آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » تازه ترین اخبار » خبر مهم
کد خبر : 33489
دوشنبه - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۲

کاشت 30 میلیون اصله نهال در لرستان/میزان فرسایش خاک استان ۲۵ تن در هکتار است

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفـت: سهم لرستان در طرح مردمی کاشت یک‌میلیارد درخت در کشور، کاشت 30 میلیون اصله نهال است که باید در مدت 4 سال سالانه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نهال در سطح استان کاشته شود.

کاشت 30 میلیون اصله نهال در لرستان/میزان فرسایش خاک استان ۲۵ تن در هکتار است

به گزارش وارک نیوز، حسین میرزایی در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: بالغ بر ۷۵ درصد استان لرستان را جنگل و مراتع پوشش می‌دهد همین امر رسالت ما را در حفاظت از منابع طبیعی سنگین‌تر کرده است.

وی ادامه داد: لرستان چهارمین استان کشور از نظر داشتن جنگل است، با توجه به اهمیت حفاظت از منابع طبیعی ما هوشمند سازی و مردمی سازی را به عنوان دو برنامه اصلی در نظر گرفته‌ایم.

 سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان عنوان کرد:یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل و ۸۸۰ هزار هکتار مرتع در استان داریم.

میرزایی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما توسعه‌ منابع طبیعی است ، افزود: در این زمینه اجرای طرح مردمی کاشت یک‌میلیارد درخت را در دستور کار داریم.

میرزایی افزود: سهم لرستان از یک میلیارد نهال، ۳۰ میلیون است، که قرار است طی ۴ سال، سالانه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نهال در سطح استان کاشته شود،در کاشت ٣٠ میلیون نهال در لرستان بدنبال استفاده از ظرفیت‌های مردمی هستیم و در واقع این مردم و گروه‌های بخش خصوصی هستند که این کار را انجام می‌دهند چنانکه در همین راستا تفاهم نامه‌های زیادی با گروه‌های مرتبط با بخش خصوصی و نیروهای مردمی منعقد شده است.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: سالانه ۱۲ میلیون اصله نهال در لرستان تولید می‌شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت عملیات آبخیزداری استان نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به میزان فرسایش خاک در استان که نسبت به میانگین کشوری بالاتر است، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری ضروری است.

میرزایی گفت: در حالی که عملیات آبخیزداری باید در سطح یک میلیون و پانصد هزار هکتار از منابع طبیعی انجام شود، اما تاکنون در سطح ۶۲۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری استان انجام شده است.

وی میزان فرسایش خاک استان را ۲۵ تن در هکتار عنوان کرد و گفت: البته در برخی نقاط این رقم به ۵۰ و ۷۰ تن هم می‌رسد که رقم بالا و نگران کننده‌ای است.

میرزایی تاکید کرد: با توجه به فرسایش خاک در لرستان اجرای عملیات آبخیزداری ضروری است.

 سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تعداد همیاران طبیعت استان را ۱۳ هزار نفر عنوان کرد و افزود: سازماندهی همیاران طبیعت در حوزه رصد و پایش می‌تواند در حفاظت از منابع طبیعی موثر باشد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی لرستان در خصوص برخی انتقادها مبنی بر روند تداخل اراضی ملی، توضیح داد: با اجرای کاداستر دیگر اراضی دقیق و مشخص است، از طرفی ما از جنس مردم هستیم و هیچگاه شروع کننده دعوی نیستیم.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به اینکه در اطفا حریق ۷۰ تا ۸۰ درصد کار مربوط به حضور نیروی انسانی است، اظهار کرد: ما در استان ۹۰۰ جنگلبان افتخاری داریم که در واقع این افراد در نوک پیکان محافظت از جنگل‌ها و اطفا حریق هستند.

وی در پایان یادآور شد: فرهنگ سازی در بحث حفاظت از منابع طبیعی موضوع بسیاری مهمی است که همه باید در راستای آن تلاش کنیم و چراکه با فرهنگ سازی مناسب و مشارکت عمومی است که می‌توان از منابع طبیعی حفاظت کرد.