آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » یادداشت
کد خبر : 3381
سه شنبه - ۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴

سه‌شنبه‌های با خودور!!!

با وجود تأکیدات مسئولان ارشد استان برای اجرایی شدن طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در ادارات اما این موضوع هنوز عملیاتی نشده و شاهد کم‌کاری برخی از دستگاه‌ها هستیم.

به گزارش وارک نیوز امروزه افزایش تعداد وسایل نقلیه در سطح شهرها به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌ها به شمار می‌رود چرا که شاهد افزایش آلودگی‌های مختلف و همچنین ترافیک هستیم.

 

 

به بیان دیگر بسیاری از کارشناسان حوزه حمل‌ونقل بر این عقیده‌اند که به دلیل برنامه‌ریزی نامناسب و رشد قابل‌توجه تولید خودروها، تناسبی میان وضعیت معابر شهری و عبور و مرور وسایل نقلیه وجود ندارد.

 

 

تاکنون نیز مسئولان طرح‌های زیادی را برای کاهش معضلات شهری در حوزه حمل‌ونقل اجرایی کرده‌اند اما آن‌گونه که بایدوشاید تأثیر مناسبی در بهبود وضعیت نداشته است.

 

 

 

به همین دلیل است که در جوامع توسعه‌یافته استفاده از ظرفیت‌های مردمی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای کاهش این معضلات عنوان کرده و معتقدند که خود مردم می‌توانند مشکلات کنونی را برطرف کنند.

 

 

در این راستا  کم شدن استفاده از وسایل نقلیه به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش آلودگی‌های مختلف، کمتر شدن ترافیک و بهبود وضعیت عبور و مرور در سطح معابر شهری است.

 

 

به همین دلیل در چند سال گذشته برای عملیاتی کردن این هدف شاهد اجرایی شدن طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در برخی از شهرهای کشور هستیم.

 

 

بر اساس این طرح در روز سه‌شنبه کارکنان دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها تا حد ممکن از خودروهای شخصی برای حضور در محل کار خود استفاده نکرده و وسایل حمل‌ونقل عمومی را به خودروهای شخصی خود ترجیح می‌دهند.

 

 

این طرح با وجود تأکیدات انجمن‌های زیست‌محیطی هنوز آن‌گونه که بایدوشاید عملیاتی نشده، این در حالی است که در هفته‌های گذشته استاندار لرستان خبر از اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در سطح ادارات استان به خصوص خرم‌آباد را اعلام کرد.

 

 

اما اگر نگاهی حتی گذرا به سازمان‌های دولتی و بانک‌ها داشته باشیم خواهیم دید که این طرح عملیاتی نشده و هنوز هم بسیاری از کارکنان دولت نمی‌توانند لااقل برای یک روز از خودروهای شخصی خود استفاده نکنند.

 

 

به نظر می‌رسد اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیازمند به تهیه کردن سازوکار قانونی و اجرایی از سوی مدیریت ارشد استان است.

 

 

چرا که اکنون نظارتی بر دستگاه‌های مختلف وجود ندارد و در برخی لازم ادارات که حتی خود به عنوان مسئول اصلی اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو هستند شاهد وجود تعداد قابل‌توجهی خودروی شخصی هستیم.

 

 

براستی راهکار اساسی برای عملیاتی شدن چنین طرح‌های بسیار مهمی چیست؟

 

 

انتظار می‌رود مسئولان ارشد استان در این راستا وارد عمل شده و سازوکار دقیقی برای اجرای طرح در نظر گیرند.

 

 

چرا که باید پذیرفت بخشی از ترافیک شهر خرم‌آباد به دلیل تردد خودروهای تک‌سرنشین در سطح شهر بوده و ما همچنان با اهدافمان فاصله داریم.

 

 

انتظار فعالان زیست‌محیطی از مسئولان استان تهیه سازوکار عملیاتی و نظارتی مناسب برای اجرایی شدن چنین طرح‌هایی است.

 

 

حال باید دید که آیا سه‌شنبه‌های بدون خودرو در سطح استان لرستان به صورت رسمی اجرایی می‌شود و یا برخی از ادارات و نهادها بدون توجه به اهمیت این طرح همچنان از خودروهای شخصی خود استفاده می‌کنند؟

 

علی عبداله‌زاده-روزنامه‌نگار-دوهفته نامه تمدن