آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » خبر مهم » محیط زیست
کد خبر : 3354
سه شنبه - ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴

جلسه هماهنگی طرح جنگلانه لرستان برگزار شد

جلسه هماهنگی طرح جنگلانه لرستان برگزار شد

به گزارش وارک نیوز در جلسه هم اندیشی طرح جنگلانه لرستان که مورخ ۲۷ آذر ۱۳۹۶ در خانه تشکل های خرم آباد برگزار شد، نمایندگان و فعالان زیست محیطی نام آشنا و دلسوز از شهرستان‌های خرم آباد، درود، کوهدشت و نور آباد حضور داشتند.

 

 

در ابتدا دبیر طرح جنگلانه لرستان ضمن خوشامد به حاضرین به توضیح ابعاد مختلف طرح، انتخاب نوع بذر، زمان و مکان آن پرداخت.

 

 

احمد علیخانی از انجام طرح های مشابه جنگلانه به صورت روتین در برنامه انجمن های مردم نهاد استان اشاره کرد که طی سال های اخیر بارها انجام گرفته است.

 

 

 

دبیر طرح جنگلانه استان از مشارکت شهرستان های دیگر در این طرح به عنوان نقطه قوت لرستان در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی نام برد.

 

 

در ادامه هر یک از داوطلبین نظرات، پیشنهادات خود را در مورد این طرح عنوان کردند.

 

 

 

سهرابی یکی از فعالان زیست محیطی لرستان بیان کرد: بذرها در شیب شمالی کشت شوند که احتمال سرما زدگی به حداقل برسد.

 

 

 

وی ادامه داد: با توجه به اقلیم شهرستان های استان به ترتیب بادامک و داغداغان در شهرستان هایی نظیر خرم آباد، کوهدشت و پلدختر کشت شود و در شهرستان های سردسیر نظیر نورآباد بذرهایی همچون بلوط و گلابی وحشی انتخاب شوند.

 

 

 

ارکیان از فعالان زیست محیطی شهرستان دورود نیز در این جلسه بیان کرد: طرح جنگلانه یک پروسه و مسیر است تا یک طرح، به همین دلیل باید روستاها برای اجرای طرح به عنوان بیشترین محل تخریب انتخاب شوند.

 

 

 

وی عنوان کرد از دعوت دانش آموزان به مشارکت در این برنامه به عنوان یکی از اقدامات مهم یاد کرد.

 

 

شرفی دیگر فعال زیست محیطی استان نیز در این راستا به مبحث اعتبار ناکافی حوزه محیط زیست و منابع طبیعی خصوصا در بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ اشاره کرد.

 

 

 

پدر بلوط ایران نیز در این مراسم اظهار داست: با وجود برخی مدیران غیر مرتبط نباید انجمن های مردم نهاد ناامید شوند و دست روی دست بگذارند و همچون موسسه متارخ مکاتبات با ادارات را فراموش نکنند.

 

 

دادفر نیز بیان کرد: در انتخاب نوع بذر و نهال دقت شود که اشتباهات سال های گذشته تکرار نگردد.

 

 

کشوری دیگر فعال زیست محیطی با تاکید بر روی افزایش بودجه بر لزوم توجه ویژه به  بام خرم آباد تاکید کرد.

 

 

رضایی یکی از فعالان زیست محیطی کوهدشت نیز در این مراسم در ارتباط با بحث مرتع خواری و مشکل زغال گیری مباحثی را ایراد داشت.

 

 

داریوش حیدری نیز گفت: به طور حتم لرستان رتبه یک انجمن های مردم نهاد  در کشور را داراست.

 

 

مجتبی رومیانی دیگر فعال زیست محیطی نیز بر اطلاع رسانی دقیق تر و استفاده از همه منابع رسانه ای استان در جهت معرفی هرچه بیشتر فعالیت های محیط زیستی استان تاکید کرد.

 

 

فرشید خدامرادی نیز در این مراسم بیان کرد:برنامه طرح جنگلانه در وهله اول ایجاد حساسیت و  تفکر بیشتر است و اصلاح نوع کاشت و اهمیت بیشتر به بحث آبخیزداری می تواند در کاهش معضلات زیست محیطی استان تاثیرگذار باشد.

 

 

بهرامی دیگر فعال زیست محیطی لرستان نیز بیان کرد: پیشنهاد می شود درختان بلوط( و سایر گونه های بومی) که در زمین های کشاورزی و شخصی هستند سالانه شمارش شوند. با این کار از قطع شدن آنها جلوگیری می شود.

 

 

محمدی از فعالان زیست محیطی شهرستان نورآباد نیز گفت: تشویق روستاییان در مشارکت هر چه بیشتر طرح جنگلانه و دیگر برنامه های محیط زیستی بحث پیگیری قانون گذاری از طریق نمایندگان مجلس در حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

 

در پایان مقرر شد با استعلام از سازمان هواشناسی زمان مناسبی برای اجرای برنامه کشت طرح جنگلانه انتخاب گردد.

 

 

 

مجید کرامتی، فاطمه عمران