آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه
کد خبر : 33568
چهارشنبه - ۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸

موزه فلک‌الافلاک مامن گاه نگه داری۱۷هزار شیء تاریخی

17 هزار شیء تاریخی در موزه و گنجینه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد نگهداری می شود که برای شناخت پیشینه استان به گردشگران و مسافران نوروزی کمک می کند.

موزه فلک‌الافلاک مامن گاه نگه داری۱۷هزار شیء تاریخی
وارک نیوز-الهه عبداله زاده: استان لرستان به دلیل سابقه و بیشینه تاریخی منحصر به فردش همواره به عنوان یکی از قطب های اصلی گردشگری و فراوانی آثار تاریخی در کشور به شمار می رود.
در سالهای گذشته تاکنون پژوهش های باستان شناسی زیادی در محوطه های تاریخی لرستان انجام شده و نتیجه آن کشف آثار و بقایای تاریخی بسیار زیاد و گرانبهایی است که اکنون زینت موزه های مختلف کشور و استان هستند.
 در کمتر استانی از کشور می توان این فراوانی آثاز تاریخی را مشاهده کرد به همین دلیل است که هر ساله علاقه مندان زیادی برای مشاهده این آثار به لرستان سفر می کنند.
 یکی از موزه های منحصر به فرد و متنوع استان لرستان را باید موزه قلعه تاریخی فلک الافلاک دانست که آثار ارزشمند و با بیشینه بسیار زیادی در آن نگه داری و در بازدید عموم قرار می گیرد.
بر اساس آمارهای منتشر شده بیش از 17 هزار شی تاریخی در گنجینه قلعه فلک الافلاک نگه داری می شود که از این تعداد تنها میزان کمی از این آثار گرانبها به دلیل کمبود جا در معرض دید عموم قرار گرفته اند.
به همین دلیل ضرورت افزایش فضای موزه ای در مجموعه تاریخی فلک الافلاک از دیرباز به چشم می خورد و باید در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد.
 عطا حسن پور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اظهار کرد: اخیرا ۲۰ شیء جدید نیز برای نخستین بار در استان نمایش داده می‌شوند و شامل جنگ افزار، ابزار و ادوات سوارکاری، اشیاء آیینی و اشیای مربوطه به مراسم نذری، گچبری‌های غار ساسانی قلاگوری و غیره هستند.

قلعه

وی افزود: این تغییر محتوای موزه باستان‌شناسی قلعه فلک‌الافلاک به مناسبت فرارسیدن عید نوروز و استقبال بیشتر بازدیدکنندگان انجام شده و همچنین در سایر بخش‌های این مجموعه، متفاوت ‌تر از همیشه پذیرای هموطنان عزیز خواهیم بود.

حسن پور بیان کرد: قلعه فلک‌الافلاک میراث تمدنی لرستان و ایران است که هر ساله خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند بنابراین در تمام بخش‌های معماری، تاریخی، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و صنایع دستی حرف برای گفتن دارد و سرمایه‌گذاری در هر کدام از این بخش‌ها موجب رونق گردشگری خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اظهار کرد: موزه قلعه فلک‌الافلاک در ایام نوروز همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۲۱ آماده بازدید مسافران و گردشگران است.