورت رایگان اجرا شد، گفت: با اجرای این طرح رایگان، مبلغی بالغ بر ۳۲ میلیارد و ۹۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بار مالی بر دوش دانشگاه علوم پزشکی استان گذاشت که هدف ما حفظ سلامت مردم و شهروندان عزیز به هر قیمی است.

 

وی هدف از اجرای این طرح را شناسایی افراد مشکوک به دیابت و فشارخون بالا دانست و گفت: در این پویش شهرستان دلفان به‌عنوان پایلوت برنامه پزشک خانواده شهری بایستی ۱۰۰ درصد جمعیت هدف غربالگری می‌شد و سپیددشت، چگنی و رومشکان بایستی ۱۰۰ درصد جمعیت را نیز غربالگری می‌کردند و سایر شهرستان‌ها هم باید ۷۰ درصد جمعیت خود را غربالگری می‌کردند که این امر در استان به‌خوبی اجرا شد و جایگاه چهاردهم را در کشور به دست آوردیم که وضعیت خوبی را نشان می‌دهد.