آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » فرهنگی » گفت و گو
کد خبر : 3295
جمعه - ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳

سازم خریدار ندارد

سازم خریدار ندارد.

 

به گزارش وارک نیوز به نقل از دوهفته نامه تمدن احسان عبدی‌پور را به جرات می‌توان یکی از نوابغ موسیقی محلی در لرستان لقب داد. او که متولد ششم دی ماه سال ۶۶ در خرم‌آباد است نوازندگی را اولین بار از سال ۷۵ پس از تحت تاثیر قرار گرفتن هنر دایی نوازنده‌اش هاشم پشتدار آغاز کرده است.

 

علاقه بیش از حد او به موسیقی محلی باعث شد به سرعت پله‌های ترقی را در طی کرده و در جوانی در دانشکده موسیقی نیز تحصیلات آکادمیک خود را در این حوزه تکمیل کرد.

 

این هنرمند برجسته لرستانی در سال‌های اخیر با نوازندگان و خوانندگان مطرحی در موسیقی لری مانند ایرج رحمانپور،فرج علیپور،فرشاد سیفی،حامد فیضیان و… و تعدادی از خوانندگان مطرح ایرانی اجراها داشته است.

 

بسیاری بر این عقیده‌اند که عبدی‌پور توانسته در این سال‌ها تحولی در سرنا نوازی لرستان به وجود آورده و این ساز را در موسیقی ایرانی بشناساند به گونه‌ای که امروزه اقشار مختلف جامعه سبک جدید  سرنانوازی لرستان را با نام عبدی‌پور و چند هنرمند جوان دیگر می‌شناسند.

 

بر این اساس گفتگویی انجام دادیم با این هنرمند جوان لرستانی تا از وضعیت موسیقی لرستان و شرایط کاری وی بیشتر جویا شویم.

 

کمی در مورد ساز سرنا توضیح دهید؟

سرنا نوازی دارای پیشینی بسیار غنی در ایران و به ویژه منطقه زاگرس و لرستان است چنانکه از روی کتیبه‌های موجود در آثار تاریخی می‌توان به این موضوع پی برد.

 

سرنا نوازی در مناطق مختلف ایران و جهان به شکل‌های مختلفی مشاهده می‌شود اما در موسیقی منطقه زاگرس و لرستان شاهد استفاده بیشتری از سرنا هستیم با این وجود سرنا نوازی در مناطق مختلف لرستان نیز به شکل‌های مختلفی نواخته شده و می‌بینیم که سرنل نوازس در طول زندگی مردمان لر از لحظه تود تا مرگ جیان داشته و در تمام مراسمات نواخته می‌شود.

 

رابطه اهالی موسیقی لرستان با هم چگونه است؟

اهالی موسیقی لرستان رابطه خوبی با هم دارند اما بعضاً مسائل اقتصادی موجب ایجاد اختلاف در بین آنها می‌شود با این وجود همه هنرمندان و اهالی موسیقی لرستان رابطه خوبی با هم دارند و کدورت‌ها که اکثراً منشا مادی دارد با پا درمیانی برطرف می‌شود.

 

ریشه بوجود آمدن مشکلات مادی در حوزه موسیقی چیست؟

یکی از دلایل بوجودآمدن اختلاف نظر بر سر مسائل مادی در بین اهالی موسیقی لرستان نبود صنف و چارت خاص و سیستم مشخص کننده نرخ‌ها است،چنان‌که هر کسی به هر شکلی و به هر اندازه‌ای به دلخواه برای خود نرخ تعیین می‌کند.

 

حل این مشکل چگونه میسر می‌شود؟

مرکز موسیقی حوزه هنری انجمن موسیقی صدا و سیما به انجمن موسیقی ارشاد می توانند در این راستا اقدامات خوبی انجام دهند و البته که اهالی موسیقی نیز خود باید همکاری داشته باشند.

 

از حمایت مسوولان استان راضی هستید؟

با وجود آنکه در سال های اخیر در ارکسترهای مطرح اروپا اجرا داشته و موسیقی لرستان را در سطح دنیا معرفی کرده‌ام و ساز سرنا را  در کنار  آثار بزرگان موسیقی ایران قرار داده و در مقام موسیقی ایرانی جای داده‌ام اما هیچ یک مسئولین استان به آن بها نداده‌اند و من متوجه نمی‌شوم که چرا مسئولان ما به این مسائل توجهی ندارند؟شاید اگر من هم سالی یک بار به لرستان می‌آمدم و در جایی غیر از خرم‌آباد سکونت داشتم مسوولان استان بیشتر به من و هنم توجه می‌کردند.

 

به نظر می‌رسد تا زمانی که همانند استاد سقایی به قبرستان نرویم کسی قدر هنرمندانی چون ما را نمی‌داند.

 

دوست داشتید جای کدام شخصیت بودید؟

هیچ وقت دوست نداشته و دوست ندارم جای کسی باشم و ترجیح می‌دهم همواره جایگاه خود را به خوبی حفظ کرده و آن را بهتر از قبل کنم.

 

با کدام هنرمند لرستانی رابطه بهتری دارید؟

در بین اهالی موسیقی دوستان زیاد خوبی دارم چنانکه همایون پشتدار بعنوان پسر داییم رابطه خوبی با من دارد ولی به غیر از او در بین اهالی موسیقی استان ارتباط بسیار خوبی با ایرج رحمانپور داشته‌ام و کارهای زیادی با هم انجام دادیم و از نظر من حداقل تا چند قرن دیگر هنرمندی مانند رحمانپور نخواهیم دید.

 

بزرگترین آرزویتان در حوزه موسیقی چیست؟

آرزوهای زیادی در حوزه کاری و موسیقی دارم که یکی از آن‌ها انتشار کتاب سرنا است و به زودی شاهد آن خواهیم بود و البته آرزوهای بزرگ دیگری دارم که تا زمان اجرایی شدن نمی‌توانم آنها را بیان کنم.

 

وضعیت موسیقی لرستان را چگونه می‌بینید؟

در موسیقی لرستان یکسری باندبازی ها وجود دارد و شاهد آن هستیم که یکسری افراد خاص در صدا و سیمای مرکز استان همواره اجرا دارند و هنرمندان لرستانی برای اجرا در شبکه افلاک باید توسط افراد خاصی تایید شوند.

 

شرایط بگونه‌ای شده که امروز ترجیح می‌دهم بیشتر در شبکه‌های اجتماعی خود را معرفی کرده و از آن به عنوان رسانه خود استفاده کنم چرا که می‌بینم هنرمندان شاخص استان جایی در صداوسیما ندارند.

 

در دوره گذشته مدیریت صدا و سیمای لرستان شاهد حضور بیشتر اهالی موسیقی استان و اجرای آنها در شبکه افلاک بودیم اما در دوره مدیریتی اخیر شرایط اصلاً خوب نیست.

گلایه اساسی اهالی موسیقی لرستان از چیست؟

آنچه در این روزها اهالی موسیقی لرستان را آزرده ساخته است اعطای مجوز آموزشگاه‌های موسیقی به افراد غیر کارشناس و بعضاغیر مرتبط با این حوزه است چنانکه این افراد در سازمان‌های دولتی مشغول به کار بوده و در کنار آن مجوز آموزشگاه موسیقی نیز دریافت می کنند در حالیکه این مجوزها حق هنرمندانی است که در حوزه موسیقی فعالیت داشته و شغل دیگری ندارند.

 

سازتان را بیشتر دوست دارید یا همسرتان را؟

سرنا تمام زندگی من است اما برای موفقیت در هر عرصه‌ای باید آرامش داشت و من آرامش خود را مدیون همسرم هستم البته همسرم اهل موسیقی بوده و خانواده او نیز اهل موسیقی هستند و آموزشگاه موسیقی من را نیز بیشتر همسرم می‌چرخاند.

 

از اجراهای بین المللی خود بیشتر بگویید؟

در بیش از ۳۰ کشور جهان اجرای موسیقی داشته‌ام اما در کشورهای آفریقایی و چینی باتوجه به قرابت موسیقی آنها با موسیقی محلی ما شاهد استقبال خوب مردم آن‌ها از موسیقی لری و سرنا نوازی بودم.

 

چه خاطره فراموش نشدنی از اجراهای بین المللی داشتید؟

خاطرات بسیار زیادی از اجراهای مختلف داشتم اما یکی از خاطرات ماندگار مربوط به سفر ونزوئلا است که وقتی در فردوگاه فرانکفورت با تاخیر۹ ساعته پرواز مواجه شدیم همانجا سازها را از چمدان بیرون آوردیم و در فرودگاه اقدام به اجرای موسیقی زنده کردیم.

 

مهمترین مشکل اهالی هنر و موسیقی چیست؟

یکی از مهمترین مسائلی که باعث ناراحتی اهالی موسیقی و هنرمندان شده است بحث کپی رایت است و و متاسفانه قوانین سفت و سختی در این زمینه وجود ندارد که این موجب وارد آمدن خسارات سنگینی به هنرمندان می‌شود،لذا انتظار می‌رود شهروندان در این زمینه پیشقدم شده و از خرید محصولات کپی خودداری کنند تا به این ترتیب از هنرمندان حمایت کرده باشند.

 

هنرمندان مشکلات زیادی دارند و من نیز برای تهیه آلبوم خودم وام گرفتم و اکنون بدهکار هستم و ماهانه قسط می‌دهم و این در حالی است که بسیاری از سی‌دی‌های اوجینال آلبومی که تولید کردیم روی دستمان مانده و آثار کپی در بازار پخش می‌شود.

 

این گزارش در تاریخ ۸ آذرماه در دوهفته نامه تمدن مرکزی به چاپ رسیده است.