آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه
کد خبر : 33622
پنجشنبه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۹

دره خرم آباد ثبت جهانی می شود/ ضوابط میراث فرهنگی بر اراضی ۰۷ حاکم است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: پرونده اولیه ثبت جهانی ۲ اثر تاریخی شامل دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک‌الافلاک و دیگر آثار تاریخی این شهرستان تکمیل و برای بررسی ارسال شده است.

دره خرم آباد ثبت جهانی می شود/ ضوابط میراث فرهنگی بر اراضی ۰۷ حاکم است

به گزارش وارک نیوز، عطا حسن‌پور در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان، ضمن تبریک سال نو و تقارن آن با بهار قرآن، اظهار کرد: برای آزادسازی حریم قلعه «فلک‌الافلاک» طی ماه‌های اخیر، ۴ جلسه با وزیر و معاون وزیر و استاندار لرستان برگزار شد.

 

وی خاطرنشان کرد: اگرچه اعتبار لازم برای ساخت پادگان به سپاه استان پرداخت شده بود، اما با بالا رفتن تورم و افزایش قیمت‌ها، سپاه خواستار دریافت اعتبار از محل دیگر برای ساخت پادگان جدید است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه میانه سال جاری عملیات تخلیه و آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک انجام خواهد شد، افزود: توانستیم در ۲۷ اسفند سال گذشته پرونده اولیه ثبت جهانی ۲ اثر تاریخی شامل دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک‌الافلاک و دیگر آثار تاریخی این شهرستان را تکمیل و برای بررسی ارسال کنیم.

 

حسن‌پور در خصوص آخرین وضعیت پادگان ۰۷ خرم‌آباد، بیان داشت: تمام تلاش بر این است که بناهای تاریخی این مجموعه آسیب نبیند و اثر برای مردم باقی بماند، ضمن اینکه حق و حقوق ارتش سر جای خود بوده و میراث در این زمینه دخالتی نخواهد داشت.

 

وی با رد هرگونه ساخت‌وساز و آپارتمان سازی در پادگان ۰۷ خرم‌آباد، افزود: هرگونه انجام عملیات ساخت و ساز در مجموعه باید بر اساس ضوابط میراث فرهنگی صورت پذیرد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به راه‌اندازی اپلیکیشن «لرستان سفر»، گفت: این برنامه در راستای تحقق منویات رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیان و دستور ریاست جمهوری در خصوص بهره‌وری راه‌اندازی شده و در اختیار گردشگران قرار گرفت.

 

حسن پور با بیان اینکه لرستان سفر قابل ویرایش بوده و اطلاعات بروز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، گفت: بر اساس آخرین آمار تا کنون ۵ هزار نفر اقدام به نصب اپلیکیشن لرستان سفر کردند.

 

وی با اشاره به اجرای گردشگری کودک محور در محوطه بناهای تاریخی و جاذبه‌های استان، انجام اقدامات فرهنگی از جمله توزیع گلونی را از دیگر برنامه‌های نوروزی عنوان کرد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از رونمایی کتاب «مفرغ لرستان» در آینده نزدیک خبر و ادامه داد: این کتاب درباره آخرین کاوش‌های باستان شناسی لرستان است که در کشور بلژیک یک ماه دیگر چاپ و در لرستان رونمایی خواهد شد.