آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » ورزشی
کد خبر : 3611
شنبه - ۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۹

مرگ ۷۹۰ کوهنورد طی ۶ سال در کوهستان‌های کشور/جایگاه ویژه اشترانکوه برای کوهنوردان

رئیس فدراسیون کوهنوردی گفت: طی سال‎های ۹۰ تا ۹۶ قریب به ۷۹۰ کوهنورد، کوه‎پیما و کوه‎گرد در کوه‎های کشور جان خود را از دست داده‎اند.

به گزارش وارک نیوز رضا زارعی عصر امروز در مجمع انتخاباتی هیأت کوهنوردی لرستان بیان کرد: با توجه به آمار بسیار بالای مرگ کوهنوردان، فدراسیون کوهنوردی می‎کوشد که با افزایش فعالیت‎ها در حوزه آموزش و برگزاری کارگاه‎های آموزشی از این آمار بکاهد.

رئیس فدراسیون کوهنوردی ادامه داد: به این ترتیب فدراسیون‎ها عملا در آینده باید روی پای خود بایستند، از طرفی شرایط ادارات ورزشی استان‎ها نیز دست کمی از فدراسیون‎ها ندارد.

زارعی بیان کرد: با این تفاسیر کمک‎های مالی فدراسیون کوهنوردی در حدی نیست که در قبال فعالیت‎های شاخصی که انجام شده چندان برجسته به نظر آید، البته اگر قرار باشد که چشممان به کمک‎های وزارت ورزش و جوانان باشد، باید عملا هیچ کاری نکرده و درب هیأت‎های ورزشی را ببندیم.

رئیس فدراسیون کوهنوردی افزود: البته در سال ۹۶ و با توجه به اینکه گروه‎های کوهنوردی از حطیه وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون و هیأت‎ها جدا شده‎اند، شاهد کاهش در آمار تعداد بیمه‎شدگان هستیم.

زارعی با اشاره به اینکه اعضای فدراسیون کوهنوردی در سال گذشته ۲۴ هزار نفر بوده است، ادامه داد: همچنین این فدراسیون با خدمات‎دهی به ۲۱ هزار و ۶۰۰ هزار نفر از هیأت‎های کوهنوردی در بین ۵۲ فدراسیون بالاترین آمار خدماتی را داشته است.

زارعی  عنوان کرد: فدراسیون کوهنوردی در زمینه حضور در فعالیت‎های جستجو و امداد و نجات فعالیت‎های شاخصی را از خود ارائه داده به طوریکه ستاد بحران کشور خواستار انعقاد تفاهم‎نامه همکاری با این فدراسیون است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی تاکید کرد: در فاصله سال‎های ۹۰ تا ۹۶ قریب به ۷۹۰ کوهنورد، کوه‎پیما و کوه‎گرد در کوه‎های کشور جان خود را از دست دادند که این آمار بسیار بالا فدراسیون را بر آن داشته که با برگزاری کارگاه‎های آموزشی تا حد امکان از وقوع اتفاقات مشابه در این رشته ورزشی جلوگیری کرده و از آن بکاهد.

زارعی با اشاره به وجود رشته کوه‎های شاخص در استان لرستان ادامه داد: به اشترانکوه به عنوان آلپ کوه‎های ایران جایگاه ویژه‎ای در سطح کشور دارد، به این ترتیب طبیعی است که با رشد این رشته ورزشی تقاضاها برای حضور و فعالیت‎های کوهنوردی در استان لرستان افزایش می‎یابد.