آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » پیشنهاد سردبیر » تازه ترین اخبار » خبر مهم
کد خبر : 31468
چهارشنبه - ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹

ازدواج دانشجویی را جدی بگیریم

ازدواج دانشجویی به عنوان فرصتی مناسب برای ترغیب منطقی جوانان به امر خطیر و مقدس ازدواج بوده که باید مد نظر مسوولان و متولیان امر قرار گیرد.

ازدواج دانشجویی را جدی بگیریم

به گزارش وارک نیوز، علی عبداله زاده – امروزه دانشگاه ها نقشی اساسی در بخش های مختلف جامعه دارند و دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته و تاثیرگذار جامعه به شمار می روند.

 

 

جوانان فعال، پر انرژی و متخصص وقتی در کنار هم باشند می توانند زمینه ساز پیشرفت کشور را فراهم کنند.

 

این کنار هم بودن جوانان در دانشگاه ها برخی از مواقع منجر به ازدواج می شود، ازدواجی که اگر از روی منطق و بدور از احساسات و هیجانات باشد مطمنا بسیار موفق خواهد بود.

 

کمااینکه در سخنان مقام معظم رهبری بارها به موضوع ازدواج دانشجویی و اهمیت آن تاکید شده است.

 

اکنون نیز در اغلب دانشگاه های کشور حمایت های ویژه ای از ازدواج دانشجویی در قالب های مختلف اعم از پرداخت تسهیلات، هزینه های مسکن و… صورت می گیرد.

 

 

بسیاری از کارشناسان معتقدند ازدواج دانشجویی باعث می شود که با فردی زندگی کنید که علایق و شرایط سنی مشابهی با شما داشته و می تواند همفکر شما باشد.

 

با توجه به شرایط دانشگاه ها چندین سال در کنار هم بودن باعث ایجاد آشنایی و شناخت مناسب می شود تا از خصوصیات رفتاری چ، اخلاقی، دینی و اخلاقی هم آگاه شوند.

 

 

البته باید این ارتباطات را با خانواده دو طرف در میان گذاشت تا در چارچوبی هماهنگ شده به ازدواج منجر شود.

 

نقش ازدواج دانشجویی در موفقیت زوجین

در همین زمینه یک دانشجو در گفت و گو با وارک نیوز بیان می کند: طبیعتاً دانشگاه محیط مناسبی برای انتخاب زوج مد نظر بوده چرا که مدت زمان چند سال در کنار هم هستیم و می توانیم به درستی انتخاب کنیم.

 

وی ادامه می دهد: البته یکی از معایب ازدواج های دانشجویی این است که با توجه به سن کم دانشجویان با مشکل مالی روبرو بوده و نمی توانند به راحتی شرایط را برای تشکیل خانواده مهیا کنند.

ازدواج

لزوم حمایت مسوولان از زوج های دانشجو 

حسین زمانی‌زاده عنوان می کند: باید مسوولان از نظر اقتصادی حمایت های لازم را از دانشجویان انجام دهند چرا که یکی از عوامل عدم استقبال از ازدواج دانشجویی همین مسایل است.

 

نقش ویژه خانواده ها در شکل گیری ازدواج دانشجویی

 

یکی دیگر از دانشجویان نیز در همین زمینه در گفت‌وگو با وارک نیوز بیان می کند: خانواده ها نقش مهمی در شکل گیری ازدواج های دانشجویی دارند و در صورتی که از فرزندان خود حمایت کنند می توان به این امر امیدوار بود.

 

بهاره قربانی ادامه می دهد: ترس دانشجویان از عدم استقبال خانواده خود یکی از عوامل سد را بوده که باید با فرهنگ سازی در رسانه ها این امر به خوبی جا بیافتد.

 

وی عنوان می کند: البته بایستی در دانشگاه ها نیز مراکز مشاوره ای برای ازدواج های دانشجویی در نظر گرفته شود تا خدایی نکرده برای جوانان مشکل ایجاد نشود.

 

نقش ازدواج های دانشجویی در کاهش سن ازدواج

 

در همین زمینه یک کارشناس مسایل اجتماعی نیز به بیان اهمیت ازدواج دانشجویی پرداخته و می گوید: در شرایطی که کشور با مشکل عدم رغبت جوانان به ازدواج روبروست و شاهد افزایش سن ازدواج هستیم باید از کوچکترین فرصتی در راستای ازدواج جوانان استفاده کنیم.

 

 

بهروز عبدی ادامه می دهد: یکی از مراکزی که می تواند به کاهش سن ازدواج کمک شایانی کند دانشگاه ها هستند چرا که جمعیت جوان زیادی در آنهاوجود داشته و شرایط برای شکل گیری ازدواج منطقی مهیاست.

 

وی می گوید: ازدواج دانشجویان اگر خارج از احساسات و با منطق باشد نه تنها مشکل ساز نیست بلکه بسیار موفق خواهد بود چرا که افراد شناخت مناسبی از هم داشتهمی توانند همدیگر را به خوبی درک کنند.

 

 

این کارشناس مسایل اجتماعی می افزاید: البته بایستی متولیان امر حمایت های به مراتب بالاتری از ازدواج دانشجویی انجام دهند چرا که دانشجوی ما فاقد شغل بوده و مطمنا با چالش هایی در ابتدای زندگی خود مواجه است.

 

 

عبدی در ادامه با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در حوزه ازدواج دانشجویی می گوید: انجام اقدامات فرهنگی در راستای ازدواج به مراتب تأثیرگذارتر از اقدامات روتین روزمره بوده که باید مد نظر مسوولان قرار گیرد.

 

 

با توجه به موارد اشاره شده انتظار داریم در استان به موضوع ترویج ازدواج دانشجویی توجه ویژه ای از سوی متولیان امر صورت گیرد.