آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار
کد خبر : 31484
یکشنبه - ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷

تک فرزندی آفتی که بلای جان خانواده‌های لرستانی شده است

 متاسفانه بحران تک فرزندی به عنوان چالش اساسی در جامعه به شمار رفته که مطمئنا در صورت عدم رسیدگی مناسیب در آینده شاهد تبعات آن در کشور و استان خواهیم بود.

تک فرزندی آفتی که بلای جان خانواده‌های لرستانی شده است

به گزارش وارک نیوز-محمد عبداله زاده- متاسفانه در سالهای گذشته شاهد توقف رشدجمعیت در خانوارهای ایرانی و به تبع آن خانواده های لرستانی هستیم.

به بیان دیگر دیگر زوجین رغبت چندانی برای فرزندآوری نداشته و در اغلب موافع به تک فرزند بسنده می کنند.

اگر به خوبی پای صحبت های آنها بنشینیم خواهیم دید آنها دلایل نسبتا قانع کننده ای را برای عدم فرزندآوری بیشتر عنوان کرده ومعتقدند با توجه به مسایل اقتصادی توانایی هزینه کرد مناسب وتامین نیازهای فرزندان خود را نداشته و در نتیجه به تک فرزندی بسنده می کنند.

البته تک فرزندی دارای معایب بسیاری است که مطنا تاثیر نامناسبی بر بنیان خانواده می گذارد و به هیچ عنوان توصیه نمیشود چرا که در بلندمدت خانواده ها با چالش های اساسی روبرو می شوند.

به همین دلیل بسیاری کارشناسان معتقدند دولت برای اینکه کشور را از بحران جمعیتی خارج ند باید مشوق های متعددی را به خانواده ها ارائه کرده کمااینکه اکنون تسهیلات مناسبی در حوزه مسکن، تسهیلات بانکی، خودرو و… به زوج هایی که اقدام به آوردن بچه سوم و .. می کنند اعطا می شود.

کاهش نرخ باروری پیری جمعیت را به دنبال دارد

در همین زمینه یک کارشناس مسائل اجتماعی بیان می کند: متاسفانه یکی از اصلی ترین چالش هایی که اکنون کشور با آن روبرو بوده وبه عنوان تهدید جدی محسوب می شود کاهش شدید نرخ باروری در زوج های ایرانی و در نتیجه پیری جمعیت است.

حمیدرضا قربانی ادامه می دهد: بر اساس آمارها نرخ زاد ولد زوج های ایرانی در سالهای گذشته کاهش پیدا کرده و افرادتمایلی به فرزند آوری بیشتر نداشته و در اغلب مواقع به تک فرزند بسنده می کنند.

 

وی در ادامه اشاره ای نیز به معایب تک فرزندی کرده ومی گوید: اولین واساسی ترین عیب تک فرزندی کاهش نرخ جمعیت جوان کشوربوده که در آینده شاهد پیری جمعیت و بروز مشکلات متفاوت اجتماعی خواهیم بود.

این کارشناس مسائل اجتماعی می گوید: از سوی دیگر تک فرزندی باعث بروز ضربات عاطفی به فرزند شده و بر روحیه وی تاثیر منفی می گذارد.

قربانی ادامه می دهد: همچنین وجود فرزند کمتر باعث میشود محیط خانواده شور ونشاط لازم را نداشته باشد که اینموضوع به وضوح در خانواده های جوان کنونی دیده می  شود.

دولت مشوق های ویژه فرزندآوری ارائه کند

وی به بیان برخی از راهکارها برای بهبود وضعیت کنونی پرداخته و می گوید: بایستی دولت مشوق های ویژه ای به زوج های جوان برای ترغیب آنها به فرزندآوری اعطا کند تا آنها اطمینان لازم را برای آینده فرزند خود داشته باشند.

نرخ جمعیت در طول ۳۵ سال گذشته همواره روند کاهشی داشته است

در همین زمینه سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان ایران طی سخنانی با یادآوری پیش‌بینی توقف نرخ رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۳۰ گفت: نرخ رشد جمعیت ایران حاصل مابه تفاوت تعداد موالید منهای تعداد افراد فوت شده در یک سال تقسیم بر جمعیت سال قبل است.

علامه افزود: بالاترین نرخ جمعیت ایران در سال ۱۳۶۵ در حدود ۳.۶ درصد بود. نرخ جمعیت در طول ۳۵ سال گذشته همواره روند کاهشی داشت تا اینکه به عدد هفت دهم درصد رسید اما سال گذشته این نرخ با نرخ سال قبل خود برابری می‌کند.

 جمعیت فعال عامل تعیین کننده در معادلات قدرت سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی هستند

 

فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز در یکصدو دوازدهمین شورای فرهنگ عمومی لرستان با بیان اینکه کاهش جمعیت یکی از موضوعات اساسی است که به عنوان تهدیدی برای بسیاری از کشورها مطرح است، افزود: جمعیت فعال در کشورهای عامل تعیین کننده در معادلات قدرت سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی هستند.

وی بیان کرد: برخی افراد به خاطر مسائل اقتصادی حاکم بر جامعه موضوع کنترل جمعیت را مطرح می‌کنند در حالی که متوجه نیستند این کاهش جمعیت در آینده چه مشکلات اقتصادی را به وجود خواهد آورد که خطرات کاهش در دهه‌های آینده غیر قابل جبران است.

نماینده عالی دولت در لرستان با اشاره به اینکه در کمتر از ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر تعداد بازنشستگان از تعداد شاغلین سبقت می‌گیرند و این چالش‌هایی را برای صندوق‌هایی نظیر صندوق بازنشستگی ایجاد خواهد کرد، گفت: باید برنامه ریزی لازم را در کمیته‌های ذیربط و جمع‌های تخصصی برای حل این مشکل داشته باشیم.

زیویار اضافه کرد: کمیته‌های تخصصی منشعب از این جلسات باید تشکیل و موضوعات به صورت کاملاً کاربردی و تخصصی مطرح و روی آنها تصمیم‌گیری‌های اساسی انجام شود.

برگزاری 353 نشست در بحث جمعیت، ازدواج آسان و فرزندپروری در لرستان

در ادامه سردار مرتضی کشکولی، فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان، گفت: در چهار ماه امسال در بحث جمعیت، ازدواج آسان و فرزندپروری ۳۵۳ نشست کاربردی و کارشناسی برگزار شده است.

وی اضافه کرد: در بحث سبک زندگی اسلامی ایرانی ۳۷۵ نشست و ۳۵۰ کارگاه و نشست با موضوع تحکیم خانواده در محلات مختلف استان برگزار شده است.

کشکولی با بیان اینکه همچنین ۲۹۷ زوج دارای مهریه ۱۴ سکه به پایین شناسایی شدند، افزود: در همایش خانواده به یک زوج جوان و کم بضاعت دارای مهریه ۱۴ سکه، یک سری جهیزیه کامل اهدا شد.

فرمانده سپاه لرستان در ادامه با بیان اینکه کشوری هستیم که می‌خواهیم مدیریت جهان را تغییر و تمدن جهانی تشکیل دهیم طبیعی در این خصوص دشمنان هر روز با یک توطئه جدید به دنبال ایجاد مشکلاتی برای جامعه ما هستند، عنوان کرد: در حال حاضر به مسئله  حجاب پرداخته‌اند در حالیکه رویش‌های ما در بین نوجوانان و جوانان زیاد است نمونه بارز آن همایش سلام فرمانده بود که غوغا کرد.

وی اضافه کرد: همه افرادی که بد حجاب هستند ضد دین و انقلاب و بی‌دین نیستند بلکه خیلی از آن‌ها نیز در مراسمات اعتکاف و مراسمات محرم و صفر حضور دارند اما برخی‌ها به دلیل لجبازی در خانواده‌های خود به بدحجابی روی آورده‌اند.

کشکولی در خصوص زاداوری و جمعیت جوان در استان اظهار کرد: مسیر زادآوری را باید تبیین کنیم و روی این موضوع کار شود تا با فرهنگ سازی بتوان مسئله افزایش جمعیت را در استان و کشور مرتفع ساخت.