آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » تازه ترین اخبار » خبر مهم » گفت و گو
کد خبر : 29768
یکشنبه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲

روایت فرمانداری که پدر کودکان بی‌سرپرست شده است

سیدولی‌الله رضوی نژاد، فرماندار اسبق و یکی از خیران الیگودرزی است که حدود ۷ سال است همراه با چند خیر دیگر اقدام به احداث مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست کرده است.

روایت فرمانداری که پدر کودکان بی‌سرپرست شده است

به گزارش وارک نیوز، کودکانی که باید بهترین لحظات خود را با همسن و سال‌های خود در کوچه و خیابان‌ها به بازی بگذرانند در حساس‌ترین موقعیت سنی‌ شاهد دعوای پدر و مادر، اعتیاد و خشونت هستند. این کودکان خیلی زود با مشکلات و معضلات زندگی  مواجه می‌شوند؛ اتفاقی که مطلوب نیست.

کافی است سری به مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست بزنید و در نگاهشان غمی از جنس بزرگسالان را مشاهده می‌کنید.

اینها خیلی زود با دردها و غم‌های دنیای بزرگترها آشنا می‌شوند؛ کودکانی که گوشه‌گیری، پرخاشگری و بروز رفتارهای غیرعادی به‌دلیل شرایط خاصی که با آن روبه‌رو بوده‌اند بخشی ازشخصیت آنها را تشکیل می‌دهد.

کودکانی که شاید حسرت یک ساعت زندگی آرام کنار خانواده بر دلشان مانده است. اطلاع از شرایط زندگی و محیطی که این قشر آسیب‌پذیر در آن به‌سر می‌برند هر انسانی را به فکر وا می‌دارد.

نکته قابل تامل و توجه درخصوص کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست این است که همه جامعه نسبت به آنها مسئول هستند بنابراین نباید انتظارداشت که امر ساماندهی آنها تنها توسط دولت انجام شود.

در این میان مراکز نگهداری مردم‌نهاد با کمک مردم و افراد خیر می‌توانند نقش مهمی در بهبود زندگی و تربیت کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرستی که دست تقدیر آنها را به آنجا کشانده است، ایفا کنند.

به همین بهانه با سید ولی الله رضوی‌نژاد، رئیس هیأت مدیره مؤسسه مهر کوثر الیگودرز که تنها مرکز نگهداری شبانه‌روزی از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست ۳ تا ۶ ساله در استان لرستان است به گفت‌وگونشسته‌ایم.

این خیر لرستانی که زمانی حدود ۹ سال قبل فرماندار بود، این روزها با نقش پدر را برای برخی از کودکان بی سرپرست ایفا می‌کند.

چطور شد به فکر ایجاد مکانی برای نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست افتادید؟

زمانی که فرماندار الیگودرز بودم به واسطه بازدیدها و مراجعات شهروندان با بخشی از نیازهای مردم آشنا بودم، در بازدیدها متوجه شرایط نامطلوب نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست شدم و اینکه کسی از این کودکان بی پناه حمایت نمی‌کرد.

همراه بودن برخی از کودکان با متکدیان پاکستانی جرقه‌ای شد تا همراه با چند نفر از دوستانم که خیر بودند به فکر ایجاد مکانی برای نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست بیفتیم.

البته شاید شروع کار و علت اصلی هدیه زمین از طرف پدر شهید سید محسن مشکوه سادات بود که وقتی ایجاد مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست را مطرح کردیم استقبال کرد.

چه سالی شروع کردید؟

ما سال ۹۳ و پس از اینکه زمین به ما واگذار شد با کمک قرارگاه خاتم شروع به ساخت و ساز کردیم و حدود یکسال بعد آماده شد.

پس از کارهای ثبت موسسه سال ۹۴ مکان توسط سردار وحیدی وزیر فعلی کشور افتتاح شد و فعالیت خود را در روز وفات حضرت رقیه (س) با پذیرش ۷ کودک شروع کردیم.

به اهداف تاسیس موسسه اشاره می‌کنید؟

عمده‌ترین دلیلی که باعث شد به این کار روی بیاورم درک مشکلات وآسیب‌های اجتماعی است، واقعیت این است که دستگاه‌های دولتی به‌ تنهایی توانایی انجام همه کارها را ندارند. به‌عنوان نمونه نمی‌توانند همه کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست را ساماندهی کنند.

از طرفی مردم خیر و خیرخواهی هستند که می‌خواهند سهمی هرچند کوچک درحل مشکلات ودآسیب‌های اجتماعی داشته باشند و این مراکز فرصت خوبی برای آنها فراهم می‌کند.

به هر حال همه ما هم در قبال ایتام وظیفه داریم و نباید این کودکان را به حال خود رها کنیم زیرا همین رها کردن‌ها و پرورش‌های غیرمعقول و غیرانسانی ممکن است درآینده به بروزمشکلات و آسیب‌های اجتماعی دامن بزند.

وظیفه همه است که در این مورد کمک کنند زیرا اگر قرارباشد همه بار روی دولت باشد بدون شک به نتیجه‌ای دلخواه دست پیدا نمی‌کنیم بنابراین این مراکزفرصتی هستند تا مردم و افراد خیر با مشارکت خود، نقشی در ساماندهی وضعیت اقشار آسیب‌پذیر از جمله کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست داشته باشند.

نحوه شناسایی کودکان چگونه است؟

کودکان شیرخوار طبق قانون تا ۶ توسط سازمان بهزیستی و در مرکز استان نگهداری می‌شوند، اما پس از مذاکرات و رایزنی با بهزیستی مرکز و بازدید ها همچنین آشنایی با هیات امنا موافقت کردند که کودکان ۳ سال تا ۶ سال در مرکز کوثر نگهداری شوند.

پس شما تنها مرکزی هستید که  در استان کودکان ۳ تا ۶ سال را نگهداری می‌کنید؟

بله، مرکز نگهداری کوثر تنها مرکز نگهداری کودکان ۳ تا ۶ سال است، در واقع همه کودکان در این سنی به مرکز ما انتقال داده می‌شود.

ما در مرکز مددکار، روانشناس و مسوول فنی داریم و بستر را برای نگهداری هر چه بهتر فراهم می‌کنند.

در واقع ما کودکان را برای بازگشت به خانواده‌ خودشان و یا پذیرفتن به عنوان فرزندخواندگی مهیا می‌کنیم،

نکته دیگر اینکه از همه استان پذیرای کودکان هستیم و مرکز مختص به الیگودرز نیست.

اگر کسی آنها را نپذیرفت تا ۶ سالگی تکلیف چیست؟

ما سال ۹۷ مرکز نگهداری کودکان پسر ۶ تا ۱۲ سال را هم با عنوان مرکز مهر صالحین راه‌اندازی کردیم پس از ۱۲ سالگی هم به مرکز نگهداری ۱۲ تا ۱۸ سالگی در بروجرد تحویل داده می‌شوند.

دختران ما هم در صورتی که به عنوان فرزندخوانده پذیرفته نشدند یا خانواده خودشان در قید حیات نباشند یا شرایط پذیرش را نداشته باشند به مرکز ماه تابان خرم‌‌آباد تحویل داده می‌شوند.

شرایط پذیرش کودکان به عنوان فرزند خواندگی در خود مرکز انجام می‌شود؟

ثبت نام اولیه که توسط بهزیستی برای خانواده‌های فاقد فرزند انجام می‌شود پس از آن بر اساس  آیتم‌هایی مانند سن، تحصیلات و وضع مالی  امتیاز بندی صورت می‌گیرد.

ما بیشترین آمار فرزند خواندگی را داریم  به طوری که از ابتدای فعالیت تاکنون ۶۰ نفر به خانواده‌ها متقاضی  تحویل داده شده است، از طرفی  حدود ۸۰ کودک هم به خانواده های خودشان تحویل داده شده است.

کاری که خیلی‌ هم در استان هم کشور صدا کرده اینکه مرکز نگهداری ماجزو بهترین مراکز کشور هستند، حتی سیستم اداری هم به شکل خانه است تا کودکان در آن احساس آرامش داشته باشند.

ارتباط با کودکان در شرایط سنی کم تا حدودی دشوار است، آن هم کودکانی که معمولا در فضاهای پر از تنش بوده‌اند؟

بله دقیقا، در ابتدا شرایط به گونه‌ی بود که کودکان به مربیان وابسته بودند و جدا کردن آنها از همدیگر سخت بود و صحنه‌های دردناکی را شاهد بودیم اما پس از مدتی با آموزش‌ مربیان هم سعی کردیم عاطفه مادری باشد هم وابستگی ایجاد نشود البته که کار سختی بود اما سعی کردیم کنترل شود.

هزینه نگهداری کودکان چگونه تامین می‌شود؟

قرار ما با خیران و مدیر عامل مجموعه این بود که تا جایی که می‌توانیم خودمان کمبودها را تامین کنیم، تاکنون هم به لطف خدا و کمک خیرین کارمان را انجام می‌دهیم، بهزیستی هم یارانه هر نفر را اکنون یک میلیون تعیین کرده که رقم چندانی نیست چون باید بیمه پرسنل را هم پرداخت کنیم.

واقعیت این است که مربیان بهترین خیران مجموعه هستند زیرا تنها یک سوم حقوق را دریافت می‌کنند و این خود کمک بزرگی است، مردم هم به واسطه اعتمادی که به مجموعه دارند مانند همیشه از طریق شماره کارت موسسه پای کار هستند.

اگر فرهنگ مشارکت بین مردم نهادینه شود ومردم هرآنچه در توانشان هست به مراکزخیریه کمک کنند بدون شک راحت‌تر به اهداف خود می‌رسیم، کمک‌های اندک در بلندمدت جواب می‌دهد، ما به‌دنبال این هستیم که کمک‌های خیرانه پایدار را نهادینه کنیم.

مرکز دوم را چه زمانی ساختید؟

مرکز دوم که متعلق به پسران ۶ تا ۱۲ سال است متعلق به پدر مدیرعامل موسسه بود.

نکته اول اینکه خانه خودم چسبیده به مرکز مهر کوثر است یعنی وابستگی به محیط داریم، مرکز شماره دو هم که متعلق به پدر مدیرعامل موسسه است.

نکته دوم اینکه من مناسبت‌ها را با خانواده کنار این بچه‌ها هستیم، به عنوان نمونه شب عید امسال را در مرکز بودم، به آنها عیدی می‌دهم آنها به زور از من عیدی می‌گیرند.

ما در اینجا سعی می‌کنیم کار آموزش و تربیت و مسوولیت پذیری کودکان را به درستی انجام بدهیم، گاهی با آنها رستوران هم می‌رویم با آنها بازی می‌کنیم مثلا نون بیار کباب ببر، جشن تولد می‌گیریم کادو تولد به آنها می‌دهیم.در واقع سعی کرده‌ایم فضایی عاطفی برای این کودکان ایجاد کنیم.

فکر می کنم در حوزه تجهیزات پزشکی هم فعالیت‌هایی دارید؟

بله سال ۹۹ و با شیوع کرونا برخی با ما تماس می‌گرفتند در خصوص دستگاه اکسیژن ساز ما هم به واسطه آشنایی که با صنف تجهیزات پزشکی کشور داشتیم صحبت‌هایی را مطرح و در مکانی مجزا طی یک توافقنامه امضا و با کمک خیرین یک میلیارد تومان از مجموعه با قیمت ارزان خریداری کردیم.

حالا تعداد اقلام پزشکی را افزایش دادیم و آن‌ها را به طور رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم.

این کار در واقع فرهنگ‌سازی در راستای اطمینان سازی است و اینکه ثابت شود نوع دوستی هنوز هم در بین مردم زنده است.

منبع:خبرگزاری فارس لرستان_ نسرین صفربیرانوند؛