آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » پیشنهاد سردبیر » تازه ترین اخبار » خبر مهم
کد خبر : 31421
شنبه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

راه آهن لرستان در انتظار تحقق وعده های مسئولان

با وجود گذشت چند ماه از سفر هیات دولت به استان هنوز شاهد آغاز به کار دوباره پروژه راه آهن دورود به خرم اباد نیستیم.

راه آهن لرستان در انتظار تحقق وعده های مسئولان

وارک نیوز، علی عبداله زاده-

در آذرماه سال گذشته بود که تامین اعتبارات مورد نیاز راه آهن لرستان به عنوان یکی از مصوبات سفر هیات دولت به استان به تصویب رسید.

در آن روزها قرار بر این بود هر چه سریعتر اعتبارات تزریق شده وعملیات اجرایی پروژه از سر گرفته شود.

با این وجود اکنون بیش از چندین ماه از قول مسئولان می گذرد اما خبری از آغاز به کار پروژه نیست وهمین موضوع باعث بروز نگرانی هایی در بین اقشار مردم شده است.

با این وجود مسئولان استان دلیل اصلی تاخیر در آغاز به کار پروژه را تامین اعتبارات مورد نیاز دانسته ومعتقدند با توجه به اینکه این طرح به عنوان یک ابرپروژه به شمار رفته نیازمند به تامین اعتبارات از محل ملی و خاص داشته وهمین دلیل تاخیر صورت گرفته است.

نقش ویژه راه آهن در توسعه لرستان

در همین راستا یک کارشناس ارشد عمران در گفت و گو با وارک نیوز بیان می کند: امروزه راه آهن به عنوان یک زیرساخت بسیار مهم برای توسعه به شمار رفته و نقش مهمی در آبادانی مناطق دارد.

نصرالهی ادامه می دهد: مطمئنا با توجه بهموقعیت خاص جغرافیایی لرستان و قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب کشور ریل نیز می تواند باعث توسعه بیش از پیش این  استان شود.

وی در ادامه معتقد است: خرم آباد بهعنوان یکی از معدود مراکز استانی است که هنوز به خطوط ریلی متصل نشده و همین عامل باعث بروز مشکلاتی در حوزه توسعه حمل ونقل استان شده است.

این کارشناس ارشد عمران می گوید: مطمئنا تکمیل راه آهن دورود به خرم آباد در میان مدت و اتصال آن به راه آهن اندیمشک توسعه دهنده بسیار خوبی برای استان خواهد بود و هزینه های حمل ونقلی را به شدت کاهش می دهد.

تامین اعتبار راه آهن لرستان متفاوت از سایر پروژه هاست

 

در همین راستا استاندار لرستان در جریان بازدید از مجموعه راه‌آهن لرستان، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد-دورود- بروجرد که یکی از پروژه‌های مهم در حوزه زیرساخت استان است بازدید کردیم، افزود:این پروژه در ردیف پروژه‌های مصوب سفر ۱۹ آذر ریاست‌جمهوری به لرستان است، از این رو با دیگر پروژه‌ها متفاوت بوده و هزینه و اعتبار آن بسیار بیشتر از دیگر مصوبات سفر است، کمااینکه اعتبار چند هزار میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: وزیر راه تاکید داشت که این مجموعه در قالب طرحی سه ساله پیش‌بینی شود که در همین راستا طرح تکمیل پروژه تهیه و به وزارت راه و شهرسازی ارائه شد.قرارداد پروژه در سال‌های گذشته بسته شده و نیازمند اصلاحاتی بود.

زیویار عنوان کرد: این تغییرات در قرارداد مستلزم این است که از طرف وزارت راه و شرکت زیرساخت در اختیار سازمان برنامه و بودجه و شورای فنی سازمان قرار داده شود که این موضوع فرایندهای طولانی در بر داشت و بدنبال آن هستیم تا هرکه سریع‌تر موانع اداری برطرف شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در راستای اصلاح کردن موارد و موانع مورد نیاز، گفت: تغییرات منظور شده در اختیار وزارت راه قرار گرفت و نهایتا قرار شد در جلسه فردای شورای فنی سازمان برنامه و بودجه مطرح و در صورتی که مصوب شود فرآیندهای بعدی آن شروع می‌شود.

استاندار لرستان، راه‌آهن لرستان را از جمله ابر پروژه‌های کشور عنوان و تصریح کرد: اعتبارهای این پروژه چند هزار میلیاردی است و از این‌رو باید تامین اعتبارها و پشتوانه‌های مالی متفاوتی از جمله تهاتر نفت برای آن پیش‌بینی شود.

زیویار از شروع به کار پروژه راه‌آهن لرستان از ماه آینده خبر و ادامه داد: چنانچه در این راستا با مانعی مواجه شویم به صورت شفاف، از طریق رسانه‌ها آن را اعلام خواهیم کرد.

 

پیشرفت 39 درصدی پروژه

 

وی، پیشرفت فعلی پروژه راه‌آهن لرستان را ۳۹ درصد خواند و افزود: طی روزهای آینده از طرف شرکت زیرساخت و قرارگاه خاتم بازدیدهایی را خواهند کرد، در حال حاضر موانع پیش‌روی پروژه اداری است، ضمن اینکه اضلاع چندگانه این مجموعه از قبیل قرارگاه خاتم، وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه همگی درصدد راه‌اندازی و تکمیل این پروژه هستند.

زیویار از اشتغال‌زایی و درآمدزایی بالای این پروژه پس از برطرف شدن موانع خبر داد و گفت: اعتبارات آماده تزریق به پروژه هستند و تنها موانع اداری باید حل شوند. یا توجه به اقدامات صورت گرفته پروژه ظرف ماه آینده و نهایتا تا ابتدای تابستان مجددا فعال خواهد شد.

وی، احداث راه‌آهن لرستان را از جمله اقدامات در راستای تحقق شعار سال دانست و خاطرنشان کرد: تکمیل این پروژه راه‌های کشور را ارتقا بخشیده و نقش بسیار مهمی در توسعه منطقه دارد و در عین حال اشتغال‌زایی بالایی نیز به همراه خواهد داشت و بر همین اساس تمام تلاش خود را برای آغاز مجدد پروژه به کار گرفته‌ایم.

به هر حال منتظر هستیم هر چه سریعتر موانع اداری پیش روی راه آهن لرستان برطرف شده و شاهد آغاز به کار دوباراین طرح مهم زیرساختی وعمرانی لرستان باشیم.

حال باید دید مسئولان به وعده های خودعمل خواهند کرد؟