آخرین اخبار » اخبار » اقتصادی » تازه ترین اخبار » خبر مهم
کد خبر : 33249
چهارشنبه - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴

بازگشت ۲۳ واحد تولیدی لرستان به چرخه تولید/فاز اول سیمان سفید ازنا تا پایان سال افتتاح می شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از بازگشت ۲۳ واحد تولیدی این استان به چرخه تولید خبر داد.

بازگشت ۲۳ واحد تولیدی لرستان به چرخه تولید/فاز اول سیمان سفید ازنا تا پایان سال افتتاح می شود

به گزارش وارک نیوز؛ بهمن جعفری در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان بیان کرد: یکهزار و ۳۳۲ واحد صنعتی لرستان دارای پروانه بهره برداری که یکهزار و ۸۳ واحد فعال و غیرفعال هستند، ۷۵۰ واحد صنعتی با ظرفیت بیش از ۵۰ درصد و ۲۳۳ واحد با ظرفیت کمتر از ۵۰ واحد فعالیت دارند و ۲۱۶ واحد نیز تعطیل است.

لاستیک سازی خرم آباد، طرحی ۸ ساله با کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت

رییس صمت لرستان در خصوص لاستیک سازی خرم آباد نیز گفت: این طرح سال ۹۴ کلنگ زنی شده است و اکنون کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت دارد بنابراین ما در حال حاضر وارث عملکرد گذشتگان هستیم.

جعفری افزود: جلساتی با ایمیدرو برگزار و مقرر شد به همراه سرمایه گذار نسبت به اجرای فاز اول اقدام کنند به این صورت که ۵۳۰ میلیارد تومان تامین و ۱۳۰ میلیارد تومان هم تسهیلات دریافت کنند تا مرحله اول عملیاتی شود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح جزو اولویت های دولت است بیان کرد: باتوجه به واردات لاستیک، توجیه فن و کارشناسی قابل قبولی دارد اما باید منابع مالی تامین شود و بانک ها همکاری کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته، آب منطقه ای و سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان قول مساعد داده اند نسبت به تامین اعتبار مورد نیاز زیرساخت ها برای آبرسانی به شهرک صنعتی شماره سه و طرح لاستیک سازی خرم آباد در بودجه ۱۴۰۲ اقدام کنند.

۶۱ واحد صنعتی لرستان در تملک بانک/بازگشت ۲۳ واحد به چرخه تولید

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان همچنین گفت: ۶۱ واحد صنعتی لرستان در تملک بانک ها قرار دارند که مشکلات آنها در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بررسی می شود که تا نیمه نخست سال آینده تعیین تکلیف خواهند شد.

جعفری همچنین افزود: ۲۱۶ واحد صنعتی استان راکد است که ۲۳ مورد آن به چرخه تولید بازگشت و از مجموع ۷۸۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸، معادل ۲۴۳ میلیارد تومان برای ادامه فعالیت به ۴۸ واحد پرداخت شد.

وی جذب تسهیلات تبصره ۱۸ استان را حدود ۱۲۹ درصد برشمرد و بیان کرد: این تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت به طرح های بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی و با شرط نبود بدهی معوق و چک بانکی، پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: همچنین بانک ها موظف هستند ۴۰ درصد منابع داخلی خود را به تولید اختصاص دهند که بانک های ملت و ملی استان در راستای وام رونق تولید، ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده اند.

تامین ۲۵۰ میلیارد تومان برای سیمان سفید ازنا، فولاد ازنا درگیر مشکلات سرمایه گذار

جعفری در خصوص کارخانه سیمان سفید ازنا نیز گفت: ۲۵۰ میلیارد تومان امسال برای این طرح تامین و عقد قرارداد شده است و پیشرفت فیزیکی مناسبی دارد و واحد ” کلین کر” آن تا پایان امسال بهره برداری می شود.

وی اضافه کرد: سال آینده با بهره برداری از این طرح، نخستین واحد سیمانی غرب کشور راه اندازی می شود .

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در خصوص فولاد ازنا نیز تصریح کرد: این طرح با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی مصوبه دولت را دارد و دارای ۲ فاز ورق فولادی و شمش است اما تعیین تکلیف نهایی ان به دلیل مشکلات قضایی سرمایه گذار انجام نشده است.

جعفری اظهار داشت: جلسه ای با حضور مدیران ایمیدرو، وزیر صمت و رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف این واحد برگزار و مقرر شده است با توجه به اینکه طرح ۱۸۵ میلیون دلار تسهیلات ارزی دریافت کرده مهلتی به مالک داده شود در غیر اینصورت توسط بانک صنعت و معدن تملک خواهد شد.

تعریف هفت پهنه معدنی جدید در لرستان

رییس سازمان صمت لرستان با بیان اینکه از مجموع ۲۰۰ معدن استان با ۱۸ نوع ماده معدنی ، ۱۲۳ واحد فعال، ۴۲ واحد غیرفعال و مابقی بدون مجوز برداشت یا متروکه هستند افزود: پروانه بهره برداری سنگ آهن الیگودرز صادر و تاکنون ۱۰ هزار تن استخراج شده است.

جعفری گفت: ایمیدرو چهار پهنه معدنی در الیگودرز و سه پهنه جدید در بروجرد تعریف کرده است و احتمال می رود یکی از این پهنه ها طلا باشد که نیاز به اقدامات ژئوفیزیک و ژئوشیمی دارد.

وی با اشاره به اینکه ایمیدرو طی سال جاری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پروژه برای لرستان در دست احداث دارد بیان کرد: کارخانه تولید کاغذ از سنگ در الیگودرز از این طرح ها و حجم سرمایه گذاری آن پنج میلیون دلار است.