آخرین اخبار » اخبار » اخبار ویژه » اقتصادی » گزارش
کد خبر : 3477
پنجشنبه - ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴

لرستان قطب تولید حبوبات کشور/ نبود برند چالش اساسی نخود استان

استان لرستان به عنوان قطب تولید حبوبات کشور به شمار رفته که مطمئناً می‌توان با حمایت هر چه بیشتر از کشاورزان و همچنین برند سازی شرایط را برای صادرات محصولات استان مهیا کرد.

به گزارش وارک نیوز  استان لرستان به‌عنوان یکی از استان‌های مستعد در حوزه تولید انواع محصولات کشاورزی بوده و در بسیاری از محصولات رتبه‌های اول کشور را به خود اختصاص داده است.

 

 

 بر اساس آمار و اطلاعات لرستان به‌عنوان قطب تولید حبوبات کشور به شمار رفته و سالانه میزان قابل‌توجهی حبوبات در این استان تولید و روانه بازار می‌شود.

 

به بیان دیگر بر اساس آمارها سالانه حدود ۱۳۰ هزار تن حبوبات در این استان تولید می‌شود.

 

 در این میان محصول نخود را باید به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های بی‌بدیل تولیدی در لرستان دانست، با این وجود تاکنون آن‌گونه که باید و شاید نتوانسته‌ایم از این ظرفیت برای برند سازی، صادرات و ارزش‌افزوده استان استفاده کرد.

 

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند در صورتی که بتوان مشکلات کشاورزان را کاهش داد و حمایت لازم را از این قشر انجام داد حبوبات می‌تواند به‌عنوان عاملی مناسب برای توسعه و اشتغال‌زایی در استان باشد.

 

در این میان کشت محصول نخود با روش‌های سنتی دیگر به صرفه نیست و باید با استفاده از ارقام جدید و همچنین استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات جدید شرایط را برای توسعه کشت نخود در استان مهیا کرد.

 

البته اکنون نخود لرستان به نام سایر استان به بازار عرضه می‌شود به همین دلیل باید با برند سازی شرایط را برای استفاده از این ظرفیت مهیا کرد.

 

لزوم حمایت دولت از کشاورزان

در همین زمینه یک تولیدکننده نخود بیان کرد: استان لرستان به‌عنوان قطب تولید حبوبات کشور به شمار رفته و کیفیت محصول تولیدی کشاورزان این دیار همواره زبان زد خاص و عام است.

 

 وی ادامه داد: نخود به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی استان بوده اما اکنون تولیدکنندگان با روش ستی سود چندانی از کشت این محصول به دست نمی‌آید و به همین دلیل انتظار می‌رود مسئولان شرایط را برای جایگزینی ارقام اصلاح‌شده با قیمت کم به کشاورز مهیا کنند.

 

 محمد ایمانی عنوان کرد: از سوی دیگر اکنون ماشین‌آلاتی که برای برداشت نخود در کشور وجود داشته پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست و به همین دلیل باید از ماشین‌آلات روز دنیا برای کاشت و برداشت این محصول استفاده کرد.

 

این کشاورز افزود: باید بتوان زیرساخت‌های لازم برای صادرات نخود استان به سایر کشورها تأمین کرد، متأسفانه اکنون اغلب محصول تولیدی کشاورزان این دیار به نام سایر استان‌ها وارد بازار می‌شود.

 

ایمانی اظهار داشت: مطمئناً در صورت حمایت مسئولان از کشاورزان حبوبات لرستان ظرفیت لازم را برای حضور در بازارهای مختلف داخلی و خارجی دارد.

 

لرستان مستعدترین استان  کشت نخود دیم

در همین راستا معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان بیان کرد: تا سال ۸۴ صادرکننده حبوبات بودیم و از آن سال به بعد این ظرفیت از دست رفت و واردکننده شدیم.

 

عباس کشاورز ادامه داد: سطح زیر کشت حبوبات در اراضی دیم کاهش پیدا کرده و حتماً باید سبد محصولات دیم را متنوع کرده و عملکرد را افزایش داد، لرستان مستعدترین منطقه برای تولید نخود دیم بوده که متأسفانه به دلیل کشت سنتی بهره‌وری قابل‌توجهی نسبت به میانگین جهانی وجود ندارد.

 

وی عنوان کرد: سند محصولات دیم کشور تهیه‌شده و سه استان به‌عنوان پایلوت اجرای طرح انتخاب شده‌اند، بیش از ۵ رقم پایه‌بلند و پر محصول و دانه‌درشت نخود در کشور وجود دارد و مشکلی در این راستا نداریم.

 

حمایت از نخودکاران

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: به بذر نخود یارانه پرداخت می‌شود و باید بتوان از فنّاوری‌های روز برای تولید این محصول استفاده کرد.

 

کشاورز در ادامه با اشاره به اینکه کاملاً آماده حمایت از توسعه تولید و صادرات نخود در کشور و لرستان هستیم، افزود: از تمام ظرفیت خود برای حمایت از فعالان این عرصه استفاده می‌کنیم.

 

وی بیان کرد: نهاد تولید بذرمان در لرستان ضعیف است و باید بتوان این کاستی را جبران کرد، چرا ک موضوع حمایت از افزایش تولید نخود یکی از برنامه‌های جدی وزارت جهاد کشاورزی بوده و آسیب‌شناسی‌های زیادی صورت گرفته و راهکارها نیز مشخص ‌شده‌اند.

 

این مسئول در ادامه اظهار داشت: توسعه مکانیزاسیون کشت نخود در اولویت برنامه‌ها قرار دارد که برای تهیه ماشین‌آلات اکنون دو سازنده داخلی و ۳ دستگاه از خارج کشور وارد شده و امیدواریم بتوان در آینده نزدیک از این تجهیزات جدید استفاده کرد.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: سال جاری ۶۰ دستگاه ماشین کارنده نخود با پرداخت یارانه و با کیفیت مناسب برای استان لرستان تدارک دیده شده و این تعداد قابل افزایش است تا شاهد برداشت قابل توجه نخود در اراضی این استان باشیم.

 

اعطای تسهیلات به حبوبات کاران لرستانی

 استاندار لرستان در همین راستا در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بیان کرد: برای توسعه حوزه حبوبات لرستان می‌توان از تسهیلات روستایی و عشایری استفاده شود.

 

سید موسی خادمی ادامه داد: اکنون کشور مشکلی برای ارائه ارقام جدید حبوبات به‌خصوص نخود ندارد و کشاورزان برای افزایش بهره‌وری و کاهش مشکلات باید از این ارقام استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: در سند توسعه صادرات بخش کشاورزی لرستان تهیه و در آن پتانسیل‌های استان به‌صورت ویژه مدنظر قرار خواهند گرفت.

 

استاندار لرستان اظهار داشت: اکنون تلاش برای راه‌اندازی واحد بسته‌بندی حبوبات صنایع غذایی گهر دورود در حال انجام بوده و مطمئناً با تکمیل آن می‌توان شرایط را برای برند سازی محصولات مهیا کرد.

 

خادمی گفت: همچنین انتظار می‌رود واحدهای بسته‌بندی موجود در استان فعال شوند.

 

تولید ۳ میلیون تن محصول کشاورزی در لرستان

وی عنوان کرد: در استان حدود ۳ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود که یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تن در داخل مصرف شده و ۴۰۰ هزار تن به ضایعات تبدیل و ۹۰۰ هزار تن مازاد مصرف داریم که باید ضایعات را به حداقل برسانیم.

 

این مسئول ادامه داد: از ۹۰۰ هزار محصول مازاد کشاورزی کمتر از ۵۰ هزار تن صادر می‌شود که البته که سند توسعه صادرات کشاورزی لرستان تهیه خواهد شد و اقلام مهم که قابلیت صادرات دارند مشخص کرده تا بتوان گام به گام شاهد افزایش حجم صادرات در این حوزه باشیم.

 

استاندار لرستان عنوان کرد: این استان یکی از قطب‌های تولید حبوبات است که مقرر شد علاوه بر کمک‌های جاری گام‌های بلندی برداشته و از طریق کمک‌های فنی و اعتباری و اشتغال روستایی شرایط را برای توسعه این بخش مهیا ‌کنیم.

 

تولید ۱۰ درصد حبوبات کشور در لرستان

در همین زمینه رئیس اتاق بازرگانی لرستان اظهار داشت: هند با حدود تولید ۷.۵ میلیون تن حبوبات و ایران ۱.۱ میلیون تن با نیم میلیارد دلار به‌عنوان تولیدکنندگان اصلی حبوبات جهان به شمار می‌روند.

 

حسین سلاحورزی ادامه داد: در لرستان ۱۴۶ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی زیر کشت حبوبات رفته و سالانه ۱۳۰ هزار تن انواع حبوبات تولید که ۱۰ درصد از حبوبات کشور در این استان تولید می‌شود.

 

وی عنوان کرد: متأسفانه بخش عمده‌ای از حبوبات لرستان توسط سایر استان‌ها صادر می‌شود و باید با راهکارهای مختلف به دنبال برند سازی حبوبات استان باشیم.

 

این مسئول بیان کرد: ۱۵ واحد بسته‌بندی حبوبات در استان وجود داشته و ۱۲ واحد در دست احداث است و باید بتوان با تشکیل خوشه از آن‌ها حمایت کرد.

 

به هر حال باید شرایط را برای توسعه و صادرات حبوبات لرستان مهیا کرد که برای تحقق این هدف انتظار می‌رود حمایت‌های ویژه‌ای از کشاورزان لرستانی انجام شود./فارس

 

گزارش از علی عبداله زاده