آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » گفت و گو
کد خبر : 3063
جمعه - ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸

شکل‌گیری تمدن ۷ هزار ساله در کنار سراب شهوا/ تپه باستانی مطهری یادگار پیش از تاریخ

مدیر گنجینه آب لرستان گفت: سراب شهوا عامل اصلی استقرار بشر از پیش از تاریخ تاکنون در منطقه مطهری خرم آباد بوده است.

 

به گزارش وارک نیوز مدیر گنجینه آب لرستان بیان می‌کند: بر اساس اطلاعات باستان‌شناسی در کنار سراب شهوا خرم‌آباد تپه‌ای قرار دارد که قدمت آن از پیش از تاریخ تا دوران اسلامی بوده و باید گفت که شاهد وجود یک تپه باستانی هفت‌هزارساله در جوار سراب شهوا هستیم.

 

عطا حسن‌پور عنوان می‌کند: تمام اماکن باستانی و محوطه‌های تاریخی الزاماً باید در کنار یک منبع آب دائم همچون رودخانه، چشمه و یا سراب شکل گرفته باشند.

 

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه شهر خرم‌آباد دارای منابع آب سطحی بسیار متعددی است، در نتیجه مطمئناً از پیش از تاریخ و دوره‌های مختلف تاریخی شاهد اسکان و زندگی بشر در این منطقه بودیم.

 

این باستان‌شناس اظهار می‌کند: سراب شهوا یک چشمه آهکی بوده و ساکنان قدیم و کسانی که به دنبال یک اقامتگاه برای اسکان خود بوده‌اند این سراب به عنوان یکی از بهترین مکان‌ها برای اقامت آن‌ها بوده است.

 

حسن‌پور در ادامه با اشاره به قدمت تپه باستانی شهوا، می‌افزاید: بر اساس بررسی‌های اولیه باستان‌شناسی و کشف سفالینه‌ها از آن، به جرئت می‌توان گفت که توالی ادوار از دوران پیش از تاریخ تا دوره‌های مختلف اسلامی و اکنون در این منطقه مشاهده می‌شوند.

 


نقش ویژه سراب شهوا در استمرار زندگی

وی عنوان می‌کند: با توجه به گفته‌های بالا باید گفت که سراب شهوا به عنوان عامل استقرار بشر از دوره‌های مختلف تاریخی تاکنون در این منطقه از خرم‌آباد بوده و با توجه به توالی ادوار مطمئناً از دیرباز شهوا به عنوان سرابی پر آب و منبع آب دائمی برای ساکنان این منطقه بوده است.

 

مدیر گنجینه آب لرستان می‌گوید: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته سراب شهوا دارای دبی آب حدود هزار و ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه بوده است.

 

حسن‌پور ادامه می‌دهد: سراب شهوا به عنوان یکی از شریان‌های اصلی آب شرب شهر خرم‌آباد بوده و یکی از تلمبه‌خانه‌های آب شهر در این مکان ساخته شده است.

 

وی عنوان می‌کند: در قدیم الایام شاهد وجود سازه‌های مختلفی در کنار این سراب پر آب بوده‌ایم و در دهه‌های قبل صیفی‌جات زیادی در این منطقه کاشته شده و اساس شکل‌گیری برخی از خانه‌ها و کوچه‌های منطقه قدیمی مطهری شهر خرم‌آباد نیز همین سراب بوده است.

 

مدیر امور گردشگری شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان می‌کند: در گذشته به دلیل اینکه آب مازاد سراب شهوا در کوچه‌ها و نهر سرازیر می‌شده، بخشی اعظمی از دره خرم‌آباد را طی می‌کرده و برای مصارف مختلف همچون شرب و کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

ظرفیت‌های ویژه آب گردشگری خرم‌آباد

وی با بیان ظرفیت‌های آب گردشگری شهر خرم‌آباد، افزود: اطلاق واژه ونیز ایران به خرم‌آباد دور از ذهن نیست چرا که در کمتر شهری از کشور می‌توان دید که در مرکزش به جزء رودخانه‌ها و چاه‌ها، این تعداد سراب و چشمه در آن وجود دارد.

 

حسن‌پور اظهار می‌کند: شهر خرم‌آباد شهری است که کاملاً روی آب ساخته شده و دارای آب‌های روان و سطحی قابل‌توجه و متعددی است که نمونه بارز آن را باید سراب کیو، سراب شهوا، چشمه گلستان، چشمه گرداب، سراب دارایی، چشمه اراز دانست.

 

وی ادامه می‌دهد: تعدد سراب‌ها و چشمه‌ها تنها به داخل شهر خلاصه نمی‌شود و حتی در اطراف شهر نیز شاهد وجود سراب‌های مختلف و دائمی هستیم، از سوی دیگر در روزگار نه‌چندان دور شاهد وجود چشمه آب گرم در خرم‌آباد بوده‌ایم که اکنون متأسفانه در طول سالیان گذشته به دلایل مختلفی کور شده‌اند.

 

مدیر گنجینه آب لرستان در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های متعدد شهر خرم‌آباد در حوزه آب، بیان می‌کند: یکی از عناصری که می‌تواند در زمینه توسعه گردشگری بسیار تأثیرگذار باشد را باید مبحث آب گردشگری دانست.

 

حسن‌پور ادامه می‌دهد: آب گردشگری تنها به رودخانه‌ها خلاصه نشده بلکه سراب‌ها و چشمه‌ها نیز در این زمینه بسیار کاربرد دارند و با توجه به وجود سراب‌ها و چشمه‌های متعدد در خرم‌آباد، در صورت سامان‌دهی مناسب آن‌ها این شهر می‌تواند در زمینه جذب گردشگر گام‌های بلندتری را بردارد./فارس