آخرین اخبار » اخبار » اخبار ویژه » گردشگری » گزارش
کد خبر : 3173
شنبه - ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶

خبری از افتتاح پارک شاپوری نیست/مردم همچنان در انتظارند

متاسفانه با وجود اینکه باید پارک شاپوری را یکی از طرح‌های بسیار تاثیرگذار در حوزه گردشگری لرستان دانست، اما این مجموعه با وجود قول‌های متعدد مسئولان همچنان افتتاح نشده است.

 به گزارش وارک نیوز شهر خرم‌آباد دارای ظرفیت‌های بسیار مناسبی در حوزه گردشگری در بخش‌های مختلف است،با این ‌وجود بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که هنوز نتوانسته‌ایم از پتانسیل‌هایمان برای توسعه بیش‌ازپیش این دیار استفاده کنیم و به همین دلیل بسیاری از ظرفیت‌هایمان هنوز برای مردم و گردشگران ناآشنا هستند.

 

به همین دلیل باید بتوان با ایجاد جاذبه‌های دست‌ساز شرایط را برای معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری و همچنین ماندگاری آن‌ها مهیا کرد.

 

پل شاپوری به‌عنوان یکی از منحصربه‌فردترین آثار تاریخی استان لرستان به شمار رفته که دارای ویژگی‌های خاص و قابل توجهی است.

 

اما متأسفانه در سال‌های گذشته این جاذبه تاریخی لرستان در انزوای کامل به سر می‌برد و شاهد شرایط نامناسب آن بودیم.

 

به همین دلیل در آذرماه سال ۹۴ بود که با تأکید ویژه استاندار سابق لرستان عملیات اجرایی پارک مینیاتوری شاپوری که دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی بود در کنار این بنا کلید خورد.

 

بسیاری از کارشناسان این اقدام را بسیار ارزنده دانسته و معتقد هستند که ایجاد این پارک مینیاتوری می‌تواند کمک زیادی به جذب و ماندگاری گردشگران کند.

 

عملیات اجرایی پارک مینیاتوری پل شاپوری خرم‌آباد با اعتباری بالغ‌بر ۳۵ میلیارد تومان در آذرماه سال ۹۴ آغاز شده و قرار بر این بود که این پروژه در زمینی به مساحت ۳۱ هکتار احداث‌شده و در فاز نخست آن‌یک دریاچه هشت و نیم هکتاری ایجاد شود که البته در هنگام کار به نظر می‌رسد وسعت دریاچه کاهش یافت.

 

به‌هرحال قول‌های زیادی برای بهره‌برداری از این مجموعه در مدت‌زمان معینی داده شد و همین موضوع خرسندی مردم را نیز به همراه داشت، اما روال کار این پروژه پس از مدتی آن‌گونه که بایدوشاید سرعت نیافت.

 

به‌ هرحال حرف‌های ضد و نقیضی در مورد میزان پیشرفت فیزیکی این طرح وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد فاز اول ایت مجموعه هنوز تکمیل‌نشده، این در حالی است که بهره‌برداری از این پروژه به‌عنوان یکی از مطالبات به‌حق مردم این دیار است.

 

مسئولان بارها و بارها اعلام کرده‌اند که این طرح در مقاطع مختلف به بهره‌برداری می‌رسد اما شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد.

 

البته حرف‌وحدیث‌های زیادی در مورد مشکلات دریاچه این مجموعه وجود داشته و برخی معتقد بودند که به دلیل انجام نشدن کارهای کارشناسی این دریاچه آب را در خود نگه نداشته و شاهد خالی شدن آن پس از مدتی خواهیم بود که البته این شایعه توسط مسئولان رد شده است.

 

اکنون روند احداث مجموعه پارک شاپوری بخش پایانی خود را طی می‌کند و انتظار می‌رود با تزریق اعتبارات موردنیاز بتوان در مدت چند ماهه این طرح را به بهره‌برداری رساند.

 

حال باید دید که این مجموعه تا پایان امسال تکمیل خواهد شد و برنامه استاندار لرستان برای تکمیل این طرح چیست؟

پیشرفت ۹۰ درصدی فاز اول پارک شاپوری

در همین زمینه رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در گفت‌وگو با فارس بیان می‌کند: مجری اجرای پارک شاپوری سازمان همیاری شهرداری‌ها و همچنین استانداری لرستان بوده و اکنون نیز شاهد هستیم که ۹۰ درصد از عملیات اجرایی پروژه در فاز اول انجام‌شده است.

 

وی ادامه می‌دهد: در روزهای گذشته نیز با توجه به بازدید استاندار لرستان از روند اجرای این پروژه از وی درخواست شد که روند تکمیل این طرح مهم تسریع یابد تا بتوان ۱۰ درصد باقی‌مانده ان را ظرف مدت زمان معینی تکمیل و به بهره‌برداری رساند.

 

اردشیر دریکوند اظهار می‌کند: اکنون بخشی از قسمت‌های فاز اول پارک شاپوری تکمیل نشده‌اند که امیدواریم با تأمین اعتبار مناسب شرایط برای بهره‌برداری از این مجموعه مهیا شود.

 

لزوم انجام مقدمات فاز دوم طرح

این مسئول در ادامه با اشاره به لزوم اجرای فاز دوم این مجموعه می‌افزاید: به‌هرحال انتظار می‌رود مقدمات ابتدایی برای تملک و تعیین تکلیف اراضی فاز دوم پارک شاپوری در دستور کار قرار گیرد.

 

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد عنوان می‌کند: متأسفانه نبود امکانات رفاهی و تفریحی برای مردم جنوب شهر باعث شده که آن‌ها برای گذراندن اوقات فراغت خود به شمال شهر مراجعه کنند، این در حالی است که تکمیل فاز اول پارک شاپوری و همچنین اجرای فاز دوم این طرح می‌تواند بخش قابل‌توجهی از نیاز مردم رات برطرف کند.

 

دریکوند ادامه می‌دهد: متأسفانه در اراضی موردنیاز برای اجرای فاز دوم این مجموعه شاهد ساخت‌وسازهای غیرمجاز و همچنین دخل و تصرف برخی از افراد به حریم رودخانه و حتی پل شاپوری هستیم که باید این موضوع تعیین تکلیف شود.

 

وی بیان می‌کند: به‌هرحال باید پذیرفت که مجموعه مدیریت شهری به‌تنهایی توانایی لازم را برای عملیاتی کردن فاز دوم پارک شاپوری نداشته و با کمک ارگان‌های مختلف شرایط باید برای اجرایی شدن این هدف محقق شود.

 

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در ادامه می‌افزاید: با توجه به پیشرفت ۹۰ درصدی فاز اول پارک شاپوری انتظار داریم با حمایت مدیریت ارشد استان این مجموعه تا پایان سال تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

 

دریکوند بیان می‌کند: مطمئناً تأخیر در روند اجرای برخی از پروژه‌ها نمی‌تواند کمکی به توسعه شهر خرم‌آباد کرده و باید در این راستا اقدامات مناسب انجام شوند.

 

رد شایعه نشست آب دریاچه در دست‌ساخت شاپوری

در همین زمینه مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان نیز در گفت‌وگو با فارس بیان می‌کند: با اقدامات انجام‌شده شاهد تکمیل بخش عمده‌ای از فاز اول پارک شاپوری هستیم، به‌نحوی‌که فضای سبز مجموعه احداث و سایر زیرساخت‌ها نیز در حال تکمیل شدن هستند.

 

علی موسوی ادامه می‌دهد: به همین دلیل باید گفت که فاز اول این مجموعه اکنون دارای پیشرفت فیزیکی ۹۰ تا ۹۵ درصد است.

 

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت تکمیل دریاچه پارک شاپوری، می‌افزاید: دلیل اصلی بسته شدن آب ورودی به دریاچه شاپوری تکمیل شدن این مجموعه است.

 

این مسئول افزود: به‌هرحال در هنگام آبگیری اولیه مشخص شد که این دریاچه دارای علف‌های هرزی است و برای از بین بردن آن‌ها سم موردنیاز با هماهنگی جهاد کشاورزی مشخص و پخش خواهد شد.

 

مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان اظهار می‌کند: از سوی دیگر اگر ورودی آب دریاچه بازگشایی می‌شد با توجه به نصب نشدن نرده‌های اطراف آن احتمال خطر وجود داشت به همین دلیل هنوز این دریاچه آبگیری نشده است.

 

موسوی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد وجود مشکل فنی در دریاچه پارک شاپوری بیان می‌کند: اینکه گفته می‌شود که آب درون دریاچه نمانده و تخلیه می‌شود صحت ندارد.

 

وی می‌گوید: به‌هرحال باید گفت که همچون سایر دریاچه‌ها به میزان آبی ورودی باید سرریز وجود داشته باشد و در صورت قطع شدن آن ورودی مطمنئنا شاهد تبدیل‌شدن آن به مرداب خواهیم بود.

 

این مسئول می‌افزاید: در نتیجه آب دریاچه باید جریان داشته باشد به همین دلیل مشکلی از نظر فنی در مورد تخلیه دریاچه وجود نداشته و به‌صورت عمدی اقدام به تخلیه آب کرده‌ایم.

 

مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان بیان می‌کند: از سوی دیگر سطح آب‌های زیرزمینی منطقه به‌شدت بالا بوده و دلیلی برای نشست آب به زمین وجود ندارد‌ البته در برخی از جاهای دیواره نقایص جزئی وجود داشته که برطرف شده‌اند.

 

موسوی بیان می‌کند: زحمات زیادی برای احداث پارک شاپوری کشیده شده و تمام تلاش مسئولان نیز تکمیل این پروژه است با توجه به مشکلات اعتباری موجود در صورت تأمین اعتبارات موردنیاز می‌توان این پروژه را در ماه‌های اولیه سال آینده به بهره‌برداری رساند.

بدهی بالای شهرداری مانع اصلی تکمیل طرح‌های در دست احداث

در همین زمینه شهردار خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با فارس بیان می‌کند: متأسفانه اکنون مجموعه شهرداری دارای بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی ثبت‌شده بوده و در سال تنها حدود ۱۳۰ میلیارد تومان درآمد داریم.

 

وحید رشیدی ادامه داد: اکنون چندین پروژه بزرگ در شهر خرم‌آباد در دست اجرا هستند که باید پارک شاپوری را یکی از اصلی‌ترین آن‌ها دانست.

 

وی عنوان می‌کند: تاکنون تلاش زیادی برای اجرای این طرح توسط مسئولان استان و مجموعه شهرداری و شورای شهر انجام‌شده و به عمده‌ای از این طرح احداث‌شده اما حدود ۳۰ درصد از کل کار باقی‌مانده است.

 

این مسئول می‌افزاید: در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز می‌توان این پروژه را تا پایان امسال کامل و به بهره‌برداری رساند.

 

شهردار خرم‌آباد اظهار می‌کند: تاکنون شهرداری حدود ۲۴ میلیارد تومان برای خریداری اراضی موردنیاز این مجموعه هزینه کرده و از سوی دیگر دستگاه‌های مختلف نیز در این راستا حدود ۷ تا ۸ میلیارد تومان هزینه کرده‌اند.

 

رشیدی ابیان می‌کند: برای تکمیل فاز اول این مجموعه به اعتباری بالغ‌بر ۳ تا ۴ میلیارد تمان نیازمند هستیم.

 

وی ادامه می‌دهد: امیدواریم بتوان تا پایان امسال شرایط را برای تکمیل فاز اول این مجموعه مهیا کرده تا شاهد رونق هر چه بیشتر گردشگری شهر خرم‌آباد باشیم.

 

به‌هرحال باید دید مردم خرم‌آباد چه زمانی شاهد تکمیل و بهره‌برداری از این مجموعه هستند و آیا مسئولان به وعده‌های خود عمل کرده و یا همچنان شاهد خلف وعده آن‌ها خواهیم بود؟

 

روند کنونی این پروژه نشان می‌دهد که هنوز بخشی از آن تکمیل نشده و پیمانکاران نیز به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان رغبت لازم را برای ادامه فعالیت ندارند./فارس

گزارش از علی عبداله زاده