آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » گردشگری
کد خبر : 35125
شنبه - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲

“شیرز” شگفتانه ای در رنگارنگ گردشگری لرستان

دره “شیرز” سایت گردشگری طبیعی، تاریخی، ژئوتوریسمی و اکوتوریسمی دیار لرستان است که با ویژگی های منحصر به فرد یکی از ظرفیت های بی نظیر گردشگری در این سرزمین به شمار می رود.

“شیرز” شگفتانه ای در رنگارنگ گردشگری لرستان

به گزارش وارک نیوز، به نقل از ایرنا، تنگه” شیرز” دره‌ای شگفت انگیز و ژئو پارکی خیره کننده در سرزمین شگفتی های منحصر به فرد طبیعی در دنیای گردشگری رنگارنگ لرستان است که در کنار دیگر ظرفیت های گردشگری طبیعی این استان مجموعه ای بی نظیر از خلقت الهی را در معرض دید گردشگران گذاشته است.

 

تنگه شیرز از دیدنی‌ترین جاذبه‌های لرستان و یادگاری چند میلیون ساله در رشته کوه زاگرس است و قرار گرفتن میان شیارهای این تنگه شگفت انگیز جلوه‌ای دیدنی از آسمان آبی رودخانه پرآب را مقابل چشمان هر گردشگری به نمایش می‌گذارد.

 

تنگه شیرز یکی از عجایب طبیعت در استان لرستان است که تنها ۵۰ کیلومتر با شهر کوهدشت فاصله دارد و ترکیبی زیبا از صخره‌های سنگی، آب روان و دشت‌های سرسبز است که پس از عبور از دالان‌های پر پیچ و خم تنگه، آبشاری خروشان مشاهده می‌شود.

 

عبور رودخانه سیمره از کنار این دره، زیبایی منطقه را مضاعف کرده است، سیمره یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه کرخه است و یکی از رودخانه‌های مهم و دائمی غرب کشور محسوب می‌شود که خط مرزی استان لرستان و ایلام را شکل داده است.

 

با سپری شدن میلیون‌ها سال و شرایط جوی مختلف مانند وزش باد و باران و همچنین وقوع زلزله شدید در منطقه، یک ستون در میان تنگه شیرز شکل گرفته است که دیدنش هر فردی را شگفت زده می‌کند، ارتفاع مناره سنگی از کف صخره تا بالای آن ۸۰ متر است و قطری بیش از ۱۰ متر دارد.

 

عمر این محوطه به سده‌های پنج تا هفت پیش از میلاد مسیح می‌رسد، خاک این محوطه باستانی قرمز است و اشیای تاریخی زیادی مثل مفرغ در اینجا کشف شده است که آنها را به موزه منتقل کرده‌اند.

 

“شیرز” مجموعه گردشگری طبیعی، تاریخی، ژئوتوریسمی و اکو توریسمی

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: این استان پایتخت ژئو توریسم ایران است و دره یا تنگه شیرز یکی از مناطق نمونه گردشگری آن محسوب می‌شود که ثبت ملی شده است.

 

“عطا حسن‌پور” با اشاره به ویژگی‌های زیبایی‌شناسی منحصر به فرد این سایت گردشگری افزود: در این تنگه صخره‌های آهکی بی‌نظیری وجود دارد و اطراف این دره را جنگل‌های بسیار انبوه و بکری فراگرفته است.

 

وی با بیان اینکه آب رودخانه سیمره از درون غاری بیرون می‌آید، اظهار داشت: این ویژگی پدیده بسیار زیبایی در مسیر طبیعت گردان و گردشگران است و دره شیرز تمام ویژگی‌های تبدیل‌شدن به یک ژئو پارک بین‌المللی و جهانی را دارد.

 

حسن‌پور گفت: در درون تنگه یا دره شیرز محوطه‌های باستان‌شناسی بسیار قدیمی وجود دارد که متاسفانه قبل از پیروزی انقلاب برخی از اشیا تاریخی موجود در این محوطه‌های باستان‌شناسی به غارت رفته است.

 

وی با بیان اینکه سابقه زندگی انسان در دره شیرز و این محوطه‌های باستانی به هزاره سوم قبل از میلاد تا هزاره اول میلاد برمی‌گردد، ادامه داد: حیات فرهنگی با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در محوطه‌های باستانی دره شیرز به اثبات رسیده است.

 

حسن‌پور افزود: چندین غار تاریخی در اطراف دره شیرز وجود دارد و از ابتدا تا انتهای این دره چند غار پیش از تاریخ وجود دارد که قدمت این غارها هم بر اساس بررسی‌های اولیه صورت گرفته به ۲۰ هزار سال پیش برمی‌گردد.

 

این باستان شناس لرستانی گفت: ویژگی‌های طبیعی، تاریخی، ژئوتوریسمی و اکوتوریسمی موجب شده که دره شیرز و اطراف آن بتواند به‌عنوان یک محوطه جهانی معرفی شود همچنین این منطقه محل ییلاق و قشلاق عشایر نیز بوده و از ویژگی‌های مردم‌شناسی نیز برخوردار است.

 

حسن پور با اشاره به اینکه در اطراف دره شیرز زیتون‌های هزارساله‌ای به نام «وره زرده» وجود دارد، عنوان کرد: این زیتون‌ها به‌عنوان میراث طبیعی لرستان به ثبت ملی رسیده‌اند.

 

وی با بیان اینکه در سه‌راهی رسیدن به دره شیرز غار تاریخی هومیان با نقوش صخره‌ای بسیار زیبا و دیدنی ثبت شده است، گفت: همچنین در بخشی دیگر روستای “ظنور” یا “ضرون” وجود دارد که در این روستا امامزاده‌ای به نام “ظنور” وجود دارد.

 

” شیرز” ژئوپارک منحصر به فرد ایران

 

حسن پور گفت: شیرز یکی از دره‌های طبیعی لرستان است و از دهانه ورودی تا انتها معروف به پل وزه چهار کیلومتر پیمایش دارد.

 

وی با بیان اینکه دره ژئوتوریست این سایت، از ژئو پارک‌های مطرح شده در سطح کشور است افزود:در راستای بازدید و تردد راحت تر گردشگران پل کابلی در این منطقه تامین و احداث شده است.

 

“شیرز” شگفتانه ای در رنگارنگ گردشگری لرستان

 

۱۱ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های دره “شیرز” کوهدشت اختصاص یافت

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: ۱۱ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری دره “شیرز” کوهدشت اختصاص یافت.

 

“حسن پور” بیان کرد: این میزان اعتبار در راستای ایمن‌سازی و رفع نقاط حادثه‌خیز مسیر دسترسی این منطقه اختصاص یافته است.

 

وی گفت: منطقه طبیعی دره شیرز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین مناطق گردشگری ایران و جهان، ظرفیت های بی‌نظیری برای جذب گردشگر و توسعه این صنعت در لرستان دارد.

 

وی افزود: چشمه‌های کوچک و بزرگ و رودخانه زیبایی در این دره جریان دارد که موجب تمایز آن با دیگر دره‌های موجود در رشته‌کوه زاگرس شده و محیط سنگی و خشن آن را لطیف و زیبا کرده از همین رو رفع نقاط حادثه‌خیز با توجه‌ به کوهستانی بودن مسیر، در دستور کار میراث‌فرهنگی لرستان قرار گرفته است.

 

حسن پور با بیان اینکه دره شیرز قدیمی‌ترین موزه طبیعی جهان و دره‌ای بکر و دست‌نخورده در شمال غربی شهرستان کوهدشت به شمار می‌رود تصریح کرد: این دره در ۵۵ کیلومتری شمال غربی شهر کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان لرستان، کرمانشاه و ایلام کنار رود سیمره واقع شده است.

 

وی گفت: در این دره و برخی از غارهای آن، آثاری باستانی از زندگی مردم چندین میلیون سال پیش کشف شده است و آثار موجود در آن نشان‌دهنده حیات در دوران باستان و زندگی غارنشینی می باشد.