آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه
کد خبر : 34014
سه شنبه - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳

معضلی به نام “جای پارک” در خیابان‌های خرم‌آباد

نبود پارکینگ و ترافیک همواره یکی از مهم‌ترین معضلات شهری خرم‌آباد در سالیان گذشته بوده به طوری که اغلب کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر به محل پارک خودرو تبدیل شده و گذر از برخی معابر عمومی برای مردم غیرممکن شده است.

معضلی به نام “جای پارک” در خیابان‌های خرم‌آباد

افزایش تردد خودروها و وسایل نقلیه در سطح شهر علاوه بر این که باعث آلودگی هوا و افزایش ترافیک شهری می‌شود، معضلی بزرگ یعنی کمبود پارکینگ در خرم‌آباد را نیز به وجود آورده همچنین نبود جای پارک مناسب و معضل نبود پارکینگ مشکلات بسیاری را برای شهروندان خرم‌آبادی و مسافران فراهم کرده است.

خیابان‌های کم‌عرض، افزایش روزافزون خودروها و ترویج فرهنگ رانندگی نادرست نظیر پارک دوبل و از همه مهم‌تر نبود پارکینگ طی سال‌های گذشته مشکلات بسیاری را برای مردم خرم‌آباد در پی داشته است.

کمبود پارکینگ طبقاتی یا انواع دیگر پارکینگ‌ها در سطح شهر باعث می‌شود، که مالکان خودرو و رانندگان وسیله‌ی نقلیه‌ خود را در کوچه‌ها و در کنار خیابان‌ها پارک کنند و باعث سد معبر شوند و علاوه بر آن جلوه‌ی شهر را ناپسند کنند.

همچنین خطر سرقت، خودروها رو تهدید می‌کند و مشکل نبود جای پارک باعث شده است که بسیاری از رانندگان، ماشین‌های خود را در مکان‌های عمومی و در ساعات مختلف پارک می‌کنند و همین امر سبب دزدیده شدن وسایل، مدارک و حتی خود ماشین شده است.

یکی از مهمترین زیرساخت‌های شهری، پارکینگ‌های عمومی هستند که نقش مناسبی در کاهش ترافیک دارند و می‌توانند بر کیفیت زندگی شهری تاثیر بگذارند ضمن اینکه نبود فرهنگ شهرنشینی و به تبع آن نبود فرهنگ رانندگی در کلانشهرها، در کنار نبود خدمات و تاسیسات مرتبط، مشکلات را مضاعف کرده است.

افزایش تولید خودرو در سال های اخیر و ورود بی رویه آنها به خیابان ها خرم‌آباد را با معضل کمبود پارکینگ مواجه کرده است؛ همچنین گره کور ترافیک پدیده ناخوشایندی است که در سالیان گذشته این شهرستان را دچار مشکل کرده است.

در ایام نوروز امسال با ورود مسافران به خرم آباد و بازدید از مکان های تاریخی و گردشگری مرکز شهر، بسیاری از خودروها به دلیل نبود پارکینگ در کنار خیابان توقف می کردند و که همین امر باعث شده بود تا از سوی ماموران راهنمایی و رانندگی جریمه شوند.

در برخی نقاط شهر هم مکان های مخروبه با ظرفیت محدود به پارکینگ تبدیل شده که نمی‌تواند جوابگوی این حجم از خودرو باشد بنابراین همت مسوولان برای ایجاد پارکینگ های مختلف با ظرفیت بالا باید در دستور کار قرار گیرد.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری که پارکینگ نیز یکی از ملزومات آن است، در افزایش میزان جذب گردشگر و رضایتمندی آنان از خدمت رسانی موثر است.

یک مسافر که برای دیدن آثار تاریخی به خرم آباد سفر کرده بود به خبرنگار ایرنا گفت: برای رسیدن به مرکز شهر و دیدن از مجموعه تاریخی قلعه فلک افلاک مسیر پر پیچ و خم را طی کرده ایم و زمانی که به محوطه مورد نظر رسیدیم متاسفانه به دلیل کمبود فضای پارکینگ به ناچار چندین بار خیابان های اطراف دور زده تا در موقعیت مناسب اقدام به پارک خودرو کنیم.

وی ادامه داد: یک پارکینگ بزرگ که فضای مسکونی تخریب شده روبروی سینما می باشد تنها فضای پارکینگ بود که به دلیل حجم بالای خودرو موفق به پارک نشدیم و به ناچار خودرو را در کنار خیابان اصلی رها کردیم و موقع بازگشت با قبض جریمه راهنمایی و رانندگی مواجه شدیم.

یکی شهروند دیگر که از پلدختر برای درمان به خرم آباد آمده بود گفت: برای رسیدن به مطب پزشک متخصص شاهد حجم گسترده ای از ترافیک بودم که وقت زیادی برای پارک خودرو از ما گرفت.

یک شهروند ساکن خرم آباد نیز به ایرنا گفت: اگر کار ضروری حد فاصل چهار راه بانک تا چهار راه فرهنگ و خیابان شهدا در طول روز داشته باشید، شاهد ترافیک طولانی خواهید بود، طوری که به سختی و اتفاقی می‌توانید، کنار خیابان جای پارکی پیدا کنید و یا اینکه در کوچه‌های اطراف مکانی پیدا شود.

ضرورت ایجاد پارکینگ طبقاتی در مرکز شهر خرم آباد

معاونت امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری خرم‌آباد در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بیشترین مشکل ترافیک محوطه اطراف قلعه فلک الافلاک می باشد که نبود پارکینگ و خیابان های با عرض کم این دغدغه را دوچندان کرده است.

“محمدصادق سپهوند” گفت: باغ فیض خرم آباد روبروی پارک شهر(مشاهیر) قرار دارد اکنون کاربری پارکینگ است اما حضور سرمایه گذار برای گودبرداری و ایجاد پارکینگ تا طبقات منفی ۲ ضروری است.

وی بیان کرد: این مکان محدودیت ارتفاع دارد و نمی توان پارکینگ طبقاتی ایجاد کرد اما ظرفیت مناسب برای پارکینگ با طبقات منفی می باشد.

وی ادامه داد: همچنین بخشی از ترافیک شهری مربوط به بیمارستان شهید رحیمی می باشد که پارکینگ مجموعه را حذف کرده و در بسیاری از ساعات شاهد حجم گسترده از خودروها در محوطه بیرونی این بیمارستان هستیم.

سپهوند با اشاره به اینکه مراکز تجاری که پارکینگ را لحاظ نکنند پروانه کار تعلق نخواهد گرفت گفت: برای تعطیلات نوروز قرار شد محوطه رودخانه پل گپ سبزه میدان را به پارکینگ تبدیل شود اما با مخالفت معاونت امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری خرم‌آباد مواجه شدند و مانع شدیم چراکه در صورت بارندگی عواقب جبران ناپذیر به همراه داشت.

مدیریت شهری با توجه به بافت تاریخی خرم آباد کار ویژه می طلبد

شهردار خرم‌آباد گفت: شهر خرم آباد با قدمت زیست ۶۳ هزار ساله مامن مناسبی برای زیست انسان بوده است و شرایط متعددی به لحاظ امنیتی، غنای گیاهی و آب و هوا و دیگر مسایل معیشتی و اقتصاد شرایط مساعدی برای زیستگاه انسان داشته است و اقداماتی که در طی دهه های گذشته شرایط را به گونه ای رقم زده است که مدیریت این شهر کاملاً حساس شده است.

داریوش بارانی بیرانوند اظهار کرد: این شهر هم در حوزه منظر شهری و نقاط منظرگاهی به دلیل ساخت و سازهای نامناسب در معرض تهدید قرار گرفته است و از طرفی در حوزه پدافندی و مدیریت بحران این شهر در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه حریم نیز برای این شهر مشکلاتی پیش آمده است گفت: در راستای مسکن سازی در این شهر به دلیل اینکه سیاست های درستی دنبال نشده است و سیاستگذاری مسکن منطبق بر مسایل جمعیتی و اجتماعی نبوده است و شرایط زیست ساکنان شهر تنظیم نشده به همین دللی در برخی خیابان ها با معضل ترافیک روبرو هستیم.

وی افزود: خرم آباد بصورت غیرقانونی و بدون زیرساخت و ضوابط شهرسازی در حال گسترش است و در حوزه ترافیک نیز به دلیل پیکره بندی خاص خرم آباد و قرار گرفتن در دره محدودیت های خاصی دارد و مدیریت این شهر مشکل است.

خودروهای شخصی مسافر بر معضلی برای ترافیک خرم آباد

مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی خرم آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۲ هزارو ۳۸۰ دستگاه تاکسی درون شهری که مجوز تردد را دریافت کرده اند و ۳۵۰ دستگاه خودرو شخصی مسافربر در این شهر فعالیت می کنند که این تعداد خودرو هم بر ترافیک شهر افزوده است.

“محمدرضا بیرانوند” افزود: ۱۱۴ دستگاه اتوبوس درون شهری در خرم آباد وجود دارد که ۶۵ دستگاه از آنها فعال می باشند و اغلب این خودروهای عمومی نیز در حاشیه شهر و به مقصد دانشگاه لرستان و دانشگاه آزاد فعالیت می کنند.

به گفته وی برخی خیابان های شهر امکان تردد اتوبوس را ندارد تا مردم از وسیله نقلبه عمومی استفاده کنند به همین دللی از خودرو شخصی استفاده می شود.

در هر حال ما در طول روز برای رفتن به محل کار و یا خرید از وسیله‌ نقلیه‌ خود برای تردد در سطح شهر استفاده کنیم، در این مسیر ممکن است با حجم زیاد خودروها و وسایل نقلیه‌ای که در حال تردد در خیابان‌ها هستند مواجه شویم که کافیست هرکدام از خودروها دقایقی را کنار خیابان های اصلی توقف کنند در این صورت علاوه بر ایجاد چهره زشت شهری ، ترافیک را به همراه خواهد داشت.