آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه
کد خبر : 34093
سه شنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱

اولین گوزن زرد ایرانی در خرم‌آباد متولد شد

با گذشت سال‌ها دوری از زیستگاه و خاستگاه اصلی، اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در دامنه‌های یافته کوه خرم آباد متولد شد.

اولین گوزن زرد ایرانی در خرم‌آباد متولد شد

به گزارش وارک نیوز؛ استان لرستان از دیرباز به دلیل داشتن شرایط خاص آب و هوایی و زمین شناسی و توپوگرافی منحصر به فرد میزربان گونه های جانوری و گیاهی مختلفی بوده است.

برخی از گونه های در حال انقراض به دلیل اینگه دامنه های زاگرس دارای شرایط منحصر به فردی بوده، این مناطق را به عنوان زیستگاه اصلی خود انتخاب کرده اند

یکی از گونه های در حال انقراض و اصیل ایرانی را که زیستگاه اصلی اش در گذشته دامنه های زاگرس و استان لرستان بوده را باید گوزن زرد ایرانی دانست.

متاسفانه در طول دهه های گذشته به دلایل مختلفی این گونه منحصر به فرد نتوانسته در زیستگاه های اصلی خود دوام آورد و از بین رفته و تعداد اندکی از این گونه اکنون در مراکز تکثیر در حال نگه داری و حفاظت است.

بر اساس برنامه سازمان حفاظت از محیط زیست مقرر شده گوزن زرد ایرانی در مراکز خاصی در مناطق مختلف تکثیر شود.

یکی از مراکز تکثیر این گونه منحصر به فرد در استان لرستان قرار دارد.

تاکنون تلاش های زیادی برای تکثیر این گونه انجام شده و خوشبختانه بر اساس آخرین اخبار اولین گوزن زرد ایرانی در دامنه‌های یافته کوه خرم‌آباد متولد شد.

خبری که امید آفرینی زیادی در میان اهالی و دوست داران محیط زیست و حیوانات به وجود آورده و معتقدند که مسئولان بایستی زمینه را برای حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی استان انجام دهند.

علی سالاروند مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان در این باره گفت؛ درسال ١۴٠١ و در راستای حفظ و احیاء این گونه ارزشمند و در خطر انقراض، تعداد ١٠ رأس گوزن زرد ایرانی از دو سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی دشت ناز ساری و مرکز ایثار کرج به استان لرستان و دامنه های زاگرس که زیستگاه و خاستگاه اصلی این گونه در گذشته‌ بوده است، انتقال داده شد.

سالاروند افزود؛ گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش فجر صفای کشت و صنعت لرستان واقع در دامنه‌های یافته کوه خرم‌آباد حفاظت و نگهداری می‌شوند که این سایت نخستین و بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد در کشور و در راستای حفاظت مشارکتی از گونه‌های ارزشمند حیات وحش و ذخایر ژنتیکی می‌باشد.

سالاروند ادامه داد: یک رأس از گوزن‌های ماده که در فصل جفتگیری باردار شده بود در فصل زادآوری در تاریخ ٢٣ اردبیهشت ماه ١۴٠٢ در سایت تکثیر متولد شد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد امکان زادآوری یکی دیگر از گوزن‌ها وجود داد.

سالاروند در این خصوص گفت؛ گوساله تازه متولد شده در شرایط مناسب و پایداری می‌باشد و توسط مسئولین سایت و دامپزشک مربوطه به همراه مادر تحت مراقبت می‌باشد و شرایط زیستی و بستر مناسب برای زادآوری و رشد گوساله‌ توسط کارشناسان زحمتکش این اداره کل و مجموعه کشت و صنعت فجر صفا لرستان، فراهم شده است.

گوزن زرد ایرانی زیرگونه‌ای از گوزن زرد است که با توجه به اینکه در آستانه انقراض قرار داشت، با تمهیدات انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم، حفاظت مشارکتی آن در دستور کار قرار گرفته است و استان لرستان در این راستا به عنوان اولین استان در کشور، با مشارکت بخش خصوصی دارای صلاحیت، توانست اجرای موفق این پروژه را به نام خود ثبت نماید.

 

حال باید دید مسئولان محیط زیست می توانند زمینه را برای نگه داری ویژه از گونه گوزن زرد ایرانی در استان لرستان مهیا کنند؟

گزارش از علی عبداله زاده